Bukefalos 28 år!

Nån som...

Monifa

Trådstartare
... simmat tjejvansbrosimmet eller cyklat tjejvättern som kan komma med lite information?

Jag är frestad men har lite funderingar:

- Går det att cykla runt på modern damcykel?
- Dör man den kilometern man simmar motströms?
- Vad har du landat på för tid och hur hårt har du satsat?
- Hur mycket tränade du innan?
- Ska du delta nästa år?
* Hur mycket kommer du träna?
* Vad kommer du sikta på för tid?
* Vad kommer du ha för utrustning?

Jag vill börja träna regelbundet men måste ha ett mål och efter som att jag varken åker skidor eller kan springa så känns dessa två som goda kandidater. Vill träna mer än bara cykel eller simning så vill genomföra båda.

Har helt okej kondition nu och är hyfsat i övre medel tränad i muskelmassa (framförallt armar).
 
Sv: Nån som...

Tjejvättern tar man sig runt på vad som helst, det blev jag snabbt varse när jag körde TV i år då folk tog sig runt på cyklar de köpt dagen innan, cyklar som såg ut att trilla isär, cyklar som kostade en årslön osv. ALLT funkar på Tjejvättern. :D Det är faktiskt ett rent nöje att se denna blandning av tävlingscyklister och tanter i leopardmönstrade tights med korgar både fram och bak fyllda med mat.

Jag cyklade på en halvsnabb hybrid och effektiv cykeltid blev ungefär 4 h 15 min, plus depåstopp och lite surr med sällskapet. Hade väl inte mer än 25 mil i benen innan, hade cyklat som längst drygt 5 mil innan loppet.

Planen nästa år är Halvvättern, målet är sub 6. Utrustningen är min racer, en Nishiki Flow 2013 (hon kallas Nilla):

981660_269247663216921_1463613374_o.jpg


Exakt hur jag ska lägga upp träningen vet jag inte, jag är oerhört bra på att träna men jag är oerhört dålig på att följa något sorts träningsschema. :D

Vad gäller simningen så hade jag tänkt ge mig på hela Vansbrosimmet när jag ska göra Klassikern, vilket troligtvis blir 2015. Det enda råd jag har där är de jag själv fått; fixa en våtdräkt, träna i öppet vatten och var beredd på att frysa utav bara helvete.
 
Sv: Nån som...

Borde man inte kunna stoppa ner sånna där värmepåsar i våtdräkten? Eller kommer vattnet kyla ner dom direkt då?
 
Sv: Nån som...

Hade väll för mig att du var cyklist ;)

Vad bra! För mitt mål är ingen tid eller nått utan att genomföra det. Vill hålla ett friskt normalt tempo så borde vara helt okej. Får väll rita upp en runda jag kan cykla som är bortåt 10 mil och ta med mina "tanter" som har tänkt sig följa med framåt maj när man tränat ett tag. Blir väll att ställa bilen och cykla till allt så länge väder och underlag tillåter fram tills dess.

Våtdräkt står på inköpslistan, ska bara besegra min "ihhh det är kallt i vattnet"-skräck haha. Är badkruka, men lär väll inte stå där och doppa mig sakta när det väl gäller. Men öppet vatten? Läste mig till att det var motströms men frågan är hur jag tränar det? Kan jag träna det i svartån till exempel? Vet inte hur strömt det är dock ;) Tanken är att träna upp simningen i etapper så att jag när jag står där och ska hoppa i isvaken fixar 5 km i bassäng iallafall. Tiden är oviktig :D
 
Sv: Nån som...

Vill man verkligen simma i Svartån? :D Jag tror inte det är nödvändigt att träna motströmssimning, men jag tror absolut på att simma i hav eller sjö så man både fysiskt och mentalt förbereder sig för att dels vattnet inte är lugnt och snällt som i en simbassäng och dels vänjer sig vid att man inte får ta pauser och hänga vid kanten när kroppen börjar tröttna.
 
Sv: Nån som...

Borde man inte kunna stoppa ner sånna där värmepåsar i våtdräkten? Eller kommer vattnet kyla ner dom direkt då?

Vet inte om det funkar och vet inte heller om det är tillåtet (för det senare kan du ju kolla Vansbrosimmets hemsida).
 
Sv: Nån som...

Det är tillåtet att ta paus och hänga på bryggan, eller till och med sitta på bryggan en stund, men inte för länge eller för många gånger, för då får en rådet att bryta. Beroende på hur högt vatten det är i älven så är det mer eller mindre motströms, i år var det mer strömt än vanligt och drygt 16 grader i vattnet så det var kallt! Såg även simmare med hela våtdräkter som täcker både händer, fötter och huvud.

Kan väl tillägga att jag inte simmat själv, men har varit sjukvårdare och stått på bryggan i flera år.
 
Sv: Nån som...

Se där ja! Jag hade bestämt för mig att om man simmade in till bryggorna blev man "diskad". Mycket skönt att höra att jag hade fel!
 
Sv: Nån som...

En kompis till mig simmade "vanliga" vansbro som en del i den svenska klassikern. Hon tyckte att det var enkelt, trots att hon hade för stor våtdräkt som läckte och trots att hon knappt tränat någon simning alls innan :p. Men jag vet inte, hon hade ändå kondition nog för att fixa lidingöloppet, vasaloppet och vättenrundan innan så hennes uttalande kanske inte är vatten värt!
 
Sv: Nån som...

Känner flera som gjort klassikern som tyckte att simningen var lättast, mycket för att den var över fortast. Har man sprungit en tremilare på stentuff bana, stått 8-9 timmar på ett par skidor och suttit 10-15 timmar på en cykel så känns nog simningen rätt lindrigt. :D
 
Sv: Nån som...

låter ju bra om det skulle krisa, mitt mål är dock att fixa simningen i ett streck :)

Hallonsoda: Haha ja har man betat av det andra i klassikern så kan jag tänka mig att simningen är typ "chill".

Tassetass: Är lite så jag tänker, simningen borde vara relativt "lätt" efter som att kraftansträngningen inte pågår i timmar. Har du koll på vad neewbisarna på tantcyklar tar sig runt på för tid ungefär?
 
Sv: Nån som...

Hade jag haft en damcykel hade det nog tagit mig 5-6 timmar också. ;) Skulle jag kört med racer redan då hade jag fått en avsevärt bättre tid men utan att ha behövt anstränga mig mer. Cykel är en materialsport så det bara dänger om det. :p
 
Sv: Nån som...

Haha, du slog huvudet på spiken ;) Huva, cyklar kan man grotta ner sig mkt i :D
Men i slutändan är det ändå motorn som spelar den störst roll. Men en lite lättare cykel kan göra mkt för känslan och den mentala biten.
 
Sv: Nån som...

Iof säger ju sig själv att det gör skillnad om man har en ram i kolfiber eller i järn (eller vafan dom är i. Metall what so ever)

KL
vad rekommenderar ni att cykla i för kläder?
 
Sv: Nån som...

Jag simmade tjejvättern förra året. I baddräkt. Hade fett på armbågar och knän samt handleder och fotleder. Mer behövdes inte. Bara att simma. Det tog mig knappt 30 minuter att simma (bröstsim).

Jag hade bara simmat i pool innan och nån gång i havet. Brydde mig väl inte direkt ;)


Cyklingen har du fått bra svar på. Viktigt med kläder: cykelbyxor!!! Jag cyklade tjejvättern förra året, då på 3 h 10 minuter nåt, hade en 80-tals racer :D
 
Sv: Nån som...

Vad man cyklar i är en smaksak. Jag kör med tights med vaddering (inga trosor), sport-BH, funktionströja (samma som jag springer i) och skor och strumpor förstås. Har en cykeltröja också men den använder jag bara när jag behöver ha ätbara saker med mig, fickorna där bak är himla praktiska. Man ser dock väldigt cyklistig ut i en riktig cykeltröja. :D

995308_262451290563225_1071391199_n.jpg


Viktigast är dock att ha kläder som sitter bra, som inte skaver och som inte fångar onödig vind.

Handskar är också att rekommendera, både för komfort och ifall man ramlar, med eller utan fingrar beroende på hur frusen man är. Jag kör alltid med långa fingrar då jag har problem med händerna. SPD-pedaler med tillhörande skor som gör att man sitter fast i pedalerna är också att föredra, man får så himla mycket mer betalt för varje tramptag man gör.

Sist, men inte minst utan snarare viktigast, ska du ha en bra hjälm som sitter perfekt. Det är inte kul med en hjälm som klämmer efter någon timme.
 
Sv: Nån som...

Jag ska med andra ord inte ha sånadär trådsmala Y string ;) satta bakofram för bäääääästa komfort.
Funderar på om jag kan cykla i mina löparbrallor, borde ju gå?

Handskar? Blir inte det jäkligt varmt? :eek:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 133
Senast: linnsan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 148
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag har tänkt börja cykla lite med min hund. Och har då tidigare haft henne i nosgrimma och hållt henne i handen. Men har nu tänkt att...
Svar
14
· Visningar
3 167
Senast: em-pirre
·
Kropp & Själ Jag har tränat (mer eller mindre) regelbundet sedan årsskiftet - och det händer INGENTING! Vad gör jag för fel? Tränar ca 3 ggr/v och...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
21 774
Senast: GotAsecret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Erfarenhet av Opel Mokka
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp