Bukefalos 28 år!

napp mot PSD.

Cilla

Trådstartare
var på BVC med lilleman idag och fick lite obligatorisk info om ditt och datt, däribland plötslig spädbarnsdöd.
nytt råd är visst att dom SKA använda napp, någon mer som hört detta?
tydligen ska reflexen att suga när något sitter i munnen hjälpa till att hålla andningen igång om jag fattat rätt.

jag tycker napp är toppenbra och blir lite glad när den faktiskt kan rekomenderas.

dock var sköterskan noga med att poängtera att amningen måste sitta innan napp introduceras, vilket jag förstår poängen med.
Villiam fick nappen först, sen flaska och sist bröst och han tyckte det vatr döläskigt att få bröstvårtan i mun och blev förvirrad när han inte kände något hårt och plastigt att suga tag i.
men tji den som ger sig och idag sitter amningen och nappen klockrent. :p
 
Sv: napp mot PSD.

De har inte sagt ngt på BVC, men jag har läst exakt det du skriver. Var en text på PSD och vad de tror man kan göra för att det inte ska inträffa....Där stod det precis som du skriver.

Som sagt, de har inte sagt ngt på BVC, men däremot har jag märkt att de rekomenderar napp MKT mera än för bara ett litet tag sedan. Nu har ju jag just fått mitt första barn, en liten tjej, nio veckor gammal, men hör från kompisar att de och jag fått helt olika råd och rön ang napp, trots att deras barn fortf är "små".
 
Sv: napp mot PSD.

jasså? där ser man...

det var inte ett ord om napp när matilda kom och hon är åxå född -09.
säkert olika från landsting till landsting och bvc till bvc.
 
Sv: napp mot PSD.

Jag har oxå hört det, men fick inte någon direkt uppmaning från BVV som du fick nu. L är ju fördd -08. Jobbigt om man får en unge som tvärdissar napp, som vår gjorde (amning, javisst, flaska javisst, napp- neh!). Tur att det finns andningslarm då ;). Grattis till lille Villiam, förresten!!
 
Sv: napp mot PSD.

Spännande. Hade jag ingen aning om. Men hade napp till första och kommer ha till andra som kommer i mars om allt går väl. Min son slutade med napp när han var knappt 1,5 år.

Fick även jag veta på bb att man skulle vänta med napp tills amningen satt. Men på neonatal fick en kollega veta att det inte spelade någon roll om man gav napp direkt eller inte. Dom tyckte det var fånig/överdriven information från bb.

Så jag började med napp innan amningen satt och det gick hur bra som helst.

(hade inte sovit på nästan 2,5 dygn innan fl och andra natten utan sömn efter fl gav min sambo napp till sonen så jag skulle få sova. Han ansåg att jag efter nästan 5 vakna dygn skulle få ett bryt annars och han kunde ju inte ta över då det va sugbehovet som höll vår lilleman vaken. )
 
Sv: napp mot PSD.

Jag hade läst det på flera ställen, men ville ändå inte tvinga A att använda napp såsom många gör (han började frivilligt vid 10 mån istället när jag slutade amma).

Antagligen är BVC riktigt långsamma och sköterskorna rekommenderar inte om de inte har fått officiella rekommendationer. Så antingen har det forskats mer på saken på sistone eller så har de nu 2 år efter att det visats att napp hindrar psd bestämt sig för vad som ska rekommenderas och fått igång en kampanj :p
 
Sv: napp mot PSD.

Hur menar du med tvinga? Låter fruktansvärt i mina öron?

Jag gav E napp första dagen, hon hade ett otroligt "snuttbehov" så vi provade och hon accepterade nappen direkt + att det gick bra att amma.
 
Sv: napp mot PSD.

var på BVC med lilleman idag och fick lite obligatorisk info om ditt och datt, däribland plötslig spädbarnsdöd.
nytt råd är visst att dom SKA använda napp, någon mer som hört detta?
tydligen ska reflexen att suga när något sitter i munnen hjälpa till att hålla andningen igång om jag fattat rätt.

jag tycker napp är toppenbra och blir lite glad när den faktiskt kan rekomenderas.

Fast nytt vet jag inte precis om det är. Jag har i varje fall läst om just att PSD är ovanligare bland nappsugande barn innan sonen föddes. Han är snart 4 år.

Jag tycker napp är bra. Vår son var en riktigt nappunge, men vi reducerade nappen till bara nätter från ca 1,5 års ålder och strax efter 3 år fick han sluta helt. Trots att han ääälskat sina nappar så var det aldrig någon större sak att sluta.

Vår lilla (nu snart 6 mån) har inte alls varit lika förtjust i napp, men använder den ibland.
 
Sv: napp mot PSD.

Har sett det flera gånger och enstaka personer har försökt göra det på A också.

När jag ger nappen så sätter jag in den i munnen och ev rycker lite i den för att se om han börjar suga. När han spottar ut den kanske jag försökt igen en gång för att se om han egentligen ville ha den. Sedan väntar jag väl ngra dagar innan jag försöker igen. A började med napp när han var 10 mån.

Många gör väl snarare så att de kupar handen över barnets mun och napp så att barnet inte kan spotta ut nappen, några gånger om dagen. Efter några dagar eller ett par veckor verkar de förstå poängen. Det är säkert bra på alla sätt men det var inte mitt sätt.

Jag antar att de flesta barn med sugbehov börjar suga på nappen själva på direkten men att vissa använder sätt nr 2.
 
Senast ändrad:
Sv: napp mot PSD.

Jag har inte hört någon napprekommendation. Egentligen inget särskilt om nappar öht, varken för eller emot.

Mathilde, 4,5 månad gammal, använder ytterst sällan napp. Det intresserar henne helt enkelt inte. Som liten använde inte jag heller napp, jag spottade envist ut alla nappar.
 
Sv: napp mot PSD.

Jag ville egentligen inte att Moa skulle ha napp öht.
Men när hon var några dagar gammal och grät och ammade hela dagarna provade vi med den vi fått med i babyboxen-- och hon blev tyst.


Nu älskar hon sina nappar och jag orkar inte ta dusten med henne ännu med at lägga av, då vi har försökt har det resulterat i en helt förstörd tjej så vi väntar tills hon är mer redo.

Jag förstår verkligen inte varför (alltså att jag har svårt att förstå)man ger en napp (erbjuder/tvingar vad man än vill se det som) till ett barn som inte visar med stort sugbehov att de vill ha en. varför?

Jag vet att många ger napp för att det är gulligt och för att de "ska" ha det, men alltså.. nej, det skulle aldrig hända här.

Dessa jobbiga tingest som alltid är borta när de behövs, eller slängs på golvet i affärer, det ska bli sååå skönt när det slutas här! :p
 
Sv: napp mot PSD.

Här står det på nappförpackningen (mam) att nappen kan förhindra psd.

Min äldsta tog nappen direkt när vi erbjöd den. Hon älskar sin napp och kan inte sova utan den (2,5 år nu) och tjatar ofta om att hon vill ha sin napp på dagarna.
Yngsta ville bara amma och vi erbjöd nappen ist lite då och då, när hon var en månad accepterade hon den. Hon vill gärna ha nappen när hon ska sova men inte annars (kan somna utan också).
 
Sv: napp mot PSD.

Att nappen kunde hjälpa mot psd läste jag när Isak föddes -06
Jag är säkert inte först med att få veta det.
 
Sv: napp mot PSD.

ja tycker verkligen det ser så illa ut när barn (större än pyttesmå) går runt med napp i munnen.
så matilda fick vassego å sluta med napp om dagarna.
utom när hon ska sova, åka bil, åka kärra eller läsa bok i soffan.
det tog två dagar av gnäll, sen slutade hon tjata om den och hon lägger snälla ner sina nappar i tuttelådan när jag ber henne.

fram till frukost är det ok, och efter kvällsbad, men därimellan är det big NONO!
 
Sv: napp mot PSD.

Vassego?

Vad är det för något?

Själv lägger jag ingen värdering i hur andra väljer att göra med napp-användningen för sina barn. Vi kör på vårt sätt och andra kör på sitt.
 
Sv: napp mot PSD.

Själv lägger jag ingen värdering i hur andra väljer att göra med napp-användningen för sina barn. Vi kör på vårt sätt och andra kör på sitt.
Nej, eller hur? Varför lägga energi på hur andra väljer att lösa saker och ting så att det fungerar för dem?
 
Sv: napp mot PSD.

"Varsågod" på småländska eller där i krokarna ;)
 
Sv: napp mot PSD.

"så matilda fick vassego å sluta med napp om dagarna"

Ja men vad fick Matilda ? Fick hon varsågod, eller jaha vara så god att...

Vassego låter i meningen som något som dom använde för att få henne att sluta med napp, typ stop och väx!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp