När provar ni en högre klass?

Problematisk

Trådstartare
Rubriken talar väl för sig själv, undrar helt enkelt, när provar ni att gå upp en klass? Försöker ni att alltid rida "mellanklass" (95, 105, 115 etc) först eller är ni lika okej med att gå från t.ex. 100 till 110? Stannar ni kvar i nya klassen sen eller går ni som regel ner tävlingen efter?
 
Rubriken talar väl för sig själv, undrar helt enkelt, när provar ni att gå upp en klass? Försöker ni att alltid rida "mellanklass" (95, 105, 115 etc) först eller är ni lika okej med att gå från t.ex. 100 till 110? Stannar ni kvar i nya klassen sen eller går ni som regel ner tävlingen efter?

Det beror på en massa saker, det bästa är att prata med sin tränare om hen anser att man är redo för en högre klass. Jag brukar föredra att rida min "vanliga" klass först på tävlingen och sedan den "nya" klassen (antigen två klasser samma dag då eller en klass lördag och en söndag t.ex.). Gör detta kanske två/tre tävlingar innan jag går ut direkt i den "nya"/högre klassen. Men beror helt på hur det känns, häst och ryttares ålder och erfarenhet, osv. Om vi fått en dålig runda så går jag ner en klass för att bygga upp självförtroendet igen.
 
Precis som @sorbifolia skriver så går jag upp en klass när min tränare tycker att jag är redo för det.
Min tränare vet vad jag har för mål och när jag känner att jag vill prova på en högre klass så diskuterar jag det med denne. :)
Då kan tränaren också anpassa träningarna med t.ex. fler trippelbarr eller trekombinationer, stort vatten och annat som man måste kunna för att förbereda oss för de klasserna där dessa ingår.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 083
Senast: Sedna
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 719
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp