• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Czakk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 877
C

Czakk

Häromdagen när jag skulle ut och rida så började hästen som jag rider att blöda näsblod. Hon har aldrig gjort det förut och det slutade ganska snabbt. Det kom inte så mycket men blir ändå orolig. Jag har hört att det är som när människor blöder näsblod, alltså ingen fara. Men blir som sagt ändå orolig om det skulle bara något fel! Så om ni vet något om näsblod bland hästar så skriv gärna!

Sv: Näsblod

min sköthäst fick näsblod men det va precis som för människor som du skrev, men ja vet inte. ja blev livrädd ialf.. :/.

Om det händer igen, ring veterinären...
Vår ponny vi hade förut började snora och blöda ibland i ena näsborren, blev inte bättre med medicin. Det visade sig vara en tumör och hon fick avlivas på grund av det.
Det kan ju vara något helt annat, ofarligt, men om det händer igen tycker jag absolut att du ska kolla upp det!

Jag tror att du kan vara lugn.. Min häst fick också det en gång, och jag ringde runt till veterinärer och alla hästfolk man kände... Slutsatsen var att vanligt näsblod inte är farligt, men om det är skummigt och löddrar är det livsfarligt! Då kan det vara något med hjärtat/lungorna har jag för mig. Kapplöpningshästar kan få så, och likaså andra hästar som ansträngs MYCKET hårt.. Nog ingen fara för en "vanlig" fritidshäst...

Visst kan det ha andra orsaker, men det låter ju som vanligt näsblod iaf....

Visst, många orsaker kan finnas bakom. Vissa har ytligare blodkärl än andra och så vidare.
Kan vara ett tecken på bröjan till en förkyldning och sedan lite ansträngning på det. Som sagt, vanligt att galoppörer och travare blöder efter löp. på travare (kanske galoppörer också) brukar det då undersökas om en infektion är på gång.

min har blött 2-3 droppar ur näsan en gång, och det var när jag red ett hårt dressyrpass i padocken en dag då det var varmt o torrt, hon frustade några ggr så förmodligen har ett blodkärl brustit när hon frustade. Tror inte det är så farligt

Har inte hästen några andra symptom är det nog ingen fara!

Våran gamling hade näsblod mot slutet innan vi fick ta bort honom, men han magrade av, "krampade" någon gång och mådde allmänt dåligt.
Dock hade han näsblod någon gång vid ridning en liten tid innan han blev dålig.

Vet. trodde han hade cancer i magen.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
436
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
753
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 198
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
1 107
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka