Nathe / Flippan bett

gylle

Trådstartare
Någon som vet om det finns någon form av kopior på dessa mjuka syntetbett, har försökt leta runt utan att hitta något någonstans, sitter nu med mitt andra söndertuggade "äkta" Nathe/Flippan bett och har fått nog av att ge närmre 2.000:- för ett bett som inte ens håller ett år. Samtidigt har jag i stallet en dam som vägrar att ha något annat bett än sitt älskade mjuka Nathe. Försökte lura henne att ha ett happymouth pelham istället stick och brinn sa hon plocka ut det hårda äckliga skitet ur munnen på mig....
Inte ett enda begagnat verkar finnas (de är väl söndertuggade :angel:) så då började jakten på en kopia av något slag. Kravet är att det är en lika mjuk mundel som Nathes mjuka (finns både mjuka och hårda tydligen) helst rakt men annars tredelat. Har som sagt haft Flippan sidorna nu på bettet men skulle nog funka lika bra med pelhamsidor eller tom kombinerat.
Någon som vet om det finns något annat bett som är kopia eller väldigt snarlika (till lägre pris) ????
 
Sv: Nathe / Flippan bett

Hej! Sökte samma svar förra veckan...Fick tips om att h**ks ev har kopior på dessa bett, Jag var in på h*** och Ryttare men där kostade bettet drygt 2500kr!!! Inte så roligt att köpa för att prova det, tänk om det inte passar hästen...
 
Sv: Nathe / Flippan bett

Hej! Sökte samma svar förra veckan...Fick tips om att h**ks ev har kopior på dessa bett, Jag var in på h*** och Ryttare men där kostade bettet drygt 2500kr!!! Inte så roligt att köpa för att prova det, tänk om det inte passar hästen...

Hööks hade för några år sedan en "kopia" eller ja vad jag fattat så var det nog inte så mjukt som Nathes utan hårdare som happymouth, dock slutade de att sälja det för 1 eller 2 år sedan.

Tycker det verkar konstigt att det inte på hela tiden de funnits skulle ha kommit ut någon mkt lik kopia brukar ju alltid göra det när det är populära grejer till dyrt pris.

Sitter som sagt här med 2 st söndertuggade (det första har även vajern smällt av i och sticker rakt ut). Lite för dålig kvalitet för ett så högt pris. Det andra är det bara damen som har använt sammanlagt en bra bit under ett år då hon ju stått skadad ganska länge. Dessutom är det bara när hon står stilla hon biter i det (alltså stallgången eller när man står och väntar ute på tävling odyl då älskar hon att fibbla upp det och tugga på det när man rider biter hon inte alls i det och trots det är det redan helt sönder in till vajern).

Det är ju inte första gången en viss affär är väldigt dyra med sakerna tror de ligger ungefär på 1800:- på andra ställen.
 
Sv: Nathe / Flippan bett

Men borde det inte gå att reklamera betten, de är ju som sagt inte gratis och bör väl vara av bättre kvalitet!
 
Sv: Nathe / Flippan bett

Fast jag kan inte tänka mig att något bett i syntetmaterial håller för en hästs tuggande, oavsett hur bra kvalitet det är i.
 
Sv: Nathe / Flippan bett

Fast jag kan inte tänka mig att något bett i syntetmaterial håller för en hästs tuggande, oavsett hur bra kvalitet det är i.

Nova betten gör det utan att det blir en skråma, men tyvärr finns de ju inte i de varianter jag behöver om jag letat på rätt ställe.
 
Sv: Nathe / Flippan bett

Fast jag tycker att det borde vara skillnad mellan olika syntetmaterial? Vad är det annars som gör att bettet kostar skjortan?

Ett bett, oavsett pris borde väl konstruerats av material av sådan kvalitet att det håller att ha i hästens mun, utan att gå sönder efter ett tag. Menar att det de borde väl ha med i beräkningen att hästen tuggar på det:crazy:

Annars känns det ju lika crazy som att baddräkter inte får utsättas för skarp sol och att materialet inte tål klor...öhh..vad förväntar sig tillverkarna att man gör med en baddräkt/bikini!
 
Sv: Nathe / Flippan bett

Om du känner någon som kan svetsa (el kanske kan fråga hos ngn lokal bilmek) så utgå från ett novabett, sen är det inte ett jätteprojekt att svetsa till så att det nästan blir ett Flippanbett. Tror inte du hade behövt betala så mycket för det.
 
Sv: Nathe / Flippan bett

Man måste ha en speciell svets för att svetsa i rostfritt, inte så vanligt tydligen. Har nämligen tänkt samma sak själv.
 
Sv: Nathe / Flippan bett

Om du känner någon som kan svetsa (el kanske kan fråga hos ngn lokal bilmek) så utgå från ett novabett, sen är det inte ett jätteprojekt att svetsa till så att det nästan blir ett Flippanbett. Tror inte du hade behövt betala så mycket för det.

TAck för ditt inlägg det fick mig att uppmärksamma något jag inte tänkt på innan och det är möjligheten att helt enkelt byta ut bett delen på de jag har.
Man behöver faktiskt bara såga upp två ställen det är ihopsvetsat idag, plocka av det gamla och trä på ett nytt och sedan svetsa ihop det igen.
Skall kolla upp med en vi känner som är duktig på att svetsa om han tror att han fixar det, i så fall är det ju bara att köpa ett av deras vanliga raka med runda ringar som kostar 350 :- kapa bort ringarna och sätta dit så har man exakt samma bett igen. För 350:- kan man ju stå ut med att de tuggar sönder dem på ett år.

Så väldigt mkt tack för att du fick mig att öppna ögonen och tänka till.
 
Sv: Nathe / Flippan bett

Man måste ha en speciell svets för att svetsa i rostfritt, inte så vanligt tydligen. Har nämligen tänkt samma sak själv.

Rostfritt vet jag att de svetsar med vanlig däremot krävs det speciell svets till aluminium om det är det du tänker på. (Har hållt på med inredning till hästlastbil och fick överge mina planer på aluminium och i stället välja rostfritt just pga svetsarbetet)
 
Sv: Nathe / Flippan bett

Måste bara få fråga...

Tugga ? ? ?

Min ponny som är verkligen en bett tuggningsexpert han bara suuuger på sitt Nathepelham....

Novabetten däremot har djuuupa hack...
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 274
L
Utrustning Hej! Jag undrar om det är någon som kan om olika mjuka bett och kan förklara skillnaden och vilka som är mjukast och så? De märken jag...
Svar
11
· Visningar
1 219
Senast: Elo
·
Utrustning Min känsliga herre har en tendens att tugga på betten. Varvar med bettlöst (micklem) men behöver även kunna rida med bett då och då...
Svar
13
· Visningar
2 949
Senast: Ray
·
Utrustning Ända sedan jag såg Bomberbits Happy Tounge har jag velat testa något liknande. Har dock inte fått tummen ur utan växlar mellan två olika...
Svar
8
· Visningar
6 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp