National Dog Show 2023

geting

Trådstartare
Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att se). Det här är alltså inte den ”officiella” nationella hundutställningen trots namnet, bara Kennel Club of Philadelphias show, medan man oftast pratar om AKCs National Championship som den riktiga. Men det är en väldigt poppis show ändå, speciellt eftersom den visas på thanksgiving så många sitter hemma och kollar. I år vann en Sealyhamterrier. Förra året var det en fralla med gigantisk nosrynka :meh:

Vet inte om någon annan än jag tycker sånt här är kul, men gillar att jämföra showresultat i USA och här. Jänkarna kan ju ha lite annat tänk när det kommer till hundavel… :angel: Så här är länken om ni vill se vilka hundar som visades upp, på gott och ont:

Här finns länkar till klipp på visningen av varje ras
Det är bara någon minut per klipp men hemsidan kan vara lite långsam.
 
Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att se). Det här är alltså inte den ”officiella” nationella hundutställningen trots namnet, bara Kennel Club of Philadelphias show, medan man oftast pratar om AKCs National Championship som den riktiga. Men det är en väldigt poppis show ändå, speciellt eftersom den visas på thanksgiving så många sitter hemma och kollar. I år vann en Sealyhamterrier. Förra året var det en fralla med gigantisk nosrynka :meh:

Vet inte om någon annan än jag tycker sånt här är kul, men gillar att jämföra showresultat i USA och här. Jänkarna kan ju ha lite annat tänk när det kommer till hundavel… :angel: Så här är länken om ni vill se vilka hundar som visades upp, på gott och ont:

Här finns länkar till klipp på visningen av varje ras
Det är bara någon minut per klipp men hemsidan kan vara lite långsam.

Tack för tipset! Det gick väldigt segt för mig att titta där, men jag upptäckte att filmer finns på deras youtubekanal också. Där gick det bättre, så nu har jag börjat kolla.

Jag fastnade rätt snabbt på bullmastiffen. För mig som lekman är det uppenbart att den har problem med ögonen. Jag tog några skärmdumpar som visar hur den såg ut - ögonen var alltså aldrig mer öppna än så. Det såg bedrövligt ut! Nu är ju inte bullmastiffen en sund ras till att börja med, men jag trodde faktiskt inte att den tillhörde de raser där en individ med så osunda ögon kunde premieras.

20231125_210444.jpg
 
Intressant att se. Salukin hade troligen åkt ut med ett VG här i Sverige, pga "hög" svans och rejäla muskler. Ganska grov för att vara en tik. Det är också väldigt ovanligt att se släthår vinna här, och framförallt om det är släthår som ändå har en liten "borste" på undersidan av svansen. Många släthårsägare här trimmar bort det för att hundarna ska se riktigt korthåriga ut.

(Och nej, jag menar inte att de döms rätt här i Sverige och fel i USA. Tvärt om i det här fallet.)
 
Dobbisen såg rätt trevlig ut, inte så klent byggd som många andra amerikanska. Den amerikanska är ju generellt bättre än europeiska showdobbisar i konstruktionen (men med för lång hals) men jag brukar tycka de har för klen stomme för att se tåliga ut sas.
Tyckte dock inte att den såg särskilt självsäker ut, inte rädd liksom bara "vek/mjuk" - vilket inte tilltalar mig.
 
Ganska typisk amerikansk boxer, fast lite mer substans än en del kan ha. Inget överflödigt skinn, bra ögon, näsborrar och noslängd, men platt huvud utan bra stop. Vinklar är jag usel på att se förutom när de är väldigt överdrivna åt nåt håll, men jag tycker rörelserna saknade power. Mer bakåtspark än tryck framåt. Sen är det nog bara amerikansk eller engelsk boxer man kan ställa med en sytråd runt halsen. ;)
 
Jag fastnade rätt snabbt på bullmastiffen. För mig som lekman är det uppenbart att den har problem med ögonen. Jag tog några skärmdumpar som visar hur den såg ut - ögonen var alltså aldrig mer öppna än så. Det såg bedrövligt ut! Nu är ju inte bullmastiffen en sund ras till att börja med, men jag trodde faktiskt inte att den tillhörde de raser där en individ med så osunda ögon kunde premieras.

Oj, det ser mycket värre ut än vad jag har sett här i alla fall. Brukar ju ofta vara i samma ring på SKK-utställningar med boxer, och så tunga huvuden har jag inte lagt märke till.
 
Att mastino napolitanon såg bedrövlig ut var väl ingen överraskning, men att den verkade tveksam att gå fram till domaren var lite extra sorgligt.

Visa bifogad fil 132790
Inte konstigt att den ryggar när den inte ser något. Usch vad den ser ut, inte alls frisk och öronen, hur fan har de kuperat? Har tyvärr träffat liknande exemplar av rasen i sverige. Mentaliteten är dessutom väldigt tveksam.
 
Tack för tipset! Det gick väldigt segt för mig att titta där, men jag upptäckte att filmer finns på deras youtubekanal också. Där gick det bättre, så nu har jag börjat kolla.

Jag fastnade rätt snabbt på bullmastiffen. För mig som lekman är det uppenbart att den har problem med ögonen. Jag tog några skärmdumpar som visar hur den såg ut - ögonen var alltså aldrig mer öppna än så. Det såg bedrövligt ut! Nu är ju inte bullmastiffen en sund ras till att börja med, men jag trodde faktiskt inte att den tillhörde de raser där en individ med så osunda ögon kunde premieras.

Visa bifogad fil 132779
Den engelska mastiffen var också ganska tragisk…

IMG_2897.jpeg


Det var en dålig dag för ögon generellt i många raser. Japanese chin kollade åt två olika håll, det vet jag att de ”ska” göra (varför????), men ögonen såg väldigt rinniga och blöta ut. Som om den var gråtfärdig…
 
Av någon anledning hamnade jag hos settrarna. Förutom att de såg allmänt bedrövliga ut, varför rakar man halsen på dem? Ser ju mest ut som att de precis varit hos veterinären eller haft ett skavande halsband O_o

Det rödvita irländska var dock en frisk fläkt i sammanhanget! Även om den spg lite ut som att den kommit fel 😅
 
Intressant att se. Salukin hade troligen åkt ut med ett VG här i Sverige, pga "hög" svans och rejäla muskler. Ganska grov för att vara en tik. Det är också väldigt ovanligt att se släthår vinna här, och framförallt om det är släthår som ändå har en liten "borste" på undersidan av svansen. Många släthårsägare här trimmar bort det för att hundarna ska se riktigt korthåriga ut.

(Och nej, jag menar inte att de döms rätt här i Sverige och fel i USA. Tvärt om i det här fallet.)

Jag tyckte den var väldigt vacker! Såg mer ut som en hund som faktiskt kan jaga än en som ska trava på linje? :confused:

(Sen tycker jag ju att det är fantastiskt att se en del utställningsafghaner som rör sig, men det känns inte rätt för en vinthund...)
 
Jag tyckte att den totala avsaknaden av svans var riktigt läskig. Funderade på att ta med en bild bakifrån men det såg nästan perverst ut.
Gick tillbaka för att kolla. Hjälp!!!! :eek: Vilket avgrundshål. Inte för att vara sån men det måste ju se sjukt ut när den skiter :bag:
 
Engelska springer spaniels har inga prickar i det vita i USA och jag tycker det ser så fel ut. Det vita är verkligen kritvitt. Det var dessutom en kuperad hund som visades.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp