Nationalsången engagerar...

Texaz

Trådstartare
Trodde tråden redan skulle finns, och gör den det ber jag om ursäkt!!:crazy:
Hos en del FB-bekanta har upprördheten idag varit enorm! Har inte (men ska ) hört versionen som sjöngs på melodifestivalens deltävling, dock har den visst upprört en hel del människor.
Enligt utsago har man bytt ut ordet Norden mot Jorden, vilket verkar vara en ENORM skymf!!

Så, vad tycker ni, får man verkligen göra så????
 
Ja, det kan jag inte tänka mig annat.
Tänk om vi kunde bli upprörda över och engagera oss i viktigare saker ändå.
Det finns väl en del annat att ta tag i kan jag tycka.
 
12705324_734735529960557_8567900667972797882_n.jpg


Och jag tycker den var väldigt fin.

Det stör mig dock att de sjunger "du blir vad du var", det ska ju vara förblir. Om det inte nu är så att de har en baktanke med det med, då kan jag såklart omvärdera :up:
 
För min del, ja det får man.
Jag gillade denna version väldigt mycket - men jag har å andra sidan alltid stört mig på textraden "dö i Norden" (jag vet inte varför, det låter kanske bara fel).
Den har tydligen aldrig officiellt utsetts till vår officiella nationalsång.
 
Trodde tråden redan skulle finns, och gör den det ber jag om ursäkt!!:crazy:
Hos en del FB-bekanta har upprördheten idag varit enorm! Har inte (men ska ) hört versionen som sjöngs på melodifestivalens deltävling, dock har den visst upprört en hel del människor.
Enligt utsago har man bytt ut ordet Norden mot Jorden, vilket verkar vara en ENORM skymf!!

Så, vad tycker ni, får man verkligen göra så????
Förstår inte upprördheten :confused:
 
Jag gillade denna version väldigt mycket - men jag har å andra sidan alltid stört mig på textraden "dö i Norden" (jag vet inte varför, det låter kanske bara fel).
Jag gillade också den här versionen! Men gillar den vanliga också, jättemycket. För att inte vara så patriotisk är jag trots allt väldigt patriotisk :angel:.

Fattar inte att folk bryr sig en millimeter om sånt här. Så jävla pinsamma människor.
 
Jag bryr mig inte. Älskar "Du gamla du fria", men älskar också fina omtolkningar. Det är ju bara ett teveprogram. Okej att jag kanske hade reagerat lite om de hade bränt flaggan, men att sjunga en sång med lite annan text? Nej, det kan jag verkligen inte förstå det upprörande med.

När jag var mellanstadiebarn sjöng vi upproriska medelklassungar "Du gamla, du fria, du smällfeta ko, du lever på chips och coca-cola". Undrar vad SD-anhängarna hade tyckt om detta förräderi?
 
Jag gillade den "nya" versionen. Hela mellanakten med jojk och sång på arabiska och hebreiska var fin - bästa i mello på mycket länge! Varför skulle man inte få peta lite och ändra i nationalsången? Fånigt. Hasse och Tage gjorde det redan på sin tid.


Helt genialiskt. :D
 
Att Sverige skulle ligga på jorden, det får man tydligen inte säga i det här jävla landet längre.. :angel:

Du vet väl att jorden är platt också samt universums medelpunkt?!

Jag orkar inte bry mig (fast jag är extremt glad över att jag bojkottar mellon, något som säkert är suspekt för pursvenskar). Jag älskar fosterlandet och är beredd att försvara det med vapen om det kommer till det men att blir hysterisk för en tolkning av nationalsången? Neh.

Förresten, vad ska vi då säga om svenska fotbollsspelare odyl när de MUMLAR till den?!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Blyger
·
Relationer För min mentala hälsas skull så söker jag objektiva tolkningar kring det nyligen utbrutna WW3 mellan mig och min karl. Konflikten...
19 20 21
Svar
410
· Visningar
38 032
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 605
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 163
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp