Nationella klasser eller stjärnklasser

Skaune

Trådstartare
Hur tänker ni runt stjärnklasser kontra nationella klasser? Det brukar ju gå lite långsammare i de nationella och det verkar var färre som vill rida dessa om man tittar på antalet anmälningar.
 
Det beror helt och hållet vad ditt mål är.
För internationella klasser krävs noviskvalificering, log-book samt FEI-registrering. Skall du dessutom tävla 160*** eller utomlands krävs FEI-pass. Att införskaffa detta kostar några tusenlappar och startavgifterna i internationella klasser är dessutom ofta dyrare än de nationella.
De nationella tävlingarna kräver endast kval enligt SvRF och är dessutom ofta billigare.
Vaccinationsreglerna skiljer sig lite också.

Så sammanfattningsvis, om målet är att gå 120 km en dag så är det helt okej att "stanna" på nationella tävlingar. Här finns ju också lag-SM som går som nationell 80.
Finns målet att gå 160 km så är det internationella som gäller då det för nuvarande inte finns några arrangörer som fixar nationella tävlingar över 160 km i Sverige. Vill en dessutom "vara med i leken" om att få representera Sverige på NBM, EM, VM så är det bara internationellt som gäller.

Hoppas att det gjorde dig lite klokare!
 
Jag tänker som så att min häst har inte kapacitet att gå 160 km och jag har heller inga ambitioner att starta NBM t.ex med honom så därför tycker jag det är onödigt att starta 80* också. Så för hans del räcker det med 80 km, kanske gör ett försök på 120 km men då nationell status. Bara onödigt dyrt att starta 80* om man inte vill satsa högre.
 
Tack för svar. Inte blev jag klokare kanske. Men jag skall i vart fall ägna vintern åt att fundera på hur långt jag tror att min häst kan gå och därefter besluta om i fall jag skall satsa på stjärnklass eller stanna på nationell. Jag bor så till att jag enkelt kan rida nationella både i Sverige och Danmark. Men frågan är ju hur man vill satsa.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 083
Senast: Sedna
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 557
Senast: Bison
·
Tjatter Nu till våren skulle jag vilja ta med mig min mor och hundarna på en utflykt för att titta på blommor i mängder då min mor älskar det...
2
Svar
31
· Visningar
1 214
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Hej, har en häst som är lite dålig i magen från och till. Har gett henne proferm men nu när det börjar ta slut hade jag tänkt köpa in...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: lillan222
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp