Nationellt id-kort

Fille

Trådstartare
Vi funderar på att åka utomlands i vinter, det är ju dock fortfarande sjukt långa väntetider på pass, hela familjen behöver nya pass. Läser då om nationellt id-kort och att det gäller i alla EU länder. Vi tänker oss Kanarieöarna, det tillhör ju Spanien, som ju är ett EU-land. Alltså bör väl nationellt id-kort gälla även där? (Jag antar att svaret är ja, men vill försäkra mig om att det blir rätt!)
 
Sonen skulle söka id i somras och det var lika lång väntetid som till pass så han passade på att förnya passet samtidigt. Så kolla upp väntetiden på ID.
 
Sonen skulle söka id i somras och det var lika lång väntetid som till pass så han passade på att förnya passet samtidigt. Så kolla upp väntetiden på ID.

Väntetiden för att få komma till och ordna ID-kortet är väl samma men det går väl mycket snabbare att sen få sitt ID-kort? Så var det iaf på försommaren när min familj fixade pass och ID-kort.
 
Väntetiden för att få komma till och ordna ID-kortet är väl samma men det går väl mycket snabbare att sen få sitt ID-kort? Så var det iaf på försommaren när min familj fixade pass och ID-kort.
Stämmer, vi bokade tid till dottern i våras för nytt pass (fick tid i augusti), men det blev ett nationellt ID istället, tog bara ca 1 vecka för ID-kortet att komma, medan det är mycket längre leveranstid för pass. Dessutom var det billigare med nationellt ID, bara 100 kr istället för 400 kr. Men man måste ju så klart kolla så att det räcker med nationellt ID dit man tänker åka.
 
Stämmer, vi bokade tid till dottern i våras för nytt pass (fick tid i augusti), men det blev ett nationellt ID istället, tog bara ca 1 vecka för ID-kortet att komma, medan det är mycket längre leveranstid för pass. Dessutom var det billigare med nationellt ID, bara 100 kr istället för 400 kr. Men man måste ju så klart kolla så att det räcker med nationellt ID dit man tänker åka.
Ja precis, jag får vänta en månad på att komma för att ordna id kortet men ska bara ta en vecka att få det, istället för 12 veckor med pass (var ungefär så lång tid när jag kollade upp tiden).
 
Säger samma, inga problem att åka till Kanarieöarna med nationellt ID-kort. Det tar 4-6 dagar från ansökning till det kan hämtas. Nu är det dessutom kampanj fram till årsskiftet på ID-korten och det kostar 100 istället för 400, så passa på ni som vill ha ID-kort ;)
 
När jag skaffade Nationellt ID-kort i augusti stod det att det var lika lång väntetid för pass och ID men när jag sedna sökte tider var det betydligt kortare väntetid för ID än pass. I Uppsala kunde jag i princip få tid samma dag medan det var ett antals veckors väntetid för pass ansökan. Konstigt men så var det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 077
Senast: Mia_R
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 455
Senast: Paddington
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: cassiopeja
·
Äldre Skulle precis boka tid för att fixa nytt pass och började läsa om nationellt id-kort. Vill man ha det? Eller räcker det med att man har...
Svar
6
· Visningar
722
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp