NATO - ska vi gå med?

Ibland tycker jag du skriver kloka saker.
I det här fallet hoppas jag att det är din katt som gått på tangentbordet.
Haha, det var lite onödigt sassy av mig, såklart.

Men jag tycker det känns så beklämmande att det kommer ske ett möte där imorgon, som bla. ska ta upp att Ukraina borde förhandla med Moskva. Och när regeringen får frågor om Trump så verkar de helt köpa att hans kritik av Nato handlar om att andra länder måste betala mer, när det är så många andra faktorer det också handlar om...
 
Haha, det var lite onödigt sassy av mig, såklart.

Men jag tycker det känns så beklämmande att det kommer ske ett möte där imorgon, som bla. ska ta upp att Ukraina borde förhandla med Moskva. Och när regeringen får frågor om Trump så verkar de helt köpa att hans kritik av Nato handlar om att andra länder måste betala mer, när det är så många andra faktorer det också handlar om...
Jag tror du kan vara lugn om att samtliga länder i Europa som är på Ukrainas sida, har full koll på vad det skulle betyda om Donald Trump valdes till president i USA till hösten. Vi ser ju redan nu hur hans MAGA-ande stallar hela kongressen, för att kriget ska hålla fram till den dag han ska få chansen att lösa det på en kafferast.
Vilket aldrig någonsin kommer hända, inte med den efterblivna Kreml-plan han har.

Det finns en plan B, och den består i att Europa får klara sig självt mot den ryska aggressionen i östra Europa. Och det är vad du ser redan nu håller på att utkristalliseras, i och med att Tjeckien letar, finner, finansierar artilleripjäser till Ukraina i ett BRICS-land(!)(där krackelerade det ryska alternativet till västvärldens ekonomiska dominans...), att Frankrike räcker upp handen och vill ta över ledartröjan efter ett failande USA, att flera länder (däribland Sverige) plötsligt hostar fram både militärt och humanitärt bistånd till Ukraina.


Du kan tycka mycket om Sveriges regering, men du kan aldrig rättfärdiga tankar där du blandar ihop regeringen med den avgrund som Donald Trump står för. Att man inte pratar klartext i alla lägen hela tiden får vi helt enkelt bara köpa.
Den sista biten kanske dock bättrar sig efter 17.28 i eftermiddags...
 
Jag tror du kan vara lugn om att samtliga länder i Europa som är på Ukrainas sida, har full koll på vad det skulle betyda om Donald Trump valdes till president i USA till hösten.
Problemet är vad som händer om Biden väljs. Trump är inte grunden till problemet han är symptomet på problemet. Om Biden väljs är jag rädd att EU suckar lättat och låter allt rulla på som vanligt. Problemet är att om Biden väljs så är det egentligen bara ett uppskov på 4 år och inget annat. Europa måste göra sig oberoende av USA i så stor utsträckning det bara går. Vi har inte råd att, med ett expansionistiskt RyZZland så nära oss, försätta som vi gjort hittills men det kommer att kosta och Europas invånare vill nog inte betala.
Vi ser ju redan nu hur hans MAGA-ande stallar hela kongressen, för att kriget ska hålla fram till den dag han ska få chansen att lösa det på en kafferast.
Vilket aldrig någonsin kommer hända, inte med den efterblivna Kreml-plan han har.
Hans plan att lösa Ukraina kriget är att ge Ukraina till Putler och sen är allt bra i hans värld. Putler är ju hans största idol. Han har ju gång på gång hyllat starka diktatorer.
 
Jag tror du kan vara lugn om att samtliga länder i Europa som är på Ukrainas sida, har full koll på vad det skulle betyda om Donald Trump valdes till president i USA till hösten. Vi ser ju redan nu hur hans MAGA-ande stallar hela kongressen, för att kriget ska hålla fram till den dag han ska få chansen att lösa det på en kafferast.
Vilket aldrig någonsin kommer hända, inte med den efterblivna Kreml-plan han har.

Det finns en plan B, och den består i att Europa får klara sig självt mot den ryska aggressionen i östra Europa. Och det är vad du ser redan nu håller på att utkristalliseras, i och med att Tjeckien letar, finner, finansierar artilleripjäser till Ukraina i ett BRICS-land(!)(där krackelerade det ryska alternativet till västvärldens ekonomiska dominans...), att Frankrike räcker upp handen och vill ta över ledartröjan efter ett failande USA, att flera länder (däribland Sverige) plötsligt hostar fram både militärt och humanitärt bistånd till Ukraina.


Du kan tycka mycket om Sveriges regering, men du kan aldrig rättfärdiga tankar där du blandar ihop regeringen med den avgrund som Donald Trump står för. Att man inte pratar klartext i alla lägen hela tiden får vi helt enkelt bara köpa.
Den sista biten kanske dock bättrar sig efter 17.28 i eftermiddags...
Fast grejen är ju att det blåser högerpopulistiska vindar även i Europa, finns en stor risk att det blir en kännbar skillnad i Europaparlamentet snart tex. Det är i den kontexten jag nämner att jag tycker att regeringens tankegångar om Trump blir president igen känns sådär - även om jag såklart fattar att man inte talar klartext hela tiden. Och särskilt inte i ett läge då man snart kanske måste komma överens med Trump igen.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 049
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
455
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
832
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 100
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp