NATO - ska vi gå med?

Var har du läst att vi inte kommer göra det när det väl är dags?

Det här rappoerats i media under hösten/vintern.

https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/ob-om-karnvapen-pa-svensk-mark-inga-forbehall

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/karnvapen-pa-svensk-mark-splittrar-politikerna

Som jag skrev i tidigare inlägg så innebär inte det här att vi automatiskt har kärnvapen här veckan efter vi blivit medlemmar, men det lämnar dörren betydligt öppnare än om man varit tydligare med sin avsikt redan vid avtalets tecknande. Under S ledning av Sveriges ansökan var man tydligare med detta, vilket både Magdalena Andersson och Morgan Johansson framför kritik om, och nu har den nya regeringen tagit en annan väg.

För M som länge önskat att Sverige går med är det viktigaste att det inte kommer upp saker som fördröjer eller minskar folkets vilja att gå med, och för dem är det alltid bättre att vara med oavsett med vilka villkor. Då spelar ju en sådan här fråga inte så stor roll. För mig som inte är odelat positiv eller ser NATO som en garant för att inget ska kunna hända, så är det viktigare att inte gå med på vad som helst.
 
Nu verkar det som om NATO-ansökan är definitivt avvisad på grund av Paludans koranbränning utanför Turkiska ambassaden, vår demokrati och yttrandefrihet verkar ha räddat oss :banana:Fast det är väl bara tillfälligt
 
Nu verkar det som om NATO-ansökan är definitivt avvisad på grund av Paludans koranbränning utanför Turkiska ambassaden, vår demokrati och yttrandefrihet verkar ha räddat oss :banana:Fast det är väl bara tillfälligt

Lika olyckligt jag tycker att det är att vi rusar in i NATO utan att tänka efter, lika illa tycker jag om tanken att en halvgalen dansk ska avgöra frågan åt oss.
 
Det här rappoerats i media under hösten/vintern.

https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/ob-om-karnvapen-pa-svensk-mark-inga-forbehall

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/karnvapen-pa-svensk-mark-splittrar-politikerna

Som jag skrev i tidigare inlägg så innebär inte det här att vi automatiskt har kärnvapen här veckan efter vi blivit medlemmar, men det lämnar dörren betydligt öppnare än om man varit tydligare med sin avsikt redan vid avtalets tecknande. Under S ledning av Sveriges ansökan var man tydligare med detta, vilket både Magdalena Andersson och Morgan Johansson framför kritik om, och nu har den nya regeringen tagit en annan väg.

För M som länge önskat att Sverige går med är det viktigaste att det inte kommer upp saker som fördröjer eller minskar folkets vilja att gå med, och för dem är det alltid bättre att vara med oavsett med vilka villkor. Då spelar ju en sådan här fråga inte så stor roll. För mig som inte är odelat positiv eller ser NATO som en garant för att inget ska kunna hända, så är det viktigare att inte gå med på vad som helst.
Alltså, om du läser artiklarna så ser du att det är ÖB’s råd till regeringen inför förhandlingarna.
Inte att det redan är klappat och klart.

Anledningen till detta råd är att ÖB inte vill ha något som fördröjer ett inträdande, inte att han specifikt vill ha kärnvapen på svensk territorium.
 
De har lyckats döda alldeles för många Ukrainare, jagat ännu fler från sin hem, förstört massor med infrastruktur och samhällen. Det är tillräckligt för mig. Jag vill inte att det ska hända här. Oavsett om de skulle ha chans att vinna eller inte.
Risken att det ska hända här ökar om vi är med i Nato. Den minskar inte.
 
Jaha.
Vi har helt enkelt olika definitioner på vad ’hot’ innebär.
För dig är någon ett ’hot’ först efter man lyckats invadera och annektera ett helt land. Det är du nog ganska ensam om i det här tråden. För oss andra kan man vara ett ’hot’ utan att göra någonting.

Är det fler ord i ditt ordförråd som behöver kalibreras mot det svenska språket?
Människan är dåligt skapt för att bedöma risker och upplevda hot har sällan så mycket att göra med verkliga hot. Folk är rädda för att flyga, ormar och spindlar trots att just de hoten är i stort sett försumbara.

Nu har det bevisats sedan mars att Ryssland inte klarar av att göra en landinvasion. De klarar än mindre att invadera över Östersjön. Det är ett rationellt sett att se på hot och inte en fobi.
 
Tack och lov är vi inte beroende av golits expertis för att planera vårt lands försvar; vi har en stab med väl pålästa, väl underrättade ansvariga redan, som tar hand om den saken.
Höger och vänster om; marsch.
Nja, vi har en högerregering som hittar på en massa dumheter och haft fel i stor sett varenda fråga hittills.

Även militär expertis har offentligt uttryckt att man kraftigt övervärderat Rysslands militära förmåga.

Antar att du refererar till den expertis som nyligen avskaffade värnplikten och territorialförsvaret?
 
Chang Frick som enligt uppgift pröjsade, eller kroanbrännaren själv? Den förstnämnda har ju förvisso jobbat på Russia Today och beskrev Paludan som en fattiglapp?
Den fick jag googla.
Nu hör inte publikationen Nyheter Idag nånting jag brukar källhänvisa till, men just i det här fallet måste man ju faktiskt tro dem.

Ja, men då var det klarlagt.
 
Den fick jag googla.
Nu hör inte publikationen Nyheter Idag nånting jag brukar källhänvisa till, men just i det här fallet måste man ju faktiskt tro dem.

Ja, men då var det klarlagt.
Haha, nej alltså jag vägrar gå in på sådana sidor ens. Men andra medier har klarlagt att det var så, och intervjuat karln. (SD hade ju också på något vis ett finger med i spelet gällande Paludans kronanbränningar i våras).
 
Haha, nej alltså jag vägrar gå in på sådana sidor ens. Men andra medier har klarlagt att det var så, och intervjuat karln. (SD hade ju också på något vis ett finger med i spelet gällande Paludans kronanbränningar i våras).
Nyheter Idag skriver att Chang Frick betalat Paludan för att komma hit och bränna koranen utanför Turkiets ambassad.

Normalt sett är Nyheter Idag null and void i trovärdighet, men med tanke på att just Chang Frick är chefsredaktör på Nyheter Idag, så får plötsligt just den här nyheten en annan trovärdighetsvikt.


Och var Chang Frick finns på Putinistskalan har varierat friskt över tid (även under samma tid), men det är mycket handel och vandel som pekar åt Kreml - där Russian Today-tiden är den tydligaste, men även den här totalsågningen att Sverigedemokraten från Uppsala.
 
Människan är dåligt skapt för att bedöma risker och upplevda hot har sällan så mycket att göra med verkliga hot. Folk är rädda för att flyga, ormar och spindlar trots att just de hoten är i stort sett försumbara.

Nu har det bevisats sedan mars att Ryssland inte klarar av att göra en landinvasion. De klarar än mindre att invadera över Östersjön. Det är ett rationellt sett att se på hot och inte en fobi.
FYI: Det går att hota på andra sätt än att göra en fullskalig invasion över vatten på en annan stat.

Här ser du tre ryska hot i en och samma dagsuppdatering från Brittisk underrättelsetjänst daterat idag:

UK-IntelligenceUpdate-2023.01.22.jpg
(nej, förresten. Du kan omöjligt se dem med de där Kreml-glasögonen du har på dig...)
 
Nyheter Idag skriver att Chang Frick betalat Paludan för att komma hit och bränna koranen utanför Turkiets ambassad.

Normalt sett är Nyheter Idag null and void i trovärdighet, men med tanke på att just Chang Frick är chefsredaktör på Nyheter Idag, så får plötsligt just den här nyheten en annan trovärdighetsvikt.


Och var Chang Frick finns på Putinistskalan har varierat friskt över tid (även under samma tid), men det är mycket handel och vandel som pekar åt Kreml - där Russian Today-tiden är den tydligaste, men även den här totalsågningen att Sverigedemokraten från Uppsala.
Själv läste jag det hela här först: https://tidningensyre.se/2023/18-ja...-paludans-ansokan-om-demonstrationstillstand/
 
Helt fräckt snott från DN:

Demokraten Bob Menendez, ordförande i senatens mäktiga utrikesutskott, vill inte höra talas om en vapenaffär förrän Turkiets president Recep Tayyip Erdogan friger fängslade journalister och oppositionspolitiker och börjar uppträda som en pålitlig allierad. I ett uttalande i New York Times säger Menendez att den turkiske presidenten ”fortsätter att undergräva folkrätten, åsidosätta mänskliga rättigheter och demokratiska normer, och ägna sig åt oroväckande och destabiliserande beteende i Turkiet och mot Natoallierade grannar”.

I Wall Street Journal går Trumps tidigare nationella säkerhetsrådgivare John Bolton till skarp attack mot Erdogan, med den ”skurkaktiga” behandlingen av Sverige och Finland som ett exempel. Bolton tycker att västmakterna ska hota att kasta ut Turkiet ur försvarsalliansen. Saker och ting blir bara värre om alliansen misslyckas med att konfrontera Erdogans giftiga beteende, hävdar han.

I en konversation i utrikesmagasinet Foreign Policy är kolumnisten Emma Ashford inne på liknande tankegångar. Hon har svårt att förstå varför ledarna i väst tolererar Turkiets veto. Och i en artikel i samma tidskrift konstaterar Turkietkännaren Steven Cook att Erdogans försök att återupprätta relationerna med Assadregimen i Syrien kan skapa ännu mer friktion i relationerna mellan Ankara och Washington.
 
Alltså, om du läser artiklarna så ser du att det är ÖB’s råd till regeringen inför förhandlingarna.
Inte att det redan är klappat och klart.

Anledningen till detta råd är att ÖB inte vill ha något som fördröjer ett inträdande, inte att han specifikt vill ha kärnvapen på svensk territorium.

Ja, det var ÖB:s råd och dessa har både statsministern och försvarsministern meddelat att de önskar följa. Vad får dig att tro att de inte menar vad de säger?
 
Risken att det ska hända här ökar om vi är med i Nato. Den minskar inte.

Risken ökar för att bli tvungna att delta i krig, samtidigt så ökar chansen att gå vinnande ur de krig vi deltar i om vi är med i en pakt. Men som du skriver i annat inlägg så är riskerna med detta väldigt svåra att bedöma och vi vet så lite om vad framtiden bär med sig.

Jag säger därmed inte att JAG bedömer riskerna bättre än någon annan, jag är dock bekymrad över att så många är så ovilliga att över huvud taget fundera över riskerna.
 
Det är lite sorglustigt hur SD har haft svårt att bestämma sig för vad de vill. De har historiskt varit NATO (för att inte tala om EU) motståndare men tvangs till en u svängning iom Tidö. De travade därför lydigt i M ledband och fördömde dockan, inte svårt eftersom den grupp som låg bakom den är möjligtvis de människor som SD avskyr mer än muslimer, vänsteraktivister. Sedan upptäckte SD och Jimmie att ojdå, det var ju faktiskt Turkiet det handlade om, därav att Jimmie plötsligt ändrade ståndpunkt och fördömde den islamistiska diktatorn som vågade kritisera Sverige. För det får faktiskt bara 'svenskar' göra. Om jag var Erdogan skulle jag nog reagerat betydligt kraftigare på att ledaren för Sveriges näst största parti kallade honom för islamistisk diktator, men uppenbarligen var det inte lika kränkande som en docka.

Noterar fö att Kristersson nu med stort allvar ber alla Sveriges muslimer om ursäkt för den allvarliga kränkningen de utsatts för när Paludan brände koraner. En empati som lyste med sin frånvaro förra påsken. Jag väntar med stor spänning på om även Jomshof kommer att uttrycka samma respekt för Sveriges muslimer.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 049
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
455
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
832
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 100
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp