NATO - ska vi gå med?

Kanske har ni skrivit om det men orkar inte leta igenom allt.

Hur ser det ut för Finland?
Turkiet och Ungern vill ju inte ha med Sverige men vill dom ha med Finland i Nato?
 
Fattar inte Kristersson med anhang vilken enorm skillnad det är att hänga upp en Erdogandocka som enbart Erdogan och has politiska allierade blir upprörda över, ditto satir på tv. Och att bränna en koran som gör stora delar av muslimer globalt rasande. På de brunblåa låter det som båda aktionerna är lika illa.

Det är inte som att svenska företag kommer bojkottas pga att Erdogan är kränkt. Saudiarabien och gulfstaterna, även om relationerna har normaliserats de sista åren, så är de och Turkiet fortfarande inte såta vänner. Erdogan är också i öppen konflikt med Syrien och Libyen även om relationerna med Libyen har blivit varmare.
 
Tyvärr låst, men en del tänkvärt mitt i sensationalismen.

9. Vad är det stora hotet på lång sikt?​

Donald Trump. Eller någon som han, som kan sitta som president i Vita huset redan om två år.

Redan under Trumps förra presidentperiod hävdade hans medarbetare att han var nära att lämna Nato, och hans säkerhetsrådgivare John Bolton tror att det hade hänt om Trump blivit omvald.

Om Sveriges ansökan fortfarande ligger och skvalpar 2024 kan den bli en leksak för Trump, och ett sätt för honom att visa sig tuff utan att ta det betydligt mer drastiska steget att underminera Nato i sin helhet. Josh Hawley – den enda amerikanska senatorn som röstade nej till att bjuda in Sverige och Finland till Nato – har beskrivits som företrädare för Trumps utrikespolitik.

Utan tryck från USA minskar Sveriges chanser att bli insläppt i alliansen.

Även om Trumps chanser minskar ska man aldrig räkna ut honom. Men han kommer ersättas av DeSantis och då är Sveriges medlemskap svårt. Ja, om vi inte börjar utlämna 'terrorister' på löpande band och slutar vara en demokrati (önskar jag överdrev till max). DeSantis är likt Trump en NATO skeptiker och det finns en stor chans att han kopierar Trumps utrikespolitik, som han inte bryr sig om alls. Lämnar USA NATO, då finns det inte sådär jättemycket kvar.

DeSantis är lika galen som Trump men farligare eftersom han döljer det bättre och, till skillnad från Trump, är lite halvdant kompetent. Hans åsikter (och lagstiftning som han drivit igenom) är kvinnofientligt, rasistiskt, miljöförnekande och minoritetsfientligt till max.
 
Ungern vill använda NATO medlemskapet för utpressning vad gäller EUs stödpengar. Även Turkiet handlar ju om inrikespolitik snarare än något annat.
Ja, det är klart att det inte är direkt mot Sverige "personligen" (eller iaf inte innan helgens händelser). Formulerade mig lite fel men min fråga är ändå samma.
"Använder" Turkiet och Ungern Finlands natoansökan på samma sätt som Sveriges och nekar/försvårar deras ansökan också?
Om inte, varför bara Sverige?
 
DeSantis är lika galen som Trump men farligare eftersom han döljer det bättre och, till skillnad från Trump, är lite halvdant kompetent.
Jag har jättesvårt att se DeSantis nå ända fram till Vita Huset, som den notoriska lögnare han visat sig vara - samtidigt som han inte går riktigt ihop med den andra notoriske lögnaren, Trump.

Iofs sade jag samma sak om Trump 2016...
 
Jag har jättesvårt att se DeSantis nå ända fram till Vita Huset, som den notoriska lögnare han visat sig vara - samtidigt som han inte går riktigt ihop med den andra notoriske lögnaren, Trump.

Iofs sade jag samma sak om Trump 2016...

Att vara notorisk och öppen lögnare är numera praxis. Förhoppningen är att DeSantis och Trump sliter varandra i bitar. Därför kanske det bra om Trump lyckas slinga sig ur alla anklagelser och rättegångar och stämningar tills efter presidentvalet. Plus att inte Biden kandiderar igen. Harris har varit en stor besvikelse. Vet inte om det hon eller Biden som gjort att hon bara försvunnit. Demokraterna måste få fram en bra kandidat.

Drömmen skulle vara om Trump tog sina MAGA:t och kandiderade som independent. Representanthuset är redan fyllt med totalt galna höger personer (vet inte om jag skulle kalla dem politiker) samt en patologisk lögnare som någon kommer göra en Catch Me If You Can film om, Santos. Tack och lov att demokraterna iaf klängde sig fast vid senaten.

Edit: DeSantis blev återvald i Florida med stor majoritet. Han behöver bara Florida, Texas + flyby staterna för att få tillräckligt med röster i EC. Hans röstare lever i en parallell värd och får alla sina nyheter från Fox och i ekokammare på Facebook, Telegram och Twitter. Fler på twitter nu när Elon Musk har välkomnat tillbaka alla rasister, högerextremister och annat trevligt folk.
 
Senast ändrad:
FYI: Vita Husets pressekreterare Karine Jean-Pierre talade igår om Sverige och Finlands ansökan till NATO:

https://www.whitehouse.gov/briefing...ing-by-press-secretary-karine-jean-pierre-12/

-----------------------------------------------------------
Q And on Turkey, yesterday, President Erdoğan said that Sweden should not expect that Turkey would support Sweden to join NATO over Quran burning. How do you respond to his comment and al- — and also to that incident?

MS. JEAN-PIERRE: So, I talked about this a little bit yesterday about what — how we see this. And we have said before — many times before — that Finland and Sweden are ready to be NATO Allies. That’s how we see things. Both are members of NATO’s Partnership for Peace and NATO’s Enhanced Opportunities Partnership. Their militaries work seamlessly with Alliances’ forces.

Finland and Sweden have already taken concrete steps to fulfill the commitments they made under the trilateral memorandum of agreement with Türkiye, signed on the margins of the NATO summit in Madrid, as you all know. And that includes substantially strengthening their bilateral cooperation with Türkiye on key security concerns.

We continue to expect that NATO will formally welcome Finland and Sweden as members. This will enhance their security, as well as that of the Euro Alliance region.

So, as their membership process continues, the United States is fully committed to Finland’s and Sweden’s accession. (A reporter sneezes.) The strength of that support — bless you — can be seen in our Senate’s overwhelming bipartisan support for a vote for their membership.

And that — and so, again, that’s — that’s where we stand on that particular matter.
Jaha.... och vad han än säger så ska Ungern säga ja, sen ska Turkiet säga ja. Är det inte dags att erkänna att beslutet togs lite förhastat utan att man faktiskt kollat om man fick vara med.

Borgarna fick helt enkelt kåtslag av att kolla på sidan tre i the sun utan att fundera över att det kan finnas seriösa invändningar.
 
Fattar inte Kristersson med anhang vilken enorm skillnad det är att hänga upp en Erdogandocka som enbart Erdogan och has politiska allierade blir upprörda över, ditto satir på tv. Och att bränna en koran som gör stora delar av muslimer globalt rasande. På de brunblåa låter det som båda aktionerna är lika illa.

Det är inte som att svenska företag kommer bojkottas pga att Erdogan är kränkt. Saudiarabien och gulfstaterna, även om relationerna har normaliserats de sista åren, så är de och Turkiet fortfarande inte såta vänner. Erdogan är också i öppen konflikt med Syrien och Libyen även om relationerna med Libyen har blivit varmare.

Kristersson har inga skrupler. Han tar bostäder från fattiga änkor, kör Strängnäs i botten. Han vill bara gå till historien som uppfyllde högerns våta dröm om NATO. För det kan han suga av Erdogans livvakter på närmaste toalett.
 
För just det fall som tråden rör sig inom, finns det andra metoder.
Ord och inga visor om varför NATO borde suspendera Turkiet och Ungern som medlemmar, med hjälp av sina egna stadgar.

Article 2: (Turkiet, Ungern)
Article 3: (Turkiet, Ungern)
Article 8: (Turkiet)

https://www.washingtonexaminer.com/opinion/turkey-and-hungary-should-be-suspended-from-nato
Och byta NATOs typ näst största och stridsvana krigsmakt mot två brigader svenska... Nej det kommer aldrig att ske.

Särskilt inte som Turkiet då kan se sig om efter andra allierade.
 
Tyvärr låst, men en del tänkvärt mitt i sensationalismen.

9. Vad är det stora hotet på lång sikt?​

Donald Trump. Eller någon som han, som kan sitta som president i Vita huset redan om två år.

Redan under Trumps förra presidentperiod hävdade hans medarbetare att han var nära att lämna Nato, och hans säkerhetsrådgivare John Bolton tror att det hade hänt om Trump blivit omvald.

Om Sveriges ansökan fortfarande ligger och skvalpar 2024 kan den bli en leksak för Trump, och ett sätt för honom att visa sig tuff utan att ta det betydligt mer drastiska steget att underminera Nato i sin helhet. Josh Hawley – den enda amerikanska senatorn som röstade nej till att bjuda in Sverige och Finland till Nato – har beskrivits som företrädare för Trumps utrikespolitik.

Utan tryck från USA minskar Sveriges chanser att bli insläppt i alliansen.

Även om Trumps chanser minskar ska man aldrig räkna ut honom. Men han kommer ersättas av DeSantis och då är Sveriges medlemskap svårt. Ja, om vi inte börjar utlämna 'terrorister' på löpande band och slutar vara en demokrati (önskar jag överdrev till max). DeSantis är likt Trump en NATO skeptiker och det finns en stor chans att han kopierar Trumps utrikespolitik, som han inte bryr sig om alls. Lämnar USA NATO, då finns det inte sådär jättemycket kvar.

DeSantis är lika galen som Trump men farligare eftersom han döljer det bättre och, till skillnad från Trump, är lite halvdant kompetent. Hans åsikter (och lagstiftning som han drivit igenom) är kvinnofientligt, rasistiskt, miljöförnekande och minoritetsfientligt till max.
Det stora hotet på kort sikt är att vi är kortsiktiga.

Alliansfriheten har tjänat oss gott i två hundra år.

Det är liksom inte så att det varit krig i vår närhet förr under dessa år, utan att vi slängt oss in i någon allians.
 
Det stora hotet på kort sikt är att vi är kortsiktiga.

Alliansfriheten har tjänat oss gott i två hundra år.

Det är liksom inte så att det varit krig i vår närhet förr under dessa år, utan att vi slängt oss in i någon allians.
Fakta är ju att vi haft tur inte att det är alliansfriheten som varit den skyddande ängeln
 
Det stora hotet på kort sikt är att vi är kortsiktiga.

Alliansfriheten har tjänat oss gott i två hundra år.

Det är liksom inte så att det varit krig i vår närhet förr under dessa år, utan att vi slängt oss in i någon allians.
Det hade kostat mycket pengar att vara alliansfri. Jag undrar om lumpenhade fungerat att ha kvar i Sverige med den explosiva utvecklingen av sociala medier. Sverige hade inte den kompetensen. Finland klarade det men de har erfarenhet av krig i alla generationer tidigare.

Lumpen,egenförsörjning av mat och vapen ja då hade vi klarat av det och hade kanske haft bättre sammanhållning i landet. NATO får hyra Gotland för försvaret av Baltikum, Finland och polen.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 062
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
458
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
832
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 104
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Dasspapper
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp