NATO - ska vi gå med?

Det stora hotet på kort sikt är att vi är kortsiktiga.

Alliansfriheten har tjänat oss gott i två hundra år.

Det är liksom inte så att det varit krig i vår närhet förr under dessa år, utan att vi slängt oss in i någon allians.
Det där med alliansfrihet, det har visat sig vara inte så mycket värt i Putins värld.

Man kan börja med att fråga Ukraina hur väl deras alliansfrihet tjänat dem?)

(och dessutom passa på att fråga om hur det där speciella avtalet med bl.a Ryssland om att försvaras för evigt när de lämnade bort de Sovjetiska kärnvapnen fungerat?)
 
Det där med alliansfrihet, det har visat sig vara inte så mycket värt i Putins värld.

Man kan börja med att fråga Ukraina hur väl deras alliansfrihet tjänat dem?)

(och dessutom passa på att fråga om hur det där speciella avtalet med bl.a Ryssland om att försvaras för evigt när de lämnade bort de Sovjetiska kärnvapnen fungerat?)

Tja, hur bra har Irlands alliansfrihet tjänat dem? Vekar gå alldeles utmärkt.

Det där med Putins värld är intressant, inget tyder på att den stäcker sig vara sig till Irland eller Sverige.
 
Fakta är ju att vi haft tur inte att det är alliansfriheten som varit den skyddande ängeln

Tur är nog inte rätt ord, men viss skicklighet har spelat roll. Men fram för allt eftertanke.

Vi tog inte tillbaka Åland vid Krimkriget. Vi höll oss utanför Dansk-Tyska krigen. Vi slängde oss inte in på Finlands sida 39 än mindre 42. Vi gick inte heller in på Norges eller Danmarks sida 40.

Inte bara tur.
 
Tur är nog inte rätt ord, men viss skicklighet har spelat roll. Men fram för allt eftertanke.

Vi tog inte tillbaka Åland vid Krimkriget. Vi höll oss utanför Dansk-Tyska krigen. Vi slängde oss inte in på Finlands sida 39 än mindre 42. Vi gick inte heller in på Norges eller Danmarks sida 40.

Inte bara tur.
Fanns väl ett antal alliansfria länder som blev invaderade under WWII.
 
On Finland går med i Nato så kanske vi inte längre behöver vara med i Nato. Vi är ju då i princip omringade av Nato och därmed indirekt skyddade av Nato
 
Enda lilla haken är att Ryssland har fri väg hit både sjö- och luftvägen.
Ja, det finns en väg in, men tror att tanken på att ge sig på Sverige är mindre lockande om Sverige är omringat av Nato. Men vem vet egentligen vad den där dåren har för planer. Jag tror ärligt talat inte att Putins mål med invasionen stannar vid Ukraina .
 
Erdogan: Sverige kan bli chockat.

Hmm, det enda som skulle chocka mig just nu, vore om han skulle säga jag till svenskt medlemskap. Att han säger nej är ungefär lika chockerande som att jorden är rund.

Inte mycket Erdogan säger skulle få mig chockad.

Eller jo, om han spontant avgår. Jädrar, då trillar jag av stolen, de flesta svenskar också.

Nån kanske borde tipsa honom om potentiella chock-värdet där?
 
Ungefär som Kina är tvungna att agera mot Taiwan. :meh:
Jag vet inte hur det ser ut med Taiwan men om amerikanerna har en militärbas där är det naturligtvis förödande för det kinesiska försvaret, de skulle praktiskt taget ha fienden mitt i famnen. Man kan vända på det om jämföra med hur amerikanerna reagerade när Sovjet började etablera sig på Kuba. (Kubakrisen 1962)
 
Jag vet inte hur det ser ut med Taiwan men om amerikanerna har en militärbas där är det naturligtvis förödande för det kinesiska försvaret, de skulle praktiskt taget ha fienden mitt i famnen. Man kan vända på det om jämföra med hur amerikanerna reagerade när Sovjet började etablera sig på Kuba. (Kubakrisen 1962)
Vare sig USA eller Taiwan har några kortsiktiga, långsiktiga eller ens drömmar eller visioner om att inta någon del av Kina. Så ”fienden” mitt i ”famnen”?

Det finns många likheter med Ukraina / Ryssland (och många olikheter också för den delen.)
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 011
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
437
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 084
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp