NATO - ska vi gå med?

Kända personer på högerkanten?
Polariseringen efter Trump (som var QAnon-baserat, som var ryss-orkestrerat) lever kvar i USA, så i mina öron låter det som trollning, eller kanske mer nyttiga idioter.

Värre är det om det finns demokrater och liberala republikaner som klagar.

Till och med Mitch McConnell (Rep-ledaren i senaten) var ju på NATO-mötet i München nyss, för att visa hur enade man var i stödet till Ukraina.
Nja... stödet för USA-s inbladning i Ukraina faller kraftigt bland republikaner. Trump och Trumpismen har ett fast grepp om partiapparaten. Den republikan som vill bli vald behöver Trumps väljarbas.

Alternativt att man gör en LBJ och byter väljarbas. (i södern var det demokraterna som stödde segregeringen)
 
Kan vara så. Men det jag svarade på var vad du skrev.

Är dock säker på att ingen i Ukraina tycker att det är peanuts.
Det är ungefär lika mycket som hela den svenska hälsovården, sjukvården och sociala omsorgen som är finansierad av staten kostar varje år. Det är inte peanuts. Även om människor i krig även gillar jordnötter som är en bra källa till näring i kris.

Jag är också oroad över det amerikanska stödet till Ukraina på sikt om Trump eller anhang kommer till makten. Just nu verkar det inte vara så oroande.
 
Fast hur det ser ut och vad som faktiskt hänt kan ju vara två olika saker. Erdogan är mitt inne i en valrörelse och behöver se bra ut just nu framförallt inrikes. Så vad som sägs utåt och vad som görs kan vara olika saker. Vi får döma de inblandade när hela processen är klar. Till dess vet vi ju egentligen inte så mycket annat än att Erdogan har en massa krav (som han nog själv aldrig räknat med att alla skulle infrias) och att Sverige vill gå med i NATO och har sagt att de inte kan gå emot Sverige lagar. Vi har två regeringar som jobbat med de här: den gamla som ingick avtalet och den nya som ska uppfylla det som står i avtalet. Positivt nog verkar det som att dessa två regeringar är eniga om innehållet i avtalet. Det gillar jag!

Jag förminskar inte.
Jag har många gånger tydligt påpekat det idiotiska i hur Sveriges båda regeringar hanterat den här situationen.

Mitt påpekande nu är att krypandet är skilt från vår ansökan. Regeringen ska helt enkelt hålla käften nu, och låta andra mer lämpade hantera situationen.
Erdogan är inget annat än en matthandlare på en bazaar i Istanbul, och ska hanteras som en sådan.

Se’n godkänner Turkiet och Ungern, och Sverige/Finland går med i NATO.

Om vi ska gå med fort så kräver det troligtvis att vi går med på mer av Erdogans krav, än om vi nu tar det lugnt och väntar ut processen.

Vi verkar överens om lugna oss, och det är ju bra i så fall.

Snart vet vi Ungerns inställning också, om det blir ytterligare gupp på vägen eller inte.
 
Om vi ska gå med fort så kräver det troligtvis att vi går med på mer av Erdogans krav, än om vi nu tar det lugnt och väntar ut processen.

Jag har en stark känsla av att det här nu plötsligt kommer gå mycket fortare än vad folk tror.


Till Ulf Kristersson:

tiger.jpg
 
"Den ungerska delegationen var nöjd efter besöket hos riksdagens talman.
– Vi stödjer Sveriges Natomedlemskap, säger vice talmannen i ungerska parlamentet Csaba Hende.
Samtidigt anklagar han Sverige för att sprida lögner om Ungern.
Det ungerska parlamentet väntas senare i mars fatta beslut om att godkänna Sveriges Natomedlemskap.

... – Vi gjorde klart att den ungerska regeringen, den ungerska presidenten, premiärministern och de flesta av de ungerska parlamentarikerna klart stödjer svenskt Natomedlemskap.

... – Det skulle vara önskvärt att svenska politiker, regeringsföreträdare och ledamöter i EU-parlamentet, baserade på helt osanna fakta, inte indikerar eller antyder att det finns en brist på rättsstatsprinciper i ett land.

TT: Har inte Ungern problem med rättsstatsprinciper, hbtq-personers rättigheter och mediernas frihet?

– Jag ser inte sådana problem, men allt kan såklart diskuteras. Men man ska inte sprida lögner.

På en direkt fråga om svenska politiker sprider lögner om Ungern svarar Hende: ”Ja, det tycker jag.”

https://tt.omni.se/ungersk-toppolitiker-sverige-sprider-logner/a/xg9RKl


FYI Ungern; fakta en inte gillar är inte detsamma som lögn.
 
"Den ungerska delegationen var nöjd efter besöket hos riksdagens talman.
– Vi stödjer Sveriges Natomedlemskap, säger vice talmannen i ungerska parlamentet Csaba Hende.
Samtidigt anklagar han Sverige för att sprida lögner om Ungern.
Det ungerska parlamentet väntas senare i mars fatta beslut om att godkänna Sveriges Natomedlemskap.

... – Vi gjorde klart att den ungerska regeringen, den ungerska presidenten, premiärministern och de flesta av de ungerska parlamentarikerna klart stödjer svenskt Natomedlemskap.

... – Det skulle vara önskvärt att svenska politiker, regeringsföreträdare och ledamöter i EU-parlamentet, baserade på helt osanna fakta, inte indikerar eller antyder att det finns en brist på rättsstatsprinciper i ett land.

TT: Har inte Ungern problem med rättsstatsprinciper, hbtq-personers rättigheter och mediernas frihet?

– Jag ser inte sådana problem, men allt kan såklart diskuteras. Men man ska inte sprida lögner.

På en direkt fråga om svenska politiker sprider lögner om Ungern svarar Hende: ”Ja, det tycker jag.”

https://tt.omni.se/ungersk-toppolitiker-sverige-sprider-logner/a/xg9RKl


FYI Ungern; fakta en inte gillar är inte detsamma som lögn.
Osanna fakta? O_o
 

"President Niinistö träffar Erdoğan i Ankara i dag – nu inväntas turkiskt grönt ljus för Finlands Natomedlemskap​


Förhoppningarna är stora för att Erdoğan i dag kommer meddela att Turkiet godkänner Finlands Natoansökan – och mycket tyder på att det blir så. "

https://svenska.yle.fi/a/7-10030758
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
462
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
832
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 104
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp