NATO - ska vi gå med?

Gotland kan Sverige mycket väl försvara med de två (ochenhalv) brigader vi har. Kan inte ryssarna klara en invasion över en landgräns kan de än mindre invadera över havet.
Du vet att Kaliningrad ligger 1,5 timmar från Gotland va? Har du varit på Gotland? Har du möjligen gjort militärtjänst på Gotland?
Du uttalar dig så tvärsäkert så du verkar känna till Gotland väl.
 
Den stora fördelen med NATO är att det är en försvarsorganisation, där (lite förenklat) ett angrepp på ett av dess medlemmar ska ses som ett angrepp på alla medlemsländer.

Därför kan man se NATO som en fredshållare; ingen gång har det under försvarsorganisationens 73-åriga historia hänt att ett land angripit ett NATO-land. Artikel 5 har aktiverats en gång - se ovan - under dessa 73 år, men då var angriparen inget land.
(och resultatet blev administrativt sett konstigt, eftersom det inte var beskrivet vilka processer som skulle dras igång då...)

Till och med svurna fiender som Turkiet och Grekland - sedan 1952 är båda medlemmar - har lyckats hålla sams under NATO-flagg.


- - - - - - - - - - -
Vilka krig har då NATO fört utanför organisationens gränser?
Ja, det är inte så många som folk vill tro;
Gotland kan Sverige mycket väl försvara med de två (ochenhalv) brigader vi har. Kan inte ryssarna klara en invasion över en landgräns kan de än mindre invadera över havet.
dumheter.
Det finns andra sätt att annektera Gotland än att invadera över havet.
 
Den stora fördelen med NATO är att det är en försvarsorganisation, där (lite förenklat) ett angrepp på ett av dess medlemmar ska ses som ett angrepp på alla medlemsländer.

Därför kan man se NATO som en fredshållare; ingen gång har det under försvarsorganisationens 73-åriga historia hänt att ett land angripit ett NATO-land. Artikel 5 har aktiverats en gång - se ovan - under dessa 73 år, men då var angriparen inget land.
(och resultatet blev administrativt sett konstigt, eftersom det inte var beskrivet vilka processer som skulle dras igång då...)

Till och med svurna fiender som Turkiet och Grekland - sedan 1952 är båda medlemmar - har lyckats hålla sams under NATO-flagg.


- - - - - - - - - - -
Vilka krig har då NATO fört utanför organisationens gränser?
Ja, det är inte så många som folk vill tro;

dumheter.
Det finns andra sätt att annektera Gotland än att invadera över havet.
Se där. Ett icke färdigskrivet inlägg smög sig in. Ber om ursäkt för det.

Och det finns fortfarande andra sätt att annektera Gotland.
 
Gotland kan Sverige mycket väl försvara med de två (ochenhalv) brigader vi har. Kan inte ryssarna klara en invasion över en landgräns kan de än mindre invadera över havet.
Jag tar ett omtag på den här,
nu när jag lokaliserat vad jag skrev en gång i tiden:


Det finns andra sätt att annektera Gotland än att invadera över havet:

Ponera detta sceniario: (daterat 2014.03.03 21:06)
- - - - - - - - - - - - - - -
Den ryska ambassadören kontaktar den svenska regeringen 11:00 en random kommande torsdag:

"Ni är i besittning av en bit land vi behöver låna. Det ligger avsides till för er, och är väldigt glest befolkat. Det är av lågt värde, både ekonomiskt och militärt, och har inga speciella resurser som är av vikt för er. Vi behöver tillgång till det av storpolitiska skäl - ja, vi behöver det helt enkelt bättre än vad ni gör just nu. Lokalbefolkningen kommer inte att drabbas, och vi kommer ombesörja en evakuering av dem åt er.
Vi vill gärna skyndsamt diskutera detta problem med er, gärna i en kreativ anda. Kl 13:00 är en bra tid i vår kalender.

För er information passar jag på att påpeka att vi har 150 kärnstridsspetsar riktade mot olika mål i ert land just nu. Vi kommer naturligtvis inte att använda dem - men jag tror att det kan vara bra att ni tar med det i er bedömning av det uppkomna läget, innan vi möts senare idag. Vi ses 13:00. Da svidanija."

I det här läget kommer förmodligen den Svenska regeringen låna ut Gotland.
Om man gör det, då kommer inte någon tredjepart göra någonting, mer än att använda ett kraftfullt diplomatiskt språk.

- - - - - - - - - - - - - - -
https://www.bukefalos.se/threads/hu...vaerlden-just-nu.1219634/page-7#post-16290405


Kommentar: Jag var 2014 lite överdrivet optimist-pessimistisk; idag ser jag att ungefär 5-10 kärnstridsspetsar av Iskandertyp är riktade mot svenska mål från Kaliningrad-enklaven. Var de finns rent geografiskt syntes jättetydligt 2014 på GoogleMaps satellitkartor - då baserna var splitt nybyggda, eller under konstruktion.
De syns fortfarande idag, men är mycket mera gröna.

Se'n, till detta efterskänkta Gotland kommer så de ryska styrkorna som ett brev på posten, strax innan 16:00-nyheterna.
 
Senast ändrad:
Du vet att Kaliningrad ligger 1,5 timmar från Gotland va? Har du varit på Gotland? Har du möjligen gjort militärtjänst på Gotland?
Du uttalar dig så tvärsäkert så du verkar känna till Gotland väl.
Jag har bra koll på vad två brigader kan försvara. Ukraina ligger noll meter från Ryssland och är en landgräns. Ryssarna har ändå inte klarat logistiken.
 
Verkar som huruvida vi vill gå med eller inte nu är irrelevant, eftersom vi inte kommer få gå med

Inte så underligt att den vi inte vill sitta i båt med, inte vill sitta i båt med oss. Men det är lite väg emellan ett första yttrande och att någon blir hindrad som medlem när en ansökan väl är där. Och vad Turkiet får i kohandeln de kanske vill komma åt där de sitter.

Det blir lose-lose. Vi retar upp Ryssland och får inga säkerhetsgarantier.
 
Verkar som huruvida vi vill gå med eller inte nu är irrelevant, eftersom vi inte kommer få gå med
Det kanske är ännu mer ointressant vad vi här tycker (vi är ju iofs i ett fritt land så vi kan ju säga vad vi vill - vilket vi bör glädja oss åt lite varje dag).

  • Vi som vanliga medborgare kommer inte att bli tillfrågade om Sverige ska eller inte ska söka medlemskap - vi är inte ens rådgivande. Vare sig S väljer att skicka in en medlemsansökan eller inte kan jag i höst antingen rösta på dem eller på någon annan
  • Och även om Sverige söker medlemskap ligger beslutet om huruvida vi får gå med (och vad det isf kommer att kosta i form av kohandel) någon annanstans. Och jag tror inte ens att jag kommer att få veta vad min regering (eller övriga riksdagspartier) är villig att kohandla om (något som jag iofs har rätt att uttrycka).

Jag försöker faktiskt tänka så lite som möjligt
 
Turkiet kommer få hjälp med att rätta in sig i ledet.
Om det nu ens är så att Erdogan sagt det media säger att han sagt.

Härom veckan var det ju Kroatien som sade att de inte skulle släppa in Sverige/Finland i NATO, men det var ju mer en ryssplanterad nyhet i Kroatisk media, som inte hängde ihop med vad Kroatisk leding själva tyckte. Jag länkade väl den biten, vill jag minnas...
 
Senast ändrad:
Jag tänkte på det förut, är det självklart att Sverige får gå med i Nato eftersom alla medlemsländer måste godkänna? Men vågade aldrig ställa frågan för det lät så självklart.
 
Inte utan att man misstänker att Ryssland och Turkiet har haft kontakt efter Finlands besked/uttalande igår.
Som auktoritär regim har väl Turkiet mer gemensamt med Ryssland än väst, apropå misstag att släppa in länder i Nato…
 
Inte utan att man misstänker att Ryssland och Turkiet har haft kontakt efter Finlands besked/uttalande igår.
Som auktoritär regim har väl Turkiet mer gemensamt med Ryssland än väst, apropå misstag att släppa in länder i Nato…

Framförallt tänker jag att talet om att vilja neka Sverige och Finland är retorik, med Ryssland som mottagare av budskapet. Turkiet är mycket mån om relationen med Ryssland eftersom den har varit väldigt ansträngd.

Sedan tror jag att markeringen också bottnar i att Turkiet vill passa på att ge Sverige en känga för att vi drog tillbaka vårt stöd för ett turkiskt EU-medlemskap. Kanske är det även detta som kommer att utgöra underlag för kohandel? I så fall ligger vi kanske lite mer risigt till ifråga om medlemskap i Nato.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 010
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
436
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 083
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp