NATO - ska vi gå med?

Jag försöker läsa på så mycket jag kan om Nato, men har så svårt att ta ställning till om jag tycker vi ska gå med eller inte. Läser om för- och nackdelar men blir bara med förvirrad i vad jag tycker.

Så.. Vad tycker ni om Nato?
Ska vi gå med eller inte?
Vad finns det för för- och nackdelar?
Bör Sverige förbli militärt alliansfria?
Osv..
Nej.
 
Turkiet vill att Sverige skall utlämna 21 personer som har kopplingar till PKK/Gulenrörelsen, och som skall åtalas för terrorism i Turkiet. Så nu är frågan, är ett NATO-medlemskap värt ett gäng eventuella terrorister? Skulle de få en rättvis rättegång i Turkiet? Om inte, varför lierar vi oss militärt med en nation som har ett så genomkorrumperat rättsväsende?
 
Turkiet vill att Sverige skall utlämna 21 personer som har kopplingar till PKK/Gulenrörelsen, och som skall åtalas för terrorism i Turkiet. Så nu är frågan, är ett NATO-medlemskap värt ett gäng eventuella terrorister? Skulle de få en rättvis rättegång i Turkiet? Om inte, varför lierar vi oss militärt med en nation som har ett så genomkorrumperat rättsväsende?
Svar på fråga 1: NEJ.
Övriga frågor obsoleta.

Och Erdogan är inget problem, oavsett vad han för munväder om.
Det är 28 andra länder som just nu vill ta honom i örat med varierande hårdhetsgrad, och så långt är han inte intresserad av att driva denna fråga..
 
Svar på fråga 1: NEJ.
Övriga frågor obsoleta.

Och Erdogan är inget problem, oavsett vad han för munväder om.
Det är 28 andra länder som just nu vill ta honom i örat med varierande hårdhetsgrad, och så långt är han inte intresserad av att driva denna fråga..

Hoppas din analys stämmer. Att ansöka men inte godkännas känns ju som det sämsta säkerhetsalternativet.
(Frågan är också i vilken grad det egentligen är riktat mot Sverige och Finland och i vilken grad det är ett tillfälle till utpressningsförsök mot Nato-länderna, och hur det hela kommer hanteras. Turkiet är ju redan ett problembarn inom alliansen...)
 
Hoppas din analys stämmer. Att ansöka men inte godkännas känns ju som det sämsta säkerhetsalternativet.
(Frågan är också i vilken grad det egentligen är riktat mot Sverige och Finland och i vilken grad det är ett tillfälle till utpressningsförsök mot Nato-länderna, och hur det hela kommer hanteras. Turkiet är ju redan ett problembarn inom alliansen...)
Turkiet har retat sig länge på att PKK-medlemmar som de vill ha tag på fått springa omkring lösa i Sverige så de passar nog på nu när de för ovanlighets skull har makt över oss
 
Får jag fråga. Vad är det du tycker är så fruktansvärt kul? Ärligt?

Vad som inte är så himla kul är att bo i Finland just nu och jag hoppas verkligen att vår ansökan godkäns. Oavsett om du tycker det är fruktansvärt kul eller ej.
Det är kul när det går fel för det impulsiva kappvändarpartiet S som tvingar in Sverige i Nato utan folkomröstning.
 
Får jag fråga. Vad är det du tycker är så fruktansvärt kul? Ärligt?

Vad som inte är så himla kul är att bo i Finland just nu och jag hoppas verkligen att vår ansökan godkäns. Oavsett om du tycker det är fruktansvärt kul eller ej.

Ja... jag har svårt att se något roligt i den här situationen öht. Både och Sverige och Finland har mer eller mindre tvingats till en NATO-ansökan pga något som fortfarande kan eskalera till ett tredje världskrig, något jag aldrig trodde jag skulle vara med om. "Roligt" finns inte med i någon vettig beskrivning av läget.
 
Ja... jag har svårt att se något roligt i den här situationen öht. Både och Sverige och Finland har mer eller mindre tvingats till en NATO-ansökan pga något som fortfarande kan eskalera till ett tredje världskrig, något jag aldrig trodde jag skulle vara med om. "Roligt" finns inte med i någon vettig beskrivning av läget.
Nej precis. Då är man ju ute och cyklar rejält.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 011
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
437
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 083
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp