NATO - ska vi gå med?

Man skulle också kunna se det som att personer med SD-anknytning har ett finger med i spelet, när de fixade demonstrationstillstånd, resa, upphämtning etc. åt den halvgalna dansken!

Ja, det har de och har haft även vid hans tidigare aktioner. Det förändrar dock inte min inställning att hans agerande inte avgör huruvida jag tycker vi ska gå med i NATO eller inte.
 
Ja, det har de och har haft även vid hans tidigare aktioner. Det förändrar dock inte min inställning att hans agerande inte avgör huruvida jag tycker vi ska gå med i NATO eller inte.
Nej, jag förstår att det inte påverkar den biten för dig! Tyckte bara det var värt att flika in, men jag kanske skulle skrivit ett fristående inlägg istället för att svara på ditt. :)
 
Nej, jag förstår att det inte påverkar den biten för dig! Tyckte bara det var värt att flika in, men jag kanske skulle skrivit ett fristående inlägg istället för att svara på ditt. :)

Det är väl just "inflikandet" jag inte förstår, och risken finns att jag hade känt mig träffad ändå om du gjort ett helt fristående inlägg 😁

Känns som att så många bestämmer sina åsikter just nu utifrån att de vill tycka tvärtemot x eller y, istället för att tänka själva. Polariserandets snara kan bli vår död.
 
Ja, alltså, det är bara en bit tyg. Jag förstår inte hur man kan bli upprörd över flaggbränning.
De blir upprörda av att någon bränner lite papper, så då tänker de att vi måste bli upprörda av liknande saker.

Bedömer det som att Erik Helmerson (i DNs ledare) har gjort en bättre analys av vad som upprör svenskar:

Här är några bättre tips till Erdogansympatisörer som verkligen vill provocera svenskar:

● Skicka några agenter till svenska tvättstugor, låt dem sno andras tider och strunta i att ta bort torktumlarluddet.

● Gör en nyöversättning av Astrid Lindgren. Låt inte bara Pippis pappa byta yrkestitel, befolka också Bullerbyn, Saltkråkan och Lönneberga med barn vars namn låter turkiska.

● Byt ut en bit i Aladdinasken mot turkisk konfekt. Ändra samtidigt askens namn till originalets ”Alāʼ ad-Dīn”.

● Börja ersätta alla personliga pronomen i diplomatiska noter med ”hen”.

● Ordna ett luciatåg i Istanbul med en svarthårig och/eller ickebinär Lucia.

● Låt de där tvättstugeagenterna efter förrättat värv ge sig ut i den svenska kollektivtrafiken. Där kan de tränga sig före i bussköer och, väl på plats, inleda samtal med sina svenska medpassagerare – trots att dessa tydligt med hjälp av sina telefoner visar att de vill vara i fred.

Läs hela här
https://www.dn.se/ledare/erik-helme...-svensk-brann-inte-flaggan-trang-dig-i-en-ko/
 
Det är väl just "inflikandet" jag inte förstår, och risken finns att jag hade känt mig träffad ändå om du gjort ett helt fristående inlägg 😁

Känns som att så många bestämmer sina åsikter just nu utifrån att de vill tycka tvärtemot x eller y, istället för att tänka själva. Polariserandets snara kan bli vår död.
Haha, men jag insåg att det kanske är så att jag ofta väljer att spinna vidare på dina inlägg, eftersom att du brukar föra ett väl underbyggt resonemang - även om jag inte håller med dig alla gånger, liksom. Och det kan ju lätt tolkas lite fel :)

Blir väl kanske extra påtagligt i Nato-frågan då många bytt åsikt om det ganska tvärt. Även om jag som sagt är mer oroad över en falsk balans, som jag antar uppstår när exempelvis media försöker motverka polariseringen.
 
Dags att vi drar tillbaka vår ansökan, slutar skicka pengar till Turkiet och meddelar att vi inte tänker söka medlemskap förrän alla diktaturer kastats ut ur den här klubben.
Det behöver vi inte, den nyttige idioten Paludan har redan skött det åt oss. Nu blir det ett tidigare nyval och Erdogan kan fokusera på att elda upp alla mot Sverige och Finland och hoppas det tar fokus från deras egna urusla finanser mm, det blir blankt nej till oss.
 
Det behöver vi inte, den nyttige idioten Paludan har redan skött det åt oss. Nu blir det ett tidigare nyval och Erdogan kan fokusera på att elda upp alla mot Sverige och Finland och hoppas det tar fokus från deras egna urusla finanser mm, det blir blankt nej till oss.
Fast Erdogan tidigarelade ju valet innan Paludan brände?
 
Han har hintat om det redan före både och, men det är kanske möjligt att det spikades ungefär då.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-01-07/erdogan-hints-at-early-elections-in-turkey

Edit. och med "både och" menar jag både dockhängningen och kronanbrännandet. Lite oklart av mig :D
Ja, såg att han ville tidigarelägga det sedan innan eftersom det tydligen går dåligt för honom pga den skenande inflationen bl a, men nu ser det ut att vara spikat.
 
Magdalena Andersson i intervju i Svenska Dagbladet:

"Det var inte bra att statsminister Ulf Kristersson (M) kallade den upphängda Erdogan-dockan utanför Stockholms stadshus för ett sabotage mot Natoprocessen. Det anser S-ledaren Magdalena Andersson.
Enligt henne kan ett sådant utspel snarast ”inspirera till fler aktioner”, säger hon i en intervju med SvD.
Andersson menar att det just nu råder en upptrissad stämning och uppmanar regeringen att hålla huvudet kallt. I intervjun pekar hon också på sprickan mellan regeringen och stödpartiet SD, vars partiledare Jimmie Åkesson nyligen kallade Erdogan för en ”islamistisk diktator”.
– Ett öppet ordkrig mellan statsminister och partiledare är såklart inte hjälpsamt i den här situationen."

https://omni.se/andersson-kristerssons-ord-kan-inspirera-till-fler-aktioner/a/2Bmdly
 
Jag gillar Magdalena, nu sitter hon inte i regeringsställning så naturligtvis är det lätt att kritisera. Men även för en neutral åskådare har hon en poäng. Det upptrissade tonläget och desperationen av nuvarande regering är inte vackert att se, inte heller att de strör 'terrorist' anklagelser och att det krävdes ett samstämmigt fördömande innan de retirerade från det hysteriska tonläget och erkände att Sverige, än så länge, faktiskt har en grundlagsstiftad rätt till yttrande och pressfrihet. Och motvilligt erkände att jo, det var nog så ändå. Börjar undra om det bara är Jimmie som tittar längtansfullt mot Ungern.

S och MA har ju kritiserats hårt för att göra för lite och vara reaktiva, men just nu är det precis vad som behövs. Hålla huvudet kallt och visa Erdogan att han inte kan få igenom sina hot och hans skrytande om att han kan stoppa Sverige om inte Sverige lämnar ut diverse 'terrorister och underkastar sig lydigt. Samt då att Sverige inte är beredd att kräla och slicka honom på vissa kroppsdelar. Just nu är Ryssland helt fokuserade på Ukraina så deras hot mot Sverige klingar därmed relativt tomma. Ett hot mot Sverige som kräver NATO allians kommer inte att vara realistiskt tills Ryssland har lämnat Ukraina och byggt upp sin militär och ekonomi igen. Vi pratar år, kanske tom ett decennium.

Det får ta den tid det tar. Som en del journalister redan påpekat, Erdogan har nu den perfekta ursäkten till att fokusera på annat än Turkiets usla ekonomi och att visa sig stor och stark. Vilket till del kunnat undvikas om Sverige bara hållit huvudet kallt, suttit stilla i båten, ryckt på axlarna och låtit USA och resten av NATO tvinga Erdogan.
 
Jag gillar Magdalena, nu sitter hon inte i regeringsställning så naturligtvis är det lätt att kritisera. Men även för en neutral åskådare har hon en poäng. Det upptrissade tonläget och desperationen av nuvarande regering är inte vackert att se, inte heller att de strör 'terrorist' anklagelser och att det krävdes ett samstämmigt fördömande innan de retirerade från det hysteriska tonläget och erkände att Sverige, än så länge, faktiskt har en grundlagsstiftad rätt till yttrande och pressfrihet. Och motvilligt erkände att jo, det var nog så ändå. Börjar undra om det bara är Jimmie som tittar längtansfullt mot Ungern.

S och MA har ju kritiserats hårt för att göra för lite och vara reaktiva, men just nu är det precis vad som behövs. Hålla huvudet kallt och visa Erdogan att han inte kan få igenom sina hot och hans skrytande om att han kan stoppa Sverige om inte Sverige lämnar ut diverse 'terrorister och underkastar sig lydigt. Samt då att Sverige inte är beredd att kräla och slicka honom på vissa kroppsdelar. Just nu är Ryssland helt fokuserade på Ukraina så deras hot mot Sverige klingar därmed relativt tomma. Ett hot mot Sverige som kräver NATO allians kommer inte att vara realistiskt tills Ryssland har lämnat Ukraina och byggt upp sin militär och ekonomi igen. Vi pratar år, kanske tom ett decennium.

Det får ta den tid det tar. Som en del journalister redan påpekat, Erdogan har nu den perfekta ursäkten till att fokusera på annat än Turkiets usla ekonomi och att visa sig stor och stark. Vilket till del kunnat undvikas om Sverige bara hållit huvudet kallt, suttit stilla i båten, ryckt på axlarna och låtit USA och resten av NATO tvinga Erdogan.
Säkerhetsläget är mycket allvarligt även idag - men vi sitter inte i sjön. Förra regeringen såg till att vi fick säkerhetsgarantier från såväl USA som en lång rad europeiska länder innan ansökan gick iväg; just för att försäkra sig om vårt lands trygghet hela vägen under ansökningstiden.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag känner att det här ämnet är större än "Ska vi va me i NATO?" eller "Kriget i Ukraina" eller "Hur ska vi hantera Ryssland"? Vi...
2
Svar
21
· Visningar
1 010
Senast: skogaliten
·
Kropp & Själ Det fanns en tråd, ska vi gå med där en del i allmän hallelujastämning tänkte sig att det var ett beslut för Sverige. Som golit minns...
Svar
4
· Visningar
436
Senast: dobbis
·
  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: alazzi
·
Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 083
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp