Nattkissa?

P

Ponnytokig

Jag har en cairn terrier på ca. 1,5 år.
Om man går ut sista promenaden vid ca.19.30 eller
runt 20.00. Behöver man då gå ut ytterligare vid
23.00 tiden för "nattkiss"? Elller håller dem sig över
natten utan att det blir jobbigt för dem?

...
 
Sv: Nattkissa?

Går jag ut sista gången 19,30 går jag garanterat ut igen så han får kissa.
Kommer oftast hem från jobbet 21,30 och är då ute till ca 22. Oftast får han gå ut och kissa igen runt 00-30 då. Beror på om han sover när jag borstar tänder och sånt eller om han är vaken.

Håller sig gör dom säkert, men jag tycker det känns bättre att han är kissad precis innan vi sover.:)
 
Sv: Nattkissa?

Några av mina hundar skulle inte ens lyfta på huvudet om vi skulle gå ut efter 20-tiden. Ser de att nu ska matte eller husse göra något, då vaknar de till liv. Men inser dom att vi bara vill de ska ut och kissa, då sover dom hårt :angel:
Men då går vi upp tidigt, så de klarar sig.
 
Sv: Nattkissa?

Min tik kan då hålla sig...Ibland är sista gången hon är ute vid 20-tiden, brukar försöka få ut henne innan jag går och lägger mig (allt mellan kl23 och 02), ibland går det men ibland kollar hon bara på mig som om jag vore helt dum i huvudet. Hon verkar tycka det är heeelt onödigt att gå ut i gräset och blöta tassarna mitt i natten. :grin:

Kliver upp vid 9-10 nångång, och då tycker iaf jag hon borde vara kissnödig, men inte då. Hon går rakt ut och lägger sig på bron för att sola :p :D
 
Sv: Nattkissa?

Beror väl på när du går ut med honom på morgonen igen. Ska jag sova till nio får Loka kvällskissa vid tolv kvällen innan.
 
Sv: Nattkissa?

Beror på när man går upp tycker jag. Skulle jag upp vid sex skulle jag inte ha dåligt samvete om hunden gick ut sista gången kl 20, men jag gillar att sova till 10-11, och då får hunden nattkissa mellan 21-24.
 
Sv: Nattkissa?

Jag håller med Gabbi, men tycker det känns naturligt att kissa hunden bland det sista man gör.

Nu har jag ju semester också så sista kissen kan bli vid 2, han vaknar oavsett till när vi går och lägger sig även om han sovit några timmar då. Sen sover han lika länge som oss på morgonen vilket är väldigt uppskattat!
 
Sv: Nattkissa?

Jag tar en långpromenad per dag (ca 1,5-2h), på den tidpunkt då det passar mig, och då kissar och bajsar vovven ur sig det mesta.
Sen brukar jag bara släppa ut honom i trädgården när han behöver kissa.

Han är aldrig akut nödig när vi vaknar utan han brukar ligga kvar både två och tre timmar efter att jag klivit upp.

Aktiveringen sköter jag inte primärt genom promenader utan med spårning, shapingövningar osv. :)
 
Sv: Nattkissa?

jag vill ha hunden kissad innan jag går å lägger mig,, lägegr jag mig 20 så kissar hudnen då, inte för att jag gör de så ofta, men OM jag lägger mig så tidigt så går jag ju också upp tidigt,, men om jag ska sova till 9 går hon ut kanske vid 23.. menj ag öppnar dörren och säger gå å kissa, så går jag och borstar tänderna.. på morgonen när jag vaknar så öppnar jag bara dörren på sommaren, så får hon kissa när hon vill, de e många ggr hon går ut vid 12 och ibland 13 vissa dagen ävon fast hon gick ut vid 22 dagen innan så min hund kan ju hålla sig, menj ag vill alltid vara på den säkra sidan..
 
Sv: Nattkissa?

Beror väl på när du går ut med honom på morgonen igen.

Instämmer.

Jag gör alltid så att jag rastar hundarna när jag borstar tänderna om det är så att de är vakna eller jag har planer på att sova länge. Sover de när jag lägger mig och vi ska upp "normal tid" så får de sova. Dock vill jag alltid, alltid att de ska få ha gått ut efter kvällsmaten innan de ska sova för natten.
 
Sv: Nattkissa?

Jag tycker också det beror på när hunden får gå ut på morgonen igen.De veckor sambon börjar tidigt (04.30) går vår hund ut på sin kvällskiss ca klockan 19-20 på kvällen,men då är hon ju ute på morgonkiss vid 04.00 igen.

Resten av veckorna och helgerna när vi inte gör något särskilt,blir det ofta kvällskiss runt 22-00,men då sover vi istället till allt mellan 06-09.

Jag vet att det är många hundar som klarar sig väldigt länge,men jag har en maxgräns även på natten på 10 timmar.Mer än så tycker jag inte hunden ska behöva hålla sig även om den kan.
 
Sv: Nattkissa?

Uno kan glatt sova från 20.00-10.00 utan rastning mitt i. Han säger till när han måste ut och när han sover blir han inte nödig :)
 
Sv: Nattkissa?

För mig hade det blivit ett väldigt rännande isåfall, för jag kan lätt kissa en gång i timmen när jag är igång.
 
Sv: Nattkissa?

Så tänker jag med, min hund behöver aldrig hålla sig längre än vad jag gör.

Fast det är väl lite olika, min hund dricker nog inte lika mycket vatten som jag te och därav behöver jag kissa oftare... :p

Till TS: Tycker det beror på när du går upp på morgonen, men jag skulle nog gå en sista kissrunda precis innan jag går och lägger mig och troligtvis direkt när jag går upp på morgonen också...
 
Sv: Nattkissa?

Håller med om att det är lite skillnad på hund och människa.Hunden dricker enbart vatten och människor(de flesta) får i sig både kaffe,te,alkohol,och diverse andra drycker som gör att vi behöver kissa oftare.Eftersom vi människor oftare äter saltad och kryddad mat,dricker vi mer "onödigt" än hunden som bara dricker när den behöver vätska.(Däremot är jag själv extremt noga med att hunden inte ska behöva hålla sig.Här gäller max 4 timmar mellan rastningarna/promenaderna förutom på natten då;))
 
Sv: Nattkissa?

JAg tycker 12 timmar är i längsta laget för hunden att hålla sig på natten, och vill helst undvika det.
Vill jag sova längre (10-11) tar jag ut honom lite senare (brukar bli mellan 23-02 ungefär).

Han bryr sig inte, och sover ändå, men jag tycker det känns lite sådär.
När jag var sjuk en gång och låg helt däckad och inte kunde gå ut med honom (och den som skulle glömde..), gick han ut sista gången vid 20 på kvällen, och fick inte gå ut för ens 13, och ändå låg han bara och sov.
 
Sv: Nattkissa?

Det var värst.

Det klart att min hund inte dricker the och så som jag gör, man jag har aldrig hört talas om att hundar skulle ha någon sorts speciell blåsa som gör att de kan hålla sig ovanligt länge.

Jag går och lägger mig, det sista jag gör är att kissa hunden, jag kliver upp, det första jag gör är att gå ut med hunden.
Typ
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
747
Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 222
Senast: Grazing
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 445
Senast: G-uldlock
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 330
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp