Nattningsrutiner?

aemaria

Trådstartare
Vår lille pojk är 5 månader och vi har inte lagt så mycket krut på att skapa nån nattningsrutin för att han känns fortfarande så liten. Men sista veckorna tycker jag att läggningen bara blivit struligare och struligare Han har svårare för att ge efter och somna även om det märks att han är jättetrött och han vaknar många gånger per natt.
Det mest smärtfria är att jag ammar honom till sömns, men det inser jag kan bli problem på sikt. Han måste ju kunna somna utan mitt bröst i munnen (jag har inte tänkt att amma för evigt!). Han tar tyvärr inte napp, blir bara mer arg/ledsen när vi provar.
I nuläget sover han antingen i vagga vid vår fotända, eller de kvällar/nätter som känns struliga i sitt nest mellan oss i sängen.

Hur ser era rutiner ut och hur gamla var era bäbisar när ni började ha nån form av struktur? När på kvällen lägger de sig för natten och vad har ni för "ritualer"?
 
Vår lille pojk är 5 månader och vi har inte lagt så mycket krut på att skapa nån nattningsrutin för att han känns fortfarande så liten. Men sista veckorna tycker jag att läggningen bara blivit struligare och struligare Han har svårare för att ge efter och somna även om det märks att han är jättetrött och han vaknar många gånger per natt.
Det mest smärtfria är att jag ammar honom till sömns, men det inser jag kan bli problem på sikt. Han måste ju kunna somna utan mitt bröst i munnen (jag har inte tänkt att amma för evigt!). Han tar tyvärr inte napp, blir bara mer arg/ledsen när vi provar.
I nuläget sover han antingen i vagga vid vår fotända, eller de kvällar/nätter som känns struliga i sitt nest mellan oss i sängen.

Hur ser era rutiner ut och hur gamla var era bäbisar när ni började ha nån form av struktur? När på kvällen lägger de sig för natten och vad har ni för "ritualer"?
Lilla C är 5 månader ganska precis. Vi har inga rutiner alls faktiskt. Hon somnar för natten nångång mellan 18:30-22:00. Ibland i sin gunga, ibland i någons famn, i soffan när jag kollar på tv, själv i sin säng. Det blir som det blir och som hon tycker är ok. Hon äter i tretimmars intervaller så troligtvis har hon ätit typ en timme innan hon somnar. Vi flänger och far en del på kvällar och helger så hon får haka på och somna där vi är eller inte alls.

Sonen var typ 6 månader när han fick lite mer förutsägbara rutiner. Han är snart 6 år och lägger sig mellan 19:15-19:30 efter dusch. Sen läser vi en bok eller ett kapitel i en längre bok och säger god natt. Sen somnar han själv.

Mvh Miks
 
Vi byter om till pyjamas, borstar tänder och byter blöja vid sjutiden, sen lägger vi oss i sängen allihop (har en tjej på två år och så lillpojken som snart är fyra månader). Sen ligger vi och gosar, pratar och kollar på tv tills vi somnar en efter en. Stora tjejen brukar vilja dricka liten vatten ett par gånger och somnar sen med sin napp (som vi snart ska sluta helt med om ett par veckor) och gosefilt. Lillpojken får amma sig till sömns eller ha nappen. Ibland är han lite kinkig och då går jag upp och går omkring med honom tills han somnar. Båda brukar sova inom en timme. Med stora tjejen var det inga större problem att sluta amma, vi trappade ner under en period och det var lite kämpigt men inte alls omöjligt så jag tror inte det blir några problem med lillpojken heller, så jag låter honom lugnt amma sig till sömns.

Angående att nattningen strular skulle jag bara ta det med ro, det är säkert någon fas han går igenom. Om några veckor går det säkert bättre igen :)
 
Vi har alltid kört på minsta motståndets lag när det gäller sömn. Det barnen vill/behöver ha för att somna har de i regel fått. Amma, bära, åka vagn, musik, ligga bredvid, läsa bok, höra cd-saga (för äldre barn förstås). Jag tror det löser sig av sig självt.
 
Har tänkt som @majola. Det löser sig med tiden. Onödigt att dra igång med nåt som innebär besvär, min sömn är viktigare än så. Ammade dottern till sömns tills jag slutade helt vid 11-12 mån. Ersatte då amning med närhet och så småningom med välling och saga. Nu får hon varm mjölk i stället för välling och saga när hon ber om det. Sover i vår säng ibland och ensam ibland. Beror lite på. Tror att hon i perioder behöver oss nära och då blir det trångt :p
 
Ammade A till söms så länge han ammade vilket var typ 11 månader.

När han var ca 6 månader började vi med nattrutin som bestod av gröt, ny blöja och så amning tills han somnade vilket ofta tog max 10 min.

När han slutade amma tog hans pappa några nätter och vi bytte helt enkelt amning mot närhet och det har aldrig varit några problem.

Nu är han 16 månader och förutom att han dissar gröten är det ganska likt som det varit tidigare. Ny blöja, pyjamas, borsta tänder och så ligger vi i sängen tills han somnat. Sover i vår säng och sover 19.30-7 ungefär.

Kör också på minsta motståndets lag. I vår säng sover han hela nätter = jag får sova hela nätter. Det är mer värt än att kämpa för att få honom sova i egen säng :)
 
Det är inget fel med att amma sina barn till söms även om man inte har tänkt amma resten av livet ;) Barnet blir större och sugbehovet minskar allteftersom och då försvinner även behovet av att bli ammad till söms. För en bebis är inte amningen bara mat utan närheten är precis lika viktig. Sen ligger det något i det där att varm mjölk får en att somna fortare och sova bättre. Om du känner att det känns okej just nu att amma till sömns så gör det. Du behöver inte fundera på nu hur du ska göra om x antal månader. Det löser sig! Ta det då!

Mina barn sov hos mig i min säng tills de kände sig redo för sina egna sängar. Jag lovar att de inte sover i min säng nu när de är 23 och 25 år gamla ;) Var sak har sin tid och att alla får sova tillräckligt är det viktigaste. Hur och var man sover eller hur man somnar spelar mindre roll.

När mina barn var bebisar så var det mest varva ner som var det viktigaste. Exakta rutiner minns jag inte men att sätta sig i soffan eller lägga sig i sängen vilket som nu känns bäst och slappa lite gör att man somnar lättare än att abrupt avbryta något och lägga sig ensam i sin säng. För mina barn var rutinen viktig på så sätt att de visste vad som komma skulle och då kunde de vara trygga i det. Ju äldre de blev desto viktigare blev det att göra samma rutin varje kväll för att kunna somna och sova gott hela natten.

Sömnen är så viktig så gör det inte svårare än vad det är bara för att någon har sagt att du inte ska göra si eller så för då blir det si eller så. Gör som det känns bra för er just nu och lyssna på ditt barn. Hen kommer guida dig utefter vad hen behöver. Ibland kanske hen behöver amma tills hen somnar och ligga nära nära och ibland kanske hen vill somna utan amning och att du bara ligger bredvid. Det är bara att hänga med i svängarna utefter var i utvecklingen barnet är.
 
Vår tjej somnar någon gång mellan 19:30-20:30 ungefär, hon är 6 månader. Byter blöja och ger sista målet oftast runt kl 19. När hon börjar gnugga sig i ögonen så lägger jag henne i spjälsängen men napp och gosekanin. :) Tar oftast 5-20 min tills hon somnar. När sambon jobbar natt så brukar hon få somna i soffan, bullar upp med kuddar så hon inte störs av tvn och så bär jag upp henne när hon har somnat. :)

Kan tillägga att hon blev lättare att natta när hon fick sin kanin! Hon ligger och pillar, tittar och luktar på den tills hon slår igen ögonen.
 
Elvira får somna som hon vill, liksom hennes syskon gjorde. Enda rutinen är att då vi går och lägger oss runt 22.30 +/- en halvtimme så nattamatar vi även om hon åt en timme tidigare, byter blöja etc och bäddar ner henne i hennes säng i som står i vårt rum. Ibland är hon vaken och ibland har hon somnat på täcket på golvet eller i famnen alt babysittern eller i soffan innan dess, men vi gör alltid samma rutin med henne då vi går och lägger oss. Ofta sover hon inom 5 minuter, ibland ligger hon tyst och vaken men somnar inom 20 minuter, men än sålänge har vi inte behövt plocka upp henne förrän vid nästa matning, därefter läggs hon tillbaka i sin säng 98% av gångerna. Enda "regeln" vi verkligen är petiga med är att hon endast ligger i sin säng då hon ska sova för natten. Dagtid så får hon gärna sova i vår säng men vi vill att hon ska förknippa sin säng med natt.
 

Liknande trådar

Småbarn Tvååringen är inne i nån självständighetsprocess av nåt slag. Inget oroande och lär säkert gå över. Men kvällarna orkar jag bara inte...
Svar
19
· Visningar
3 021
Gravid - 1år Efter många om och men bestämde vi oss för att ta tag i nattammandet i måndags. Mina bröst ömmar när han äter och det ena har han bitit...
Svar
17
· Visningar
1 702
Senast: vindvissla
·
Gravid - 1år Jag har lite frågor och funderingar gällande amning. Min pojk är 6 månader om en vecka och ska då enligt BVC byta ut en portion till...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 514
Gravid - 1år Hur sjutton gör man? Jag trodde att det var jobbigt att bli mamma första gången. Allt var nytt, mitt barn hade kolik och skrek och var...
2
Svar
20
· Visningar
3 569
Senast: Jaahl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp