Nattoro hos hund? plus lite annat.

Sandrahorse99

Trådstartare
Hej!

Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar väldigt mycket och väldigt ovanligt för åldern och rasen. Redan vid 1års ålder började han få tandsten trots daglig tandborstning 1-2ggr per dag, men i år eskalerade det snabbare.

Han var hos veterinären förra veckan i tisdags den 15/9, dom kände igenom honom samt kollade tänder och jag valde att ta ett blodprov där dom kollar lever, njurar och blodsockret. Provsvaren kom tillbaka att han hade precis förhöjt blodsocker, jag tror hon sa att gränsen är 5 och han hade 6, men att det kan vara för om han var stressad när dom tog blodprovet. Han var inte direkt så stressad enligt mig, men rörde sig ju lite. Men hon nämnde diabetes men sa att det troligtvis var stressen, så hon var inte orolig för att söva honom.

Vi skall nu boka tid för att söva han så dom kan åtgärda tänderna, men till problemet är att ett par veckor innan besöket hade han Giardia under några dagar innan behandling sattes in. Han är nu fri i från det, men innan han åkte på Giardia blev han orolig under nätterna och ville ut ofta. Sen när han väl fick Giardian blev han ju dålig i magen, så han behövde springa ut oftare dag som natt.

Men oron på nätterna fortsätter trots att det gått 2v nu sen han blev av med Giardian, och oron på nätterna fanns där redan 3 dagar innan han åkte på Giardia tidigare.

Jag tänkte berätta om nattoron för veterinären men han hade ingen oro under 2-3 nätter innan besöket, och just den natten vi skulle dit var han orolig. Men jag nämnde aldrig det just ifall det var en slump den natten.. korkad som man är ångrar jag mig nu att jag inte sa något om detta.

För han är orolig på kvällarna, släpps ut oftare men är bra i magen så det är inte det. Så även under natten och morgonen samt ibland under dagen, men det är speciellt kvälls/natt/morgon tid.
När hon nämnde Diabets så tänkte jag om det kan påverka hans dåliga tänder? Hos människor kan det ju ske, men hos hund hittar jag inget om det.

Utöver det har han väldigt känsliga/ömtåliga tassar, dom spricker och kan brännas upp jätte lätt när han springer/går på grus/asfalt mm. Trots det är trampdynorna väldigt mjuka. Detta är också något som ökar, och igår blev han då halt/ömmar på flera tassar. Han gjorde i princip inte mycket alls igår, men vid gruset ömmar han på flera tassar.

Önskade att jag tog blodprovet som kollar upp lite mer saker, men eftersom han är så ung så är det inte obligatoriskt med att ens ta blodprov för en sövning.

Jag ska till veterinären imorgon med en annan hund så min tanke var att boka tid för åtgärd av tänderna då, men nu när han är så här annorlunda under natten och tassarna som spökar så känns det som att det kanske ligger något bakom det hela?
 
Låter som om många av problemen skulle kunna bli bättre av ett foderbyte. (Tänker på känsliga tassar, rastlöshet och tandsten)
 
Låter som om många av problemen skulle kunna bli bättre av ett foderbyte. (Tänker på känsliga tassar, rastlöshet och tandsten)

Foderbyte har gjorts, men har inte påverkad något till det bättre på varken tänder eller tassar. Tänderna måste dock åtgärdas innan man kan se om det blir skillnad.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos...
Svar
12
· Visningar
1 759
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 317
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 873
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp