Bukefalos 28 år!

Nattsvettningar

Linn-Nora

Trådstartare
Är det någon mer som lider/lidit av nattsvettningar?

För mig började det med att jag åt antidepressiva. Men det har inte upphört. Trots att jag inte ätit medicin på snart fem år..

Har någon mer upplevt samma? Kanske fått hjälp så det minskat?

I mitt fall är det så att det i stort sett rinner svett från hela kroppen varje natt..
Rätt irriterande att behöva byta lakan hela tiden..
 
Är det någon mer som lider/lidit av nattsvettningar?

För mig började det med att jag åt antidepressiva. Men det har inte upphört. Trots att jag inte ätit medicin på snart fem år..

Har någon mer upplevt samma? Kanske fått hjälp så det minskat?

I mitt fall är det så att det i stort sett rinner svett från hela kroppen varje natt..
Rätt irriterande att behöva byta lakan hela tiden..
Jag hade inte några vallningar på dagarna men kunde vakna på nätterna vara svettig på bröstkorgen och under tuttarna resten av kroppen var allmänt varm -liksom. Eftersom jag närmade mig 50 förstod jag att det handlade om förklimakteriet. Jag vet inte hur gammal du är? Jag gick på en föreläsning ang. hormoner. Otroligt intressant!!! Jag började läsa själv om hormoner och bestämde mig för att prova progesteronkräm. Den smörjer jag två gånger om dagen. Den konstiga svettningen är helt borta. Har fått en massa andra positiva effekter också. Det är när balansen mellan Östrogen och progesteron (gulkroppshormon) återställs som övergångsbesvär kan förbättras rejält. Klart värt att prova!!
 
Första halvåret efter kejsarsnittet svettades jag floder om nätterna. Sov på badlakan som jag bytte frekvent. Deet var enklare att byta badlakanen än att bädda om hela sängen.
Har hört från andra som snittats att de upplevt samma sak.

Med andra ord är den varianten hormonell. Jag vet inget som hjälper. Bara att stå ut och försöka ordna det praktiska?
 
Jag har funderat på om det inte kan vara hormonellt. Men jag är bara 34 så det känns inte som att jag borde vara i klimakteriet... Men man vet ju aldrig.
Kanske kan antidepressiva störa hormonerna? Kan inget om sånt...
 
Jag har funderat på om det inte kan vara hormonellt. Men jag är bara 34 så det känns inte som att jag borde vara i klimakteriet... Men man vet ju aldrig.
Kanske kan antidepressiva störa hormonerna? Kan inget om sånt...
34 är lite väl ungt det håller jag med om. Om du inte kan något om "sånt" så råder jag dig verkligen att läsa om det. Youtube har maaaaassor av matnyttigt om du inte vill läsa. Det är din hälsa, ditt välmående och din framtid som du ökar din lärdom om. Jag förstår nu att det är förhållandet mellan Östrogen och Progesteron som har betydelse.
 
Jag missade att plocka ut antidepressiva (ena sorten, har två olika) tabletter för några veckor sedan och sen var de restade och under tiden som jag inte åt dom svettades jag floder på nätterna. Försvann efter ett par dagar med rätt medicinering.

Men när @tanten skriver att hon fick det efter kejsarsnitt så funderar jag på om det kan vara det också?! Jag har opererats nyligen, inte kejsarsnitt, men en lodrätt buköppning för att plocka ut en massa saker däribland äggstockarna - så det kanske likaväl kan vara hormonellt?
 
Är det någon mer som lider/lidit av nattsvettningar?

För mig började det med att jag åt antidepressiva. Men det har inte upphört. Trots att jag inte ätit medicin på snart fem år..

Har någon mer upplevt samma? Kanske fått hjälp så det minskat?

I mitt fall är det så att det i stort sett rinner svett från hela kroppen varje natt..
Rätt irriterande att behöva byta lakan hela tiden..

Jag äter antidepressiva och har helt sjuka nattavettningar de två första nätterna i menscykeln. Eftersom det bara är då har jag inte kollat upp om det går att göra nåt. Jag byter lakan bara.
 
Jag äter också antidepressiva och har även jag nattliga svettningar där jag vaknar sjöblöt och som började efter att jag fick mina mediciner. Jag svettas inte varje natt men kanske 2-3 nätter i månaden, har inte tänkt på om det följer något särskilt mönster med menscykeln eller så. Har ätit antidepressiva i 5 år. Jag har även hypothyreos och medicinerar med Levaxin, vet inte om det kan ha något med saken att göra.
 
Jag har funderat på om det inte kan vara hormonellt. Men jag är bara 34 så det känns inte som att jag borde vara i klimakteriet... Men man vet ju aldrig.
Kanske kan antidepressiva störa hormonerna? Kan inget om sånt...
Eftersom det är så många år sedan du slutade med medicinen och eftersom du är så ung så tycker jag du ska söka läkare innan du gör något på egen hand. Det kan ju vara något hormontrassel och då är det bra att få professionell hjälp med det.
 
Hormontrassel kan man få långt innan klimakteriet. Det finns ju betydligt fler hormoner än östrogen och progesteron. Bara för att nämna några: insulin, T3, T4, TSH, kortison, prolaktin, testosteron.... Brist, överproduktion eller obalans kan orsaka nattliga svettningar. Det är såklart behandlingsbart, men det gäller att hitta en läkare som är tillräckligt intresserad OCH kunnig för att kunna göra något åt det. Det är tyvärr inte det lättaste.
 
Tack for alla svar!
Misstänker att min jourcentral inte kommer engagera sig. Kan man vända sig privat? Någon som vet?
 
Jour är väl dumt, det är nog inte akut om du inte mår dåligt för övrigt.

Man brukar ju börja med en vårdcentral.

Menade vårdcentral såklart ;)
Min vårdcentral har ett väldigt tryck på patienter så jag tror inte detta kommer prioriteras där heller. Säkert med rätta. Men jag känner ju att nåt nog är knas med min kropp så jag tänker att det kanske kan vara värt att vända sig privat
 
Jag missade att plocka ut antidepressiva (ena sorten, har två olika) tabletter för några veckor sedan och sen var de restade och under tiden som jag inte åt dom svettades jag floder på nätterna. Försvann efter ett par dagar med rätt medicinering.

Men när @tanten skriver att hon fick det efter kejsarsnitt så funderar jag på om det kan vara det också?! Jag har opererats nyligen, inte kejsarsnitt, men en lodrätt buköppning för att plocka ut en massa saker däribland äggstockarna - så det kanske likaväl kan vara hormonellt?
Men om du plockat ut äggstockarna är det ju inte konstigt om du är påverkad hormonell?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 531
Senast: Linn-Nora
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 645
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
13 539
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 443
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp