Nattsvettningar

Linn-Nora

Trådstartare
Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog det när jag slutade med dessa, men kom tillbaka när jag vid 14 eller 15 började med Fluoxetin. Sen dess har jag svettats mer eller mindre varje natt. Jag slutade med Fluoxetin efter nästan tio år. Med vissa avbrott däremellan. Sen åt jag en annan medicin och avslutningsvis typ ett år med Citalopram innan jag slutade med dom för snart åtta år sen.

Jag har alltid satt svettningarna i samband med dessa mediciner. Men trots att jag inte ätit mediciner på länge fortsätter svettningarna.
Nu är jag gravid men det gör varken till eller ifrån.
Det är såpass att jag svettas i stort sett varje natt. Och inte bara så jag blir lite fuktig på kroppen. Utan det rinner överallt. I år skulle jag nog räkna max 5 nätter jag vaknat utan svettningar.
Jag måste alltså duscha varje morgon.

Av någon dum anledning har jag nog tänkt att det bara är sån jag är. Men jag börjar känna att jag kanske inte måste acceptera det ändå. Att något i kroppen kanske behöver läka eller så.
Så planen är att skicka egenremiss till VC när jag fött och det gått några veckor.

Men jag undrar, är det någon som upplevt samma? Och kommit till rätta med det?

Jag tror inte det beror på klimakteriet. Eftersom det ändå hållit på sen jag var så ung.
Funderar på sköldkörteln, men den är kollad och även om vissa värden är lite off så är det inte så illa ändå. Har alltid haft depressioner och ångest. Funderar på om det är psykiskt. Samtidigt så svettas jag oavsett bra eller sämre period.

Är det någon mer som varit med om detta?
Nån idé vad det kan bero på och vart man ska börja nysta.
Det vore underbart att kunna vakna utan att behöva duscha direkt. Eller för all del kunna gå på toaletten på natten. Det gör jag inte nu utan jag håller mig för det är inte så trevligt att lägga sig i svettiga lakan igen..
 
Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog det när jag slutade med dessa, men kom tillbaka när jag vid 14 eller 15 började med Fluoxetin. Sen dess har jag svettats mer eller mindre varje natt. Jag slutade med Fluoxetin efter nästan tio år. Med vissa avbrott däremellan. Sen åt jag en annan medicin och avslutningsvis typ ett år med Citalopram innan jag slutade med dom för snart åtta år sen.

Jag har alltid satt svettningarna i samband med dessa mediciner. Men trots att jag inte ätit mediciner på länge fortsätter svettningarna.
Nu är jag gravid men det gör varken till eller ifrån.
Det är såpass att jag svettas i stort sett varje natt. Och inte bara så jag blir lite fuktig på kroppen. Utan det rinner överallt. I år skulle jag nog räkna max 5 nätter jag vaknat utan svettningar.
Jag måste alltså duscha varje morgon.

Av någon dum anledning har jag nog tänkt att det bara är sån jag är. Men jag börjar känna att jag kanske inte måste acceptera det ändå. Att något i kroppen kanske behöver läka eller så.
Så planen är att skicka egenremiss till VC när jag fött och det gått några veckor.

Men jag undrar, är det någon som upplevt samma? Och kommit till rätta med det?

Jag tror inte det beror på klimakteriet. Eftersom det ändå hållit på sen jag var så ung.
Funderar på sköldkörteln, men den är kollad och även om vissa värden är lite off så är det inte så illa ändå. Har alltid haft depressioner och ångest. Funderar på om det är psykiskt. Samtidigt så svettas jag oavsett bra eller sämre period.

Är det någon mer som varit med om detta?
Nån idé vad det kan bero på och vart man ska börja nysta.
Det vore underbart att kunna vakna utan att behöva duscha direkt. Eller för all del kunna gå på toaletten på natten. Det gör jag inte nu utan jag håller mig för det är inte så trevligt att lägga sig i svettiga lakan igen..


En kompis till mig hade mycket problem med svettningar där kom vården fram till att hon hade överaktiva svettkörtlar. Vet dock inte hur vården utredde eller exakt behandling men jag vet att det blivit bättre för henne. Besvären från detta kan öka vid psykisk ohälsa bland annat.
 
Jag har samma problem. Det försvinner om jag äter kortison, så det är nog hormonellt. Nu får jag inte äta det längre. Men jag upplever att det hjälper att ha sovrummet ruskigt kallt och ha på sig pyjamas. Pyjamasen gör så att fukten kan komma från kroppen lite lättare tror jag, så man inte kommer till stadiet där det rinner på samma sätt. Någon hjälp har jag inte fått för det tyvärr.
 
Jag har haft perioder i livet när jag svettats kopiöst om nätterna.

Det värsta var efter mitt kejsarsnitt - som ju är ett för kroppen onaturligt sätt att föda. Kroppen var väldigt vilse och konstig.
Jag svettades så att jag låg på stora badlakan som jag bytte under natten. I samband med ny medicinerig har det också hänt.

Mestadels tror jag mina "attacker" har varit hormonrelaterade?
 
Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog det när jag slutade med dessa, men kom tillbaka när jag vid 14 eller 15 började med Fluoxetin. Sen dess har jag svettats mer eller mindre varje natt. Jag slutade med Fluoxetin efter nästan tio år. Med vissa avbrott däremellan. Sen åt jag en annan medicin och avslutningsvis typ ett år med Citalopram innan jag slutade med dom för snart åtta år sen.

Jag har alltid satt svettningarna i samband med dessa mediciner. Men trots att jag inte ätit mediciner på länge fortsätter svettningarna.
Nu är jag gravid men det gör varken till eller ifrån.
Det är såpass att jag svettas i stort sett varje natt. Och inte bara så jag blir lite fuktig på kroppen. Utan det rinner överallt. I år skulle jag nog räkna max 5 nätter jag vaknat utan svettningar.
Jag måste alltså duscha varje morgon.

Av någon dum anledning har jag nog tänkt att det bara är sån jag är. Men jag börjar känna att jag kanske inte måste acceptera det ändå. Att något i kroppen kanske behöver läka eller så.
Så planen är att skicka egenremiss till VC när jag fött och det gått några veckor.

Men jag undrar, är det någon som upplevt samma? Och kommit till rätta med det?

Jag tror inte det beror på klimakteriet. Eftersom det ändå hållit på sen jag var så ung.
Funderar på sköldkörteln, men den är kollad och även om vissa värden är lite off så är det inte så illa ändå. Har alltid haft depressioner och ångest. Funderar på om det är psykiskt. Samtidigt så svettas jag oavsett bra eller sämre period.

Är det någon mer som varit med om detta?
Nån idé vad det kan bero på och vart man ska börja nysta.
Det vore underbart att kunna vakna utan att behöva duscha direkt. Eller för all del kunna gå på toaletten på natten. Det gör jag inte nu utan jag håller mig för det är inte så trevligt att lägga sig i svettiga lakan igen..
Jag har svettats nattetid i perioder sedan jag var runt 20 (är snart 53 nu). För min del tror jag det är hormonellt, i kombination med "miljöfaktorer" (alltså hur varmt jag har i sovrummet, vilket täcke jag har etc). För ett antal år sedan upptäckte jag att svettningarna kom periodiskt och hängde ihop med menscykeln - jag svettades alltså nattetid nätterna precis innan jag fick min mens. Nu äter jag hormonella mediciner mot myom, så då är inte kopplingen till mensen alls lika tydlig, men "naturligt" så finns den ju där och är för mig inte direkt relaterad till förklimakterie eller klimakterie, då jag som sagt haft det så sedan tidiga 20-årsåldern. Kanske att det ökat något sedan 45-årsåldern dock.

För min del så kan jag se till att slippa svettningar genom att ha kallt i sovrummet (under 18 grader) och att ha "genomsläppliga" täcken, alltså naturmaterial typ dun och fjäder. Syntettäcken förvärrar problemet.
 
Tack för alla svar!
Jag ska ta med mig dessa 🙂
Och även se till att kolla mina hormonvärden noggrant. Det vore fantastiskt att komma till rätta med detta.
Det är trist att behöva byta lakan var tredje dag..
 
Jag svettas massor nätterna innan mens, så jag utgår från att det är hormonellt för mig. Det jag upplever hjälper, likt någon annan skrev, är att ha kallt i sovrummet och pyjamas på. Det är som att pyjamasen ger ett lager som andas. Den blir aldrig fuktig, medan om jag sover utan kan jag i princip vrida ur sängkläderna...
 
Jag svettas massor nätterna innan mens, så jag utgår från att det är hormonellt för mig. Det jag upplever hjälper, likt någon annan skrev, är att ha kallt i sovrummet och pyjamas på. Det är som att pyjamasen ger ett lager som andas. Den blir aldrig fuktig, medan om jag sover utan kan jag i princip vrida ur sängkläderna...

Det kan nog vara något sånt för mig, hormonellt. Frågan är bara om det går att på något vis lösa..
För mig spelar ingen roll om det är kallt eller inte i sovrummet. Jag svettas oavsett. Vi brukar försöka ha fönstret öppet och jag har inte alltid täcket helt på mig. Sover i bara linne och trosor och har ett tunt täcke..
Ska fundera på om jag kan hitta ett i naturmaterial istället ☺️
 
https://www.1177.se

Hyperhidros tror jag det kallas, att svettas så det blir ett hinder.
Jag ska skriva en egenremiss eller på annat vis be dom kontakta mig när bebisen är född ☺️
Har lite innan accepterat att det är såhär för mig, men börjar tänka att jag kanske inte måste göra det. Och måste jag acceptera det så känns det ändå skönt med en utredning först.
 
Det kan nog vara något sånt för mig, hormonellt. Frågan är bara om det går att på något vis lösa..
För mig spelar ingen roll om det är kallt eller inte i sovrummet. Jag svettas oavsett. Vi brukar försöka ha fönstret öppet och jag har inte alltid täcket helt på mig. Sover i bara linne och trosor och har ett tunt täcke..
Ska fundera på om jag kan hitta ett i naturmaterial istället ☺️

Det är samma för mig. Jag trodde inte pyjamas skulle hjälpa, men det gör det. Du kan ju prova om det hjälper för dig också :)
 
Jag ska skriva en egenremiss eller på annat vis be dom kontakta mig när bebisen är född ☺️
Har lite innan accepterat att det är såhär för mig, men börjar tänka att jag kanske inte måste göra det. Och måste jag acceptera det så känns det ändå skönt med en utredning först.
Har du inte kontakt med MVC? Isf kan de ju ta prover där. Jag läste att hyperhidros kan bero på diabetes och då är det väl bra om du kollar upp det snarast, för säkerhets skull?
 
Det är samma för mig. Jag trodde inte pyjamas skulle hjälpa, men det gör det. Du kan ju prova om det hjälper för dig också :)

Det är ett bra tips ☺️ Sover dock i pyjamas ibland och det gör ingen skillnad.
Vad negativ jag låter 😅 Inte meningen!

Har du inte kontakt med MVC? Isf kan de ju ta prover där. Jag läste att hyperhidros kan bero på diabetes och då är det väl bra om du kollar upp det snarast, för säkerhets skull?

Jo men dom har tagit prover, och vissa värden har jag något lågt, andra något högt.. Så det är nåt vajsing. Men inte tillräckligt för att dom har velat göra något..
 
Jo men dom har tagit prover, och vissa värden har jag något lågt, andra något högt.. Så det är nåt vajsing. Men inte tillräckligt för att dom har velat göra något..

Det beror ju helt på vilka prover och värden vi pratar om. Pratar vi fortfarande om sköldkörteln eller menar du något annat nu? Att prover är utanför referens behöver inte betyda något alls, eller så gör det det.
 
Har inte läst alla svar... men jag tror absolut på nåt hormonellt.

Jag svettades mängder på natten när jag åt Fluoxetin och neuroleptika i min ungdom. Slutade med dem men fortsatte svettas, även dagtid för minsta lilla rörelse. Vet inte hur många år sedan du slutat med medicin men min egen analys är att det helt enkelt stör hormonbalanen i kroppen och det tar åratal att komma tillrätta med, så var det för mig. Ofta toppar man ju hormonrallyt med lite preventivmedel eller liknande också under livets gång...
Numera har jag problemet periodvis, tur jag har en dubbelsäng som jag sover ensam i och kan byta sida när jag vaknar :grin: Jag har hypotyreos och hashomotos sjukdom och det är ju hormonellt, så jag är inte förvånad. Jag skulle absolut kolla upp sköldkörtel, och då inte via en vårdcentral (det slösar bara bort din tid och nån djupgående hjälp får du i regel inte) utan ta kontakt med ex vis medicheck och gör en större sköldkörtelkoll där. Finns andra aktörer också såklart, om du söker lite på nätet. Men vc är absolut det sista man bör vända sig till om man vill ha adekvat hjälp med sköldkörteln (min åsikt).
 
Det är framförallt T4 fritt som är lite lågt. Inte mycket dock..

P—T4, fritt
Resultat: 10 pmol/L *Värdet ligger utanför referensintervall
Referensintervall: 12-22

Vet inte alls om det har betydelse eller inte. Och jag tänker att det kanske skulle behövas en lite mer omfattande provtagning 🤔
 
Har inte läst alla svar... men jag tror absolut på nåt hormonellt.

Jag svettades mängder på natten när jag åt Fluoxetin och neuroleptika i min ungdom. Slutade med dem men fortsatte svettas, även dagtid för minsta lilla rörelse. Vet inte hur många år sedan du slutat med medicin men min egen analys är att det helt enkelt stör hormonbalanen i kroppen och det tar åratal att komma tillrätta med, så var det för mig. Ofta toppar man ju hormonrallyt med lite preventivmedel eller liknande också under livets gång...
Numera har jag problemet periodvis, tur jag har en dubbelsäng som jag sover ensam i och kan byta sida när jag vaknar :grin: Jag har hypotyreos och hashomotos sjukdom och det är ju hormonellt, så jag är inte förvånad. Jag skulle absolut kolla upp sköldkörtel, och då inte via en vårdcentral (det slösar bara bort din tid och nån djupgående hjälp får du i regel inte) utan ta kontakt med ex vis medicheck och gör en större sköldkörtelkoll där. Finns andra aktörer också såklart, om du söker lite på nätet. Men vc är absolut det sista man bör vända sig till om man vill ha adekvat hjälp med sköldkörteln (min åsikt).

Åh, stort tack för tips!
Ska genast googla medicheck ☺️
Jag har anhöriga med problem med sköldkörteln. Hypotyreos. Vet iofs inte om det är ärftligt eller ej..🤔
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 930
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ Senaste tiden tycker jag att jag har börjat lukta illa så fort oavsett hur ofta jag duschar. Svettas inte mer men svetten luktar...
Svar
15
· Visningar
902
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag hoppas att någon har någon tanke eller själv har upplevt eller vet, har testat Citalopram själv osv. Jag har nu tagit Citalopram i...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
3 259
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ju haft problem med att jag inte lyckas ta mig upp ur sängen på morgonen och sen på kvällen har jag haft svårt att somna i tid...
Svar
11
· Visningar
1 015
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp