Naturens lag - kan hästar döda?

Jag kan inte tänka mig att hästar jagar varandra i syfte att döda. Men absolut i syfte att köra bort. Köra-bort beteendet hade dock inte blivit livsfarligt om de hade haft så pass stort utrymme i hagen att den jagade kunde springa undan en bra bit.

Sedan vet jag inte vad som är mest normalt / naturligt - att de tar hand om sina skadade i flocken, eller att de kör bort dem. Jag tror att de kör bort någon de inte kommer överens med, någon som försöker sticka upp eller som kanske inte uttrycker sig så bra på "hästiska". Men inte nödvändigtvis en sjukling?
Jag tror det för jag har också sett hästar ta hand om varandra när de varit skadade. På ett (stort) bete gick min häst snett framför en annan som nyss förlorat synen på sitt ena öga. Jag tror min häst ledde den andra lite, de gick som ler och långhalm, och höll koll på den blinda sidan. Där var också en unghäst som hade ett rejält sår på bogen, och hela flocken slöt upp kring den lilla, vaktade henne lite mot oss människor som ville dit och titta till henne.
 
Hej!Jag vill inte anklaga dig, men varför lät ni en redan dålig häst, gå med andra flockmedlemmar??
Sådana hästar behöver pyssel och kärlek, och hästar kan vara väldigt hårda med tanke på att de vill bara överleva!

Tyvärr kan man inte alltid låsta hästar gå och göra det dom gör i det fria, för där handlar det om överlevnad, hunger och fortplantning.

Trist men sant, det är ett hästjobb, tufft...
 
Jag har också sett hästar tagit hand om en sjuk kamrat.
En häst bröt benet rätt av i hagen, och ingen jagade med henne.

Men däremot så stannade en ponny kvar FRIVILLIGT (han stod helt lös, grinden var öppen och han visste han hade sin lunch i boxen) ända tills vi tvingade honom därifrån när nödslakten kom.
Och han var så mån om att INTE störa hästen som inte kunde gå alls med sitt brutna ben, det syntes.
Han tog inte hennes mat vi lagt ut tex. Han stod och snappade försiktigt åt sig några strån längst ut i höhögen.
Det var väldigt rörande att se, jag får fortfarande tårar i ögonen när jag tänker på det! :cry:
 
Jojo, men jag hade precis kommit ned i hagen och stod och skrek på dem. Obs att de sprang runt och stod inte still ock bråkade. Hästen gick omkull bara 30 sek efter att jag kommit ned i hagen.
 
Det var bara två hästar i hagen, som är relativt stor. Den "sjuke" hästen, som alltmer framställts som både halt, blind och döv, hade alltså bara haft problem med ett öga efter en ridolycka samt magrat ur lite. Inga allvarliga fel alltså som hindrar den från att leva hästliv i största allmänhet.
 
Hej på er! Jag var nyligen på en föreläsning med den ganska kände zoologen Sverre Sjölander där han tog upp just ett fall med en flock hästar som sparkade ihjäl en flockmedlem som släpptes ut i hagen när den fortfarande var groggy efter att ha fått lugnande.

Enligt honom var detta normalt beteende vilket dels berodde på bortstötning av sjuka djur, vilket är ett hot mot flocken, dels är det tecken på en rädsla för det som är "främmande". Precis som hundar kan bli vansinniga när någon de känner är berusad eller när de för första gången träffar en förståndshandikappad.

(Sjölander tog fö upp det som ett tecken på varför vi människor gärna mobbar "avvikare"...) :(
 
Intressant men trist att hästen råkade så illa ut!
Jag tror det är jättestor skillnad på individer också, tänk när man läser om hundar som adopterar moderslösa harungar och såndant, det är väl konstigt?
En liten ponny i stallet bröt benet för många år sedan, och personalen såg det då en större häst försökte lyfta ponnyn i manen, och jag vet inte om han försökte få den att stå upp igen eller om han skulle döda den, men ingen hade uppfattat att den var aggressiv iallafall.
Höns är ju jättetydliga på det området åtminstone, de hacakr ju på en annan höna som blöder.
 
Min ena gamla ponny blev utstött av sin flock när hon blev dålig. Hon hade ont i frambenen och gick på Butta. De andra hästarna tolererade inte henne i sin närhet utan jagade bort henne så vi var tvugna att byta hage. Hon skrek efter sin bästis sedan många år som nu inte ville vara i hennes närhet. Vi tog bort henne ganska omgående efter hagbytet. :cry:
 
Det var nog inte meningen att den andra hästen skulle "döda" sin "hagkompis" däremot, precis som du säger, ute i naturen jagas en sjuk häst undan från flocken för att inte dra till sig rovdjur och för att inte sinka flocken. Hagar är dock såpass små i de flesta fall att man inte kan jaga bort en annan häst hur långt som helst...

Detta fick mig också att tänka på att varna alla för löst sittande kryssgjordar och bensnören samt dåligt sittande täcken. Då jag tyvärr förlorade en hästkompis i vintras pga detta... hästen fanns på gymnasieskolan jag gick på och pga åldern (4 år) var jag den enda som red honom. Täcket som inte tagits av under helgen hade på måndagen glidit på sne, varvid han började en vansinnesfärd genom hagen, fastnade i bensnöet och sparkade av sig själv benet pga att täcket inte gick sönder... så snälla alla, se upp med detta!
 
Vill heller inte klaga på dig. Men i ditt första inlägg skriver du att den "sjuka" hästen gick omkull flera ggr, och nu skriver du att du såg hästarna 30 sekunder innan hästen bröt benet.

Men som sagt. Jag klankar inte på dig. Sånt här kan alltid hända, även när hästar leker.
Men min första tanke var också när jag läste vad du skriver *att varför inte gå in och dela på hästarna* Speciellt när den ena gått omkull flera ggr och den andra hästen inte ger sig.
 
Ok, här kommer en fullständig förklaring:

Min syster kom fram till mig i stallet coh sa att valackerna bråkade. jag gick utanför stalldörren coh stod en stund och tittade på dem, då de ännu bara sprang runt. När den "sjuke" sedan gick omkull gick jag genast ned till hagen. Då vihar bra vy från stalldörren och ser ganska lång så tog det ett tag öfr mig att komma till hagen, trots att jag sett hästarna därifrån. :smirk: Under tiden han den "sjuke" gå omkull ännu en gång. Så fort jag kommit in i hagen försökte jag separera och lugna ned hästarna, men de sprang som sagt bara runt runt och med min akorta ben är dt svårt att hinna med...
Hur som helst så gick hästen omkull sedan och bröt benet.
Så nu vet ni exakt... ;)
 
Jag har "skillt" 2 hästar åt med pisk och ett som du säger jävla humör. Hela den erfarenheten kostade mig ett krossat skallben och av trampat öra (jo vi hittade det igen och sydde fast det på sjukan sen :D) då en av hästarna kastade sig på mig istället,välte mig (jag=180 cm, hästen=ponny 138 cm)
och trampade mig på huvudet. Till saken hör att det var stallets lugnaste och äldsta hästar som brakade ihop. Så lite försiktigt med råden kära du :mad:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 903
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 998
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Vi har en ponny, en valack på 18år. För ca. 1år sedan köpte vi honom och han går sedan dess i gemensam hage med tre ston och en valack...
Svar
5
· Visningar
1 779
Senast: Ms_Antrop
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 557
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp