Naturens lag - kan hästar döda?

Sophia_

Trådstartare
Idag gick en av stallets hästar omkull i hagen, bröt benet och avlivades av nödslakt.
Händelsen föregicks av att hästens hagkompis jagade denne runt runt i hagen, tillsynes utan att vara arg men inte heller för att den ville leka. Den jagade hästen verkade inte heller tycka att det var kul utan försökte verkligen komma undan. Den gick omkull flera gånger men den andra hästen bara fortsatte jaga honom. Till och med då benet gick av kastade sig hästen upp igen för att komma undan den andra. Vid det här laget befann jag mig i deras hage, på några meters avstånd för att försöka lugna ned dem. Synen av hästens bakben som hängde och dinglade under magen på honom kommer jag sent glömma, det kan jag säga.

Men senare under dagen sa en av mina stallkamrater ngt som fick mig att undra. Kan det ha varit så, för den avlivade hästen har under en längre tid varit ganska nere, i dålig kondition och med ett skadat öga, att den andra hästen helt enkelt inte ville ha denna sjukling i son flock? Att han insåg att den skulle sinka honom och att han var slut, helt enkelt? Visserligen gick de båda ensamma, det var bara de två i hagen alltså. Men kan det ha varit något ”hästens sjätte sinne” som satte in och som fick den friska hästen att helt enkelt jaga skiten ur den andre med avsikt att få bort honom ur flocken? Att naturens lag säger att sjuka individer inte klarar sig?
Vill gärna höra åsikter och erfarenheter från andra som varit med om liknande eller som tror sig veta…
 
Jag har inga liknande erfarenheter, men visst tror jag att det kan vara så! Bland många vilda djur är det ofta så att sjuka/gamla/svaga djur lämnas utanför flocken för att de helt enkelt sinkar den och försvårar deras chanser att klara sig vi ett ev. anfall. Det är också de sjuka/gamla/svaga som tas först då en flock blir anfallen, i de fall då de sjuka/gamla/svaga har fått stanna kvar.
 
Tror åzå att det är möjligt.
Se bara när det gäller skimmlar, en del blir rejält utmobbade just för att dom är skimmlar = inget kamoflage mot rovdjur.

//Becky
 
Min första tanke var, varför gick ingen in och hämtade ut den "sjuka" hästen? Det verkar ju på dig som om det finns folk som sett hur han jagat runt den stackaren, och om ni viste att den var dålig?

Nu anklagar jag inte just DIG, men varför ingrep ingen?
 
Nej, vi hade precis fått syn på att de sprang runt som galningar. Jag gick ned för att försöka lugna ned dem men man vill ju inte gärna gå in mellan två hästar... Man har trots allt inte mycket att säga till om då. Slet givetvis in den andra hästen så fort som den första gått omkull och sprang runt med benet dinglande.
 
Jag har varit med om att våran inack bröt lårbenet för några år sedan.
Men dom andra hästarna stod nära den skadade som för att skydda.Vi fick mota bort hästarna när ambulatoriska kom ut för att avliva.Det kanske hade varit anorlunda om dom varit vilda.Det är märkligt vad man kan lära sig av djuren.
 
Jovisst, ibland händer saker som verkligen får en att fundera... Bara för att djur inte talar, skriver och räknar betyder det inte att de är dumma. Klokhet kan definieras på olika sätt. Ibland är jag övertygad om att hästar är långt mycket smartare än oss människor, fast på ett annat plan.
 
Nu skyller jag inte på dig, men 2 hästar kan man ju skilja åt med ett jävla humör och en piska...
 
Jag haaar haft vita, gula och fläckiga hästar, men aldrig en mobbad trots att dom gått med andra. Däremot har jag haft svartbrun och fux som mobbade. Men inte säger jag att svartbruna och fuxiga hästar mobbar andra hästar... Så varför på stå att skimlar, blacka och skäckar blir mobbade??
 
Att skimlar kan bli lämnade utanför beror som påpekat på att de lätt avslöjar flocken pga sin färg. De gör inte de andra hästarna, de smälter bättre in i omgivningen. Ingenting konstigt och naturens lag men det gäller inte alla hästar elle alla flockar. De har ändå varit domesticerade under många århundraden.
 
Man kan i värsta fall försöka släppa ut den ena eller båda så de får mer svängrum, har varit tvungen att göra det en gång.
 
tror att hästarna har ett 6 sinne... en ponny skulle avlivas i stallet... på morgonen samlades alla hästarna i hagen runt den ponnyn... kanske sa d hej då?
 
I naturen om dom skulle gå vilda är det dom djur som är sjuka som dör först!
En sjuk häst i en flock är inge bra den drar tills sig rovdjur på nolltid speciellt OM den blöder.
Då kan flocken stöta bort den sjuka hästen och troligen när ett rovdjur kommer så hinner inte den sjuka hästen springa så fort som dom friska kan och blir då mat till rovdjuret.

Så visst kan hästar bli mer elaka mot en sjuk häst i hagen, har man dessutom liten hage kan inte den sjuke gå undan och risken att detta händer som hände i eran hage är rätt så stor.
Därför ska man ha en sjuk häst gå ensam i en hage under tiden den repar sig och blir frisk.
Sedan är detta med små hagar alltid ett problem när man släpper 2 hästar i en hage ska det göras upp VEM som bestämmer och är dom lika stolta båda 2 kan det ta ett tag och det kan gå rätt så hett till.
Då gäller det att hagen är STOR så dom kan springa och gå undan är den liten kan inte den hästen som blir jagad gå undan.

Sedan kan ju olyckor hända även i det vilda en jagad häst KAN snubbla och bryta benet även om den bara blir bortjagad från höhögen! :cry:

Tråkigt att häsen i ert stall dog :cry:
 
Hästens lag är hård, vissa hästar har kvar sin naturliga instink mer än andra. Sjuka djur skall bort från flocken och det var det som hände denna häst.

Har själv varit med om detta flera gånger. Min egna häst har den instinken väldigt starkt i sig. Första gången jag såg det så trodde jag inte mina ögon, när han sedan gjorde samma sak med en annan sjuk häst i somras så var förstod jag.

MVH/
 
Jag tror de ibland kan döda, dvs driva bort hästen som "är i vägen" från flocken.
Utan flocke = dödsdömd för en vildhäst.

I stallet där jag förut stod, så är det en häst som har diverse "fel".
Den hästen är det fullt schå att hitta hagkompisar åt, för precis som du skriver, så försöker de flesta hästar jaga livet ur stackaren! :crazy:

Han har MÅNGA ggr kommit in från hagen med HUGG som blöder, och sparkskador, och just det att de inte slutar jaga honom, är likadant som i ditt fall!

Och de som gör det, är hästar som med andra hästar ALDRIG har det beteendet!
 
En "lag" i ekologin är att hästen (djur i allmänhet) ALDRIG gör något för flockens bästa, individen handlar för sitt eget bästa.

Om någon i flocken blöder och lockar till sig rovdjur så är ju då frågan om det är negativt eller positivt för en annan individ i flocken. Det är ju förmodlgien den sjuka individen som komemr bli tagen och rovdjuren ahr då mättat sig för stunden och den andra individen i flocken har säkrat sin överlevnad för en liten stund.

Så, jag vet inte om det verkligen har något med hästens "instinkter" att göra...
 
Kanske kanske inte.

jag har sett samma sak fast tvärt om.

Två hästar i flocken var sjuka på olika sätt, den ena var jättehalt, men ordinationen var hage (den blev så småningom bra!) den andra hade nån sorts sjukdom som gjorde den totalt avmagrad och konstiga hudutslag och tjocka ben (den belv inte bra trots alla möjliga veterinära insatser). Dessa två blev ledarhästens skyddslingar. Han såg till att de alltid fick dricka först och att inga andra hästar bråkade med dem. Han var lika beskyddande mot dem som ett sto med sin fölunge.
 
Jag har varit med om nåt liknande.
När Shaggy fick knät krossat så var det en annan häst som gick till anfall på honom. Dom två hästarna var inte bästisar men absolut inga fiender utan snarare ganska likgiltiga för varandra. När vi kom in i hagen för att hämta Shaggy så gick den andra hästen undan så han kunde stappla ut på 3 ben utan att bli anfallen.
 
Har inte sagt att de ändras men de undertrycks, mer eller mindre hos olika individer, det är ju ganska lätt att se när man umgås med många olika hästar och flockar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Vi har en ponny, en valack på 18år. För ca. 1år sedan köpte vi honom och han går sedan dess i gemensam hage med tre ston och en valack...
Svar
5
· Visningar
1 756
Senast: Ms_Antrop
·
Hästvård Hej. Har nyss bytt hagkompis till min lekfulla 5åring. Innan så gick han med en 2 år äldre häst som tydligt var ledaren i hagen. Dom...
Svar
3
· Visningar
1 538
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp