Naturlig betäckning, efterkommande problem?

Hoppågalopp

Trådstartare
Har ett sto som varit på naturlig betäckning, ställt sig ordentligt för hingsten, betäckt 3gånger.
Hämtade hem henne i lördags och tyckte då att hon va lite låg, verkade medtagen.
Pratade med hingst ägaren som berättade att efter sista betäckningstillfället blev hon lite låg och la mycket ner i boxen mm. Ingen kolik/feber.
Nu har hon vart hemma i 1dygn och är piggare än när jag hämtade henne men fortfarande lite låg och äter inte som normalt.
Upptäckte idag när jag kollade henne något rött i vulvan, någon som har en aning om vad detta kan va? Bör jag va orolig?😣
Bifogar bild.
 
Har ett sto som varit på naturlig betäckning, ställt sig ordentligt för hingsten, betäckt 3gånger.
Hämtade hem henne i lördags och tyckte då att hon va lite låg, verkade medtagen.
Pratade med hingst ägaren som berättade att efter sista betäckningstillfället blev hon lite låg och la mycket ner i boxen mm. Ingen kolik/feber.
Nu har hon vart hemma i 1dygn och är piggare än när jag hämtade henne men fortfarande lite låg och äter inte som normalt.
Upptäckte idag när jag kollade henne något rött i vulvan, någon som har en aning om vad detta kan va? Bör jag va orolig?😣
Bifogar bild.
 

Bifogade filer

  • E91B5C23-852A-4814-B096-8B71E180D577.jpeg
    E91B5C23-852A-4814-B096-8B71E180D577.jpeg
    59,9 KB · Visningar: 135
Har ett sto som varit på naturlig betäckning, ställt sig ordentligt för hingsten, betäckt 3gånger.
Hämtade hem henne i lördags och tyckte då att hon va lite låg, verkade medtagen.
Pratade med hingst ägaren som berättade att efter sista betäckningstillfället blev hon lite låg och la mycket ner i boxen mm. Ingen kolik/feber.
Nu har hon vart hemma i 1dygn och är piggare än när jag hämtade henne men fortfarande lite låg och äter inte som normalt.
Upptäckte idag när jag kollade henne något rött i vulvan, någon som har en aning om vad detta kan va? Bör jag va orolig?😣
Bifogar bild.

Som ovan nämnts så kan det ha blivit en skada i vaginan. Det kan också (om man har otur) bli en skada på tarmen och det är i de allra flesta fall betydligt allvarligare. Är hon inte precis som vanligt igen så hade jag också rekommenderat en titt av veterinär.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Avel Har ju ingen häst men iom mitt tidigare avelsintresse fick jag frågan om vem jag skulle använda på ett sto. Till saken hör att stoet...
Svar
5
· Visningar
1 100
Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
3 708
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 825
Senast: ginnies
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 676
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp