Naturliga saker mot sömnsvårigheter periodvis

Fibusen

Trådstartare
Blir så trött (bokstavligt talat!) när jag är inne i sånna här perioder där jag sover uruselt! Somnar oftast relativt lätt mellan 22.30-23.30, men sen vaknar jag igen oftast vid 01,03,04,05, sen ringer klockan vid 6. Ibland är jag vaken ett par minuter, i bland en kvart, och ibland någon timme.

Går som sagt i perioder, vissa nätter kanske jag bara vaknar 10 minuter en enda gång. Att sova från det jag somnar tills klockan ringer har dock aldrig hänt. Aldrig någonsin! Och lättväckt till tusen är jag, räcker att nån liten gråsparv börjar sjunga utanför på morgonen så vaknar jag, eller när tidningsbudet kommer där vid 04, eller när grannen kör in sin bil på hans uppfart… Så när jag väl sover så sover jag inte tungt alls.

Jag tycker jag varvar ner innan, och jag somnar som sagt enkelt. Men sen då? Nu har jag haft en lång period igen med detta och det börjar påverka mig fysiskt, känner mig trött och konstig i huvudet, får ”yrsel” och ibland känns det som att ögonen inte hänger med.

Vill inte börja äta några riktiga sömntabletter heller då jag är lite rädd för att dom däckar mig totalt, men finns det något annat jag kan testa för en bättre sömn?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det finns ett par växtbaserade läkemedel receptfritt på apoteket, t.ex Valerina Natt (innehåller valeriana, dvs vänderot) eller Pascoflair (med passionsblomma)
Fråga personalen på apoteket så hjälper de dig att hitta rätt.
Är det något man kan äta tillfälligt bara? Eller bör det ätas regelbundet?
 
Tyngdtäcke har gjort mycket för mig som sover oroligt. Innan vaknade jag upp betydligt mer under natten än jag gör nu. Ligger mer still och vaknar upp mindre trött.
Fick mitt av vården, men nu finns de ju att köpa lite överallt.

Testade mammas men fick nästan ångestkänsla av det. Dock tror jag hon har 11 kilo, det kanske blev för tungt.

Hon har också samma problem nämligen och har alltid haft. Turen där är dock att hon alltid somnar till framför tvn ett flertal ggr per dag så hon får ihop fler timmar tack vare det.

Hon var med i någon ”sömnskola” t.o.m. men hon tyckte inte att det gjorde någon skillnad…
 
Testade mammas men fick nästan ångestkänsla av det. Dock tror jag hon har 11 kilo, det kanske blev för tungt.

Hon har också samma problem nämligen och har alltid haft. Turen där är dock att hon alltid somnar till framför tvn ett flertal ggr per dag så hon får ihop fler timmar tack vare det.

Hon var med i någon ”sömnskola” t.o.m. men hon tyckte inte att det gjorde någon skillnad…
Jag tror att många vanliga du kan köpa relativt billigt är sju och nio kilo. Jag hade ett niokilostäcke under förra året, sov så oerhört mycket bättre med det. Sen efter kanske tio månader började jag sova oroligt igen och kände att jag brottades en del med täcket så jag blev trött och ledbruten därför. Har varit utan täcket nåt halvår men funderar på att börja igen i perioder, det som tar emot värst är att det är så otroligt jobbigt att byta påslakan 🙈

Jag sov kasst pga stress och dålig psykosocial arbetsmiljö så mina sömnproblem mildrades kraftigt i takt med att jag läkte ut ifrån det. Men nattsömnen hade verkligen stor skillnad när jag behövde hjälpen, från att vakna fem-swx gånger och inte komma till ro till att sova som en prinsessa och känna mig utsövd...
 
Blir så trött (bokstavligt talat!) när jag är inne i sånna här perioder där jag sover uruselt! Somnar oftast relativt lätt mellan 22.30-23.30, men sen vaknar jag igen oftast vid 01,03,04,05, sen ringer klockan vid 6. Ibland är jag vaken ett par minuter, i bland en kvart, och ibland någon timme.

Går som sagt i perioder, vissa nätter kanske jag bara vaknar 10 minuter en enda gång. Att sova från det jag somnar tills klockan ringer har dock aldrig hänt. Aldrig någonsin! Och lättväckt till tusen är jag, räcker att nån liten gråsparv börjar sjunga utanför på morgonen så vaknar jag, eller när tidningsbudet kommer där vid 04, eller när grannen kör in sin bil på hans uppfart… Så när jag väl sover så sover jag inte tungt alls.

Jag tycker jag varvar ner innan, och jag somnar som sagt enkelt. Men sen då? Nu har jag haft en lång period igen med detta och det börjar påverka mig fysiskt, känner mig trött och konstig i huvudet, får ”yrsel” och ibland känns det som att ögonen inte hänger med.

Vill inte börja äta några riktiga sömntabletter heller då jag är lite rädd för att dom däckar mig totalt, men finns det något annat jag kan testa för en bättre sömn?

Särbon har problem med sömnen till och från (förmodligen ADHD men han har ingen officiell diagnos men hjärnan spinner loss ibland). Han sover helst med dubbla tyngdtäcken (men han väger ju en bit över 100kg också) plus att han tar Valerina vid behov som @ameo nämnde. Den funkar jättebra, han sover som en stock.
 
Jag har alltid varit så, vaknat många gånger per natt, och under de senaste åren hade jag rejäla problem och låg vaken timtal på småtimmarna. Precis som du har jag aldrig problem att somna på kvällen. Jag har testat några olika mediciner men biverkningarna var för illa.
Det som hjälpte mig var online-KBT som jag var med i i våras. Det var en studie, programmet gick under 7 veckor och var bland annat sömnrestriktion. Jag grät inna, jag var så jävla arg på dem! Att komma och säga att om jag sover MINDRE (än mina 4 h som jag fick ihop då) så skulle det ordna sig. Det var tufft, men det funkade faktiskt. Stegvis återgång till önskvärd sovtid och nu somnar jag halv elva och vaknar nån gång mellan 5 och halv sju, och sover betydligt djupare än jag nog någonsin har gjort. Det är verkligen en livräddare, jag orkar göra grejer på kvällen nu!
 
Särbon har problem med sömnen till och från (förmodligen ADHD men han har ingen officiell diagnos men hjärnan spinner loss ibland). Han sover helst med dubbla tyngdtäcken (men han väger ju en bit över 100kg också) plus att han tar Valerina vid behov som @ameo nämnde. Den funkar jättebra, han sover som en stock.

Jag tror ju att jag kan ha någon diagnos också, men inget jag har kollat upp… Men misstänker att det och sömnsvårigheterna hänger ihop.
 
Ökad fysisk aktivitet.

Melatonin är ett läkemedel för att normalisera/bibehålla dygnsrytm, jag är tveksam till om du blir hjälpt av det.

Vet inte hur mycket mer jag kan öka den! 🤣 Springer fram och tillbaka på jobbet hela dagarna, sen är det full fart hemma också med barn och hund. Kommer lätt upp i 12-13000 steg om dagen, oftast mer ändå.

Jag brukar dock ta en rejäl långpromenad när jag känner att jag får klåda i hjärnan, men sover inte bättre för det. Ser inget sammanband mellan ökad motion och bättre sömn. I vissa perioder sover jag som sagt riktigt bra, men sen kommer dessa perioder som nästan nockar mig totalt efter några dygn…
 
Vet inte hur mycket mer jag kan öka den! 🤣 Springer fram och tillbaka på jobbet hela dagarna, sen är det full fart hemma också med barn och hund. Kommer lätt upp i 12-13000 steg om dagen, oftast mer ändå.

Förlåt, otydligt, jag menade pulsökande aktivitet alltså träning, styrka och/eller kondition. 12-13 k steg per dag är inte så mycket för en frisk ung människa (men många rör sig mindre än så såklart och det är alldeles för lite).

Stressproblematik kan också ge ytlig sömn.
 
Jag tror ju att jag kan ha någon diagnos också, men inget jag har kollat upp… Men misstänker att det och sömnsvårigheterna hänger ihop.

Särbon beskriver det som att hjärnan rusar som en motor utan kontroll ibland... ofta när han är stressad och inte mår så bra. Jag märker direkt när det är så, även per telefon. Fysisk aktivitet hjälper inte.

Hade han inte haft sin mors bra inflytande under sin uppväxt misstänker vi båda att han skulle ha börjat självmedicinera med diverse droger. Just för att bara få tyst på hjärnan.
 
finns det något annat jag kan testa för en bättre sömn?
Många bra tankar i tråden. Jag slår gärna ett slag för att optimera de s a s yttre faktorerna också. Att ha så mörkt som möjligt i sovrummet, med bra gardiner och mörka (åtminstone inte vita) väggar. Att ha det så tyst som möjligt där. Och inte minst att ha lagom temperatur, för varmt i sovrummet kan vara förödande för sömnkvaliteten.
 
När jag hade svårt att somna om efter uppvaken senare på natten hjälpte det ofta mig att lyssna på skivor med avslappningsmusik. Tror att fokusera musiken hjälpte så hjärnan inte började syssla med att tänka (vilket den så klart hade blivit mer pigg av).
Två favoriter https://www.wellnessmusic.se/ad-dios.php https://shop.wellnessmusic.se/drum-medicine-1 Har även haft någon med åskväder.

Du kan även testa gratis vågskvalp eller vitt brus. För mig funkar dessa bättre till att stressa ner och fokusera på det jag ska göra under dagtid, men vet att folk kan ha det till att sova.
 
Mörkt och svalt rum (á la kolsvart, köp rullgardin/persienn samt mörkläggningsgardin). Ingen telefon i rummet, skaffa väckarklocka om du har alarm på mobilen. Pulshöjande aktivitet som modest skrev, men inte för sent på kvällen då det istället kan bli svårt att somna. Varva ner utan tv eller skärmar sista timmen innan du går och lägger dig. Regelbundet matintag utan för stora mål sent på kvällen. Tyst rum kan funka för en del, jag har gärna på någon lugn pod på lågt i bakgrunden, tycker det är lugnande och sover bättre då. Håll på dygnsrytmen och gå upp samt gå och lägg dig på samma tider, även på helgen.

Melatonin kan hjälpa en del för sömnen medan vissa inte har hjälp av den alls men det är ju alltid värt att testa. Om inte annat tycker jag det är lite placebo för egen del.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 842
Senast: manda
·
Kropp & Själ Hur mycket sover ni? Sover ni tillräckligt? Jag kan bli stressad över att jag sover för lite. Dels tar det tid för mig att somna på...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
6 120
Senast: Reville
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 629
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Nån som testat? Värt pengarna? Jag har sån fruktandsvärd ångest vissa nätter, blandat med svåra sömnproblem. Kan somna ganska snabbt...
2
Svar
29
· Visningar
5 417
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp