Naturliga saker mot sömnsvårigheter periodvis

Kunde varit jag som skrev ditt inlägg.
För mig hjälpte amitriptylin i mycket låg dos (10 mg) som tas till natten. Den gör mig trött och förlänger sömnen.
Testat massa naturläkemedel, melatonin, propavan och imovane samt KBT för stress men utan effekt på sömnen.
 
Blir så trött (bokstavligt talat!) när jag är inne i sånna här perioder där jag sover uruselt! Somnar oftast relativt lätt mellan 22.30-23.30, men sen vaknar jag igen oftast vid 01,03,04,05, sen ringer klockan vid 6. Ibland är jag vaken ett par minuter, i bland en kvart, och ibland någon timme.

Går som sagt i perioder, vissa nätter kanske jag bara vaknar 10 minuter en enda gång. Att sova från det jag somnar tills klockan ringer har dock aldrig hänt. Aldrig någonsin! Och lättväckt till tusen är jag, räcker att nån liten gråsparv börjar sjunga utanför på morgonen så vaknar jag, eller när tidningsbudet kommer där vid 04, eller när grannen kör in sin bil på hans uppfart… Så när jag väl sover så sover jag inte tungt alls.

Jag tycker jag varvar ner innan, och jag somnar som sagt enkelt. Men sen då? Nu har jag haft en lång period igen med detta och det börjar påverka mig fysiskt, känner mig trött och konstig i huvudet, får ”yrsel” och ibland känns det som att ögonen inte hänger med.

Vill inte börja äta några riktiga sömntabletter heller då jag är lite rädd för att dom däckar mig totalt, men finns det något annat jag kan testa för en bättre sömn?
Ashwagandha. T ex KSM66. Och midnattsblå sammetsgardiner.
 
Jag lyssnar på ljudfiler med åska, regn och oväder. Funkar super för mig. Trodde inte för en sekund att det skulle funka men sambon envisades att jag skulle testa (jag sover som en död vid äkta oväder)
 
Lasea, lavendelkapslar. Är rogivande och jag sover mycket bättre sedan jag tar dem. Tas regelbundet eller vid behov.
 
För mig funkar Valerina jättebra, har just nu slut på Natt men upplever att Forte fungerar det med.
 
Jag har melatonin hemma som jag köpt just för att ha något som kan tas om dygnsrytmen blir helt knäpp vid något tillfälle. Tappar jag dygnsrytmen tar det evigheter för mig att hitta tillbaka och under tiden går måendet i botten, så för att snabbt få balans igen så kan jag ta en sådan tablett. Det den gör är att öka trötthetskänslan, så en stund efter att man tagit tabletten blir man trött nog att somna och det blir lättare att fortsätta sova hela natten utan att för den delen bli svårare att stiga upp efter lämpligt antal timmar. Första gången jag tog sådan tablett så kändes det lite som om armarna höll på att domna bort, utan att de faktiskt gjorde det. Tydligen en vanlig biverkning men inte farlig.

Vad jag också gör för att sova vettigt är att vädra innan läggdags för att ha så fräsch inomhusluft som möjligt. Jag sover alltid med strumpor (är det väldigt varmt har jag tunna bomullsstrumpor) och mörkläggningsgardiner är nog världens bästa uppfinning :D Försöker också att inte äta något, framförallt inte något med mycket socker, efter kl 20 och dricker helst inte precis innan läggdags för att slippa vakna pissnödig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 880
Senast: manda
·
Kropp & Själ Hur mycket sover ni? Sover ni tillräckligt? Jag kan bli stressad över att jag sover för lite. Dels tar det tid för mig att somna på...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
6 135
Senast: Reville
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 807
Senast: Stereo
·
Kropp & Själ Nån som testat? Värt pengarna? Jag har sån fruktandsvärd ångest vissa nätter, blandat med svåra sömnproblem. Kan somna ganska snabbt...
2
Svar
29
· Visningar
5 450
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp