Bukefalos 28 år!

Naturligt (Barfota)

F

farrebarre

Hej!
Jag undrar om det är någon som har testat det har med "naturlig skoning"(eller vad man nu ska kalla det:D)?
Ni som har det;
1.Hur tycker ni det fungerar?
2.Använder ni några boots på vintern/sommaren/alltid då ni rider?
3.Hur "kom ni på" att börja använda "tekniken"?
4.Ömmade era/eran häst mycket i början?
5.Har ni någon hovslagare i trakten som gör det åt er eller kan ni värka era/eran häst själv? Svårt eller lätt?? Vars har ni lärt er??
6.Vet ni några bra hemmsidor där man kan läsa mer om det här??:D
Jätte nyfiken på det här, skriv vad ni tycker och gärna posetiva/negativa saker om barfota gång:D.
MVH Farrebarre Skriv gärna:bow:
 
Sv: Naturligt (Barfota)

Lite kort svar bara för jag måste sova haha,
min dam har gått barfota 4 av sina 5 år, och är nu barfota igen, funkar jättebra även efter hon varti skodd ett år.
Ömmade inget fast det var fruset i backen när vi tog av dom (var otur, det frös till några dagar precis då) och har fått betydligt bättre benställnig sen vi tog av skorna.

Hon hade iof. väldigt naturliga bra hovar innan vi tog av skorna, eftersom hon gått så mycekt utan innan, men dom har blivit ännu bättre nu :)

Hon kommer med stor sannolikhet fungera bra utan skor även i framtiden när hon rids mer, med rätt invänjning etc.

Jag har en hovvårdare utbildad av Ove Lind, och så verkar jag själv på så sätt att ajg håller efter småsaker, kommer ockås gå en kurs för Ove Lind i framtiden för att det är skoj, och för att vidga kunskaper, bara för min egen del, har inga planer på att jobba med det.

jag 'kom på' detta för att de flesta hästar jag haft har varit barfota, både ponnys och ridhästar, både stor hästar och isisar, och en arab, och dom flesta har funkat bra trots att ajg tävlade etc. och tränade mcyket, så länge man ger det nog med tid och invänjning och bra mat etc.

Ove Linds hemsida "swedish hoof school" om man googlar, så hittar man, är bra, där finns länkar till andra också.

Inga boots än så länge, kanske kommer ha några om det behövs i framtiden såsom på vintern när det är halt o man vill ha broddar, men hoppas som sagt på att undvika skor av alla slag.

Hästen är glad och funkar bra, och dom är inte perfekta men har en trevlig stråle och form generellt, här är höger framhov som exempel (var nån vecka efter vi tog av skorna, hon var lite högre på insidan därav att det är nyraspat där)


Som sagt, jag tycker att hon har en bra form och fin stråle, även att det finns lite småsaker som ska bli bättre.

Hopaps det hjälper lite.
 
Sv: Naturligt (Barfota)

Min häst är en vanlig travare, har aldrig haft skor och han ska fylla 6 år. jag verkar han själv, men min vän är hovslagare och är utbildad av ove hon också.
Min häst mmar inte alls mkt men kan ömma om det är alldelles för hårt i marken och det är stora krusstenar.. men för att han inte ska behöva bekymra sig för att de kan komma en sten så har jag boots på, fram. kommer faktiskt inte ihåg va de e för boots men jag tycker dom är skit bra! de funkar precis utmärkt och verkar behagliga för hästen.
Generellt tycker jag att hästar mår nog bäst av att vara barfota, (de som inte har något slag av problem), MEN jag tror sällan en häst går helt utan att ömma på grus av störra modellen då det är fruset eller extremt hårt ute, dom är nog få räknade. men som jag brukar säga, hellre tar jag på boots så min häst har de skönt under ridturen 1 timme om dagen och har den naturlig och mår bra resten av de resterande 23 timmarna. För jag anser att hästarna inte mår alls lika bra med skor. det 'är MIN mening, helt klart.
 
Sv: Naturligt (Barfota)

1.Hur tycker ni det fungerar?
Pålle har gått barfota nu i ca 4 år och det funkar mer än väl.

2.Använder ni några boots på vintern/sommaren/alltid då ni rider?

Har broddade boots på ibland på vintern om det är is när man ska rida.

3.Hur "kom ni på" att börja använda "tekniken"?

Jag "kom inte på" någon speciell teknik utan jag lät min helt vanliga hovslagare ta av skorna och verka honom för barfotagång.

4.Ömmade era/eran häst mycket i början?

Nej, ömmade inte. Kanterna flisade sig dock en del i början innan gamla sömhål etc vuxit ned.

5.Har ni någon hovslagare i trakten som gör det åt er eller kan ni värka era/eran häst själv? Svårt eller lätt?? Vars har ni lärt er??

Ja min vanliga hovslagare finns här i trakten, bodde tidigare väldigt nära men har flyttat - dock jobbar han fortfarande inom mitt område. Nej jag verkar inte min häst själv men däremot har min hovis visat mig hur jag själv kan jämna till vid behov om det behövs. Inga större "ingrepp" dock.

6.Vet ni några bra hemmsidor där man kan läsa mer om det här??

Nej. Googla :)
 
Sv: Naturligt (Barfota)

1.Hur tycker ni det fungerar? vi har nu haft våra hästar barfota i 4-5 år tror jag (bruksnordis och varmblod) och det funkar utmärkt. Ömmar i stort sett aldrig, bara om man rider efter någon väldigt grusig väg men det kan man ju undvika.

2.Använder ni några boots på vintern/sommaren/alltid då ni rider? nix, ser ingen anledning till det då de hittills alltid har haft bra fäste ävan på vintern då det ändå varit ganska halt.

3.Hur "kom ni på" att börja använda "tekniken"? vi lessnade på att skorna ramlade av titt som tätt samt att hovis tyckte att de hade så himla fina hovar, så vi testade att ha dem barfota. använder dock ingen speciell teknik, hovis verkar ungefär som vanligt men utan att sätta på skor..

4.Ömmade era/eran häst mycket i början? nix, båda har kanonbra hovar så det har aldrig varit några problem.

5.Har ni någon hovslagare i trakten som gör det åt er eller kan ni värka era/eran häst själv? Svårt eller lätt?? Vars har ni lärt er?? har aldrig verkat själv.. så det är vanliga hovis som fixar det

6.Vet ni några bra hemmsidor där man kan läsa mer om det här?? ingen aning..
 
Sv: Naturligt (Barfota)

1.Hur tycker ni det fungerar?
Det fungerar jättebra! Grusvägarmed grovt grus kan ibland vara problem, men det är nog enda gången han verkligen visar att det ömmar.

2.Använder ni några boots på vintern/sommaren/alltid då ni rider? Nepp, aldrig.

3.Hur "kom ni på" att börja använda "tekniken"? Hm, ingen aning^^

4.Ömmade era/eran häst mycket i början? Nepp.

5.Har ni någon hovslagare i trakten som gör det åt er eller kan ni värka era/eran häst själv? Svårt eller lätt?? Vars har ni lärt er?? en kompis gör det åt mig:D

6.Vet ni några bra hemmsidor där man kan läsa mer om det här?? Nja, kollat på google?
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 910
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 669
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 003
Senast: kryddan
·
Distans Efter det att jag red VM i Kentucky barfota på Aces Comett har det funnits intresse att veta mer om barfota och boots. En del av...
17 18 19
Svar
360
· Visningar
93 921
Senast: malacogott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp