Bukefalos 28 år!

Naturligt schampo

Cheval_Elin

Trådstartare
Hej! Jag ramlade av en slump över en annons om schampotvål i somras. Det ens gav det andra, så jag testade schampotvål, insåg att man faktiskt kan göra egen tvål och har även kunnat skrota diskmedlet eftersom disktvål är det enklaste man kan göra. 🙂 Dessutom är det väldigt roligt, och ett stort plus att det är miljövänligt.

Men. Jag har svårt att hitta något som passar håret i längden. Schampotvålen lägger sig som en hinna på hårstråna så att håret blir platt och tungt (men jag envisas ändå med att fortsätta eftersom finnarna som jag har dragits med sedan tonåren i princip har försvunnit sedan jag slutade med vanligt schampo och balsam). I helgen såg jag om rågmjölstvätt och provade igår, det verkar funka ganska bra. Men jag undrar om det är någon som har fler tips? Är det någon som har testat schampot som jag har sett att man kan göra på björklöv? Eller någon som har tips om någon bra bok i ämnet?
Jag tänker att allt är värt att prova. 🙂
 
Jag har också börjat med schampotvål nyss (aleppo) och jag har inte riktigt fått till snitsen. Men dagen när jag har tvättat håret och använt surskölj så är mitt hår lockigt, vilket det aldrig har varit förut! Spännande. Jag fortsätter ett tag till.
 
Jag använder björklöv när det är i säsong.

Tycker såpnejlika funkar ganska bra, men jag har kort hår och det kanske är sämre för långt. Då brukar jag göra infusion av blomma, blad och stjälk. Det håller en vecka i kylen, så att göra en halvliter åt gången är rimligt till kropp och hår för mig. till den mängden vatten använder jag en grabbnäve växtdelar och häller det kokande vattnet över. Efter att det stått över natten silar jag av och häller upp på tom diskmedel/shampoflaska för det är lite mer lösflytande än vanligt shampo och svårt att hantera utan en bra öppning på flaskan. Vet att en del använder roten för avkok istället och det finns någon tanke om att de verksamma substanserna (saponiner ffa) frigörs bättre av surt, så det går att hitta recept med äppelcidervinäger i också. Det går att använda även till disk, bortsett fettiga stekpannor.

För doft och hårbottenvård kan mynta eller lavendel få dra med. Det löddrar mindre än köpeschampo, men jag tycker det blir rent. Folk upplever fettig omställningsfas har jag hört.

En vän med långt hår tycker detta funkar om hon använder äggula som balsam då och då. Det är sågot särskilt med temperaturen på vattnet i håret så inte ägget koagulerar och de vårdande substanserna stelnar, men vet inte exakt.

En bra sida är shenet.se!
 
Jag använder ingenting i mitt hår sen ett par år tillbaka.
Bara vatten och inpackning nån sällsynt gång. Jag själv tycker att håret känns mycket friskare och mjukare. Aldrig frissigt eller fett. Och det luktar inte unket utan friskt
 
Jag använder ingenting i mitt hår sen ett par år tillbaka.
Bara vatten och inpackning nån sällsynt gång. Jag själv tycker att håret känns mycket friskare och mjukare. Aldrig frissigt eller fett. Och det luktar inte unket utan friskt
Men du är i stallmiljö och är igång? Äter du någon speciell mat? Inga andra produkter än vatten och inpackning? Hur gör du annars med håret? Långt? Kort? Flätat?
 
Hej! Jag ramlade av en slump över en annons om schampotvål i somras. Det ens gav det andra, så jag testade schampotvål, insåg att man faktiskt kan göra egen tvål och har även kunnat skrota diskmedlet eftersom disktvål är det enklaste man kan göra. 🙂 Dessutom är det väldigt roligt, och ett stort plus att det är miljövänligt.

Men. Jag har svårt att hitta något som passar håret i längden. Schampotvålen lägger sig som en hinna på hårstråna så att håret blir platt och tungt (men jag envisas ändå med att fortsätta eftersom finnarna som jag har dragits med sedan tonåren i princip har försvunnit sedan jag slutade med vanligt schampo och balsam). I helgen såg jag om rågmjölstvätt och provade igår, det verkar funka ganska bra. Men jag undrar om det är någon som har fler tips? Är det någon som har testat schampot som jag har sett att man kan göra på björklöv? Eller någon som har tips om någon bra bok i ämnet?
Jag tänker att allt är värt att prova. 🙂
Aleppotvål har jag fastnat för just nu, en fast tvål. (med surskölj efter oftast)

(denna gången gick aleppotvål väldigt bra, förra gången jag provade, inte alls. Jag undrar om det beror på vilken tvål man fick tag i.)

Sedan brukar jag använda Lush schampokakor, men det är ju inte "naturlig" utan sls i, men det tycker jag mitt hår behöver ibland. Dock gör det att man inte släpar runt extra vatten i plastförpackning som går åt någon i månaden. En schampokaka håller ju ett halvår eller mer dessutom.

Jag tvättar det ganska sällan med produkt dock, vattentvättar emellan, så kanske varannan vecka tvätt med produkt då. Har håret oftast hängande långt.

Provade nässelskjölj förra sommaren, det skulle göra håret mörkare, vet inte om det hade effekt. Något som farmors syster höll på med :D. (dvs nässlor, kokande vatten, vänta, ha i kylen, använd)
 
Senast ändrad:
Jag använder björklöv när det är i säsong.

Tycker såpnejlika funkar ganska bra, men jag har kort hår och det kanske är sämre för långt. Då brukar jag göra infusion av blomma, blad och stjälk. Det håller en vecka i kylen, så att göra en halvliter åt gången är rimligt till kropp och hår för mig. till den mängden vatten använder jag en grabbnäve växtdelar och häller det kokande vattnet över. Efter att det stått över natten silar jag av och häller upp på tom diskmedel/shampoflaska för det är lite mer lösflytande än vanligt shampo och svårt att hantera utan en bra öppning på flaskan. Vet att en del använder roten för avkok istället och det finns någon tanke om att de verksamma substanserna (saponiner ffa) frigörs bättre av surt, så det går att hitta recept med äppelcidervinäger i också. Det går att använda även till disk, bortsett fettiga stekpannor.

För doft och hårbottenvård kan mynta eller lavendel få dra med. Det löddrar mindre än köpeschampo, men jag tycker det blir rent. Folk upplever fettig omställningsfas har jag hört.

En vän med långt hår tycker detta funkar om hon använder äggula som balsam då och då. Det är sågot särskilt med temperaturen på vattnet i håret så inte ägget koagulerar och de vårdande substanserna stelnar, men vet inte exakt.

En bra sida är shenet.se!
Shenet är jättekul! Brukar kolla upp saker där.
 
Jag gillar Recohair :) finns att köpa hos en del ekologiska frisörer, i tillverkarens butik i Småland eller via deras webshop.
Har använt det i många år på mitt axellånga, raka hår.
 
Jag gillar aleppotvål, men man måste skölja med surskölj efteråt. Min favoritsurskölj är hibiskus (någon matsked torkade hibiskusblommor får dra i en halvliter vatten).
 
Ja just det, när du sköljer ur tvålen är det viktigt att gnugga ordentligt så att verkligen alla tvålrester följer med, och skölja ganska länge. Annars blir det lätt den där hinnan.
 
Jag gillar Recohair :) finns att köpa hos en del ekologiska frisörer, i tillverkarens butik i Småland eller via deras webshop.
Har använt det i många år på mitt axellånga, raka hår.

Kikat lite på det jag med. Är det drygt? Klarar man sig utan balsam?

Mitt hår äter balsam, inpackning och olja som smågodis och är ändå rätt frissigt..
 
Kikat lite på det jag med. Är det drygt? Klarar man sig utan balsam?

Mitt hår äter balsam, inpackning och olja som smågodis och är ändå rätt frissigt..

Jag använder inget balsam i duschen, men kramar ibland i lite av Maria Åkerbergs Hair Conditioner efter duschen i handdukstorkat hår 😃
Schampot är koncentrerat och nästan som i gel-form, jag tycker att en flaska räcker länge 😃
 
Jag använder inget balsam i duschen, men kramar ibland i lite av Maria Åkerbergs Hair Conditioner efter duschen i handdukstorkat hår 😃
Schampot är koncentrerat och nästan som i gel-form, jag tycker att en flaska räcker länge 😃

Jag tror inte mitt hår överlever utan balsam..
Hmm.. jag är ingen storkonsument av just schampo så kanske ska testa. Men varför i hela friden är det guld i?
 
Jag tror inte mitt hår överlever utan balsam..
Hmm.. jag är ingen storkonsument av just schampo så kanske ska testa. Men varför i hela friden är det guld i?

Jag behövde balsam förut, men inte med detta schampot. Vintertid kan jag bli lite torr, så då kramarjag i MÅs conditioner bara :)

haha, bra fråga! Ingen aning, men har svårt att tro att det gör varken från eller till 🤷🏽‍♀️
 
Jag behövde balsam förut, men inte med detta schampot. Vintertid kan jag bli lite torr, så då kramarjag i MÅs conditioner bara :)

haha, bra fråga! Ingen aning, men har svårt att tro att det gör varken från eller till 🤷🏽‍♀️

Jag får testa. Går det så går det, annars har jag guld-schampo i hyllan :D
 
Hej! Jag ramlade av en slump över en annons om schampotvål i somras. Det ens gav det andra, så jag testade schampotvål, insåg att man faktiskt kan göra egen tvål och har även kunnat skrota diskmedlet eftersom disktvål är det enklaste man kan göra. 🙂 Dessutom är det väldigt roligt, och ett stort plus att det är miljövänligt.

Men. Jag har svårt att hitta något som passar håret i längden. Schampotvålen lägger sig som en hinna på hårstråna så att håret blir platt och tungt (men jag envisas ändå med att fortsätta eftersom finnarna som jag har dragits med sedan tonåren i princip har försvunnit sedan jag slutade med vanligt schampo och balsam). I helgen såg jag om rågmjölstvätt och provade igår, det verkar funka ganska bra. Men jag undrar om det är någon som har fler tips? Är det någon som har testat schampot som jag har sett att man kan göra på björklöv? Eller någon som har tips om någon bra bok i ämnet?
Jag tänker att allt är värt att prova. 🙂

Jag använder Källans schampotvål med getmjölk sen 1,5 år och sköljer med surskölj av äppelcidervinäger. Jag har märkt att det är viktigt att inte använda för mycket tvål utan att bara löddra upp litei händerna. Jag brukar låta sursköljen sitta i någon minut och sedan skölja håret i vanligt vatten för att bli av med doften. Jag tycker att håret håller sig fräscht längre nu än med schampo och balsam, har även blivit av med utslag på ryggen. Jag använder varken balsam eller inpackningar längre.

@sthu Jag använde jättemycket balsam förr, har fint hår som lätt tovar sig. Slipper det nu (och som bonus slipper jag det sjukt irriterande problemet att balsamet alltid tog slut före schampot).
 
@sthu Jag använde jättemycket balsam förr, har fint hår som lätt tovar sig. Slipper det nu (och som bonus slipper jag det sjukt irriterande problemet att balsamet alltid tog slut före schampot).

Låter lovande!
Dock kan jag inte skölja med äcv, får stora sår i hårbotten av det. Funkar det bra ändå?
 
Men du är i stallmiljö och är igång? Äter du någon speciell mat? Inga andra produkter än vatten och inpackning? Hur gör du annars med håret? Långt? Kort? Flätat?
Håret är lite drygt till axlarna. Jag är i stallet 4 dagar i veckan. Äter vanlig blandkost. Inga andra produkter. Det funkar med bara vatten både kallt (typ bada i havet/sjön) och varmt. Jag masserar hårbotten varje gång jag tvättar håret. Jag brukar ofta ha det uppsatt i en tofs eller knut mest för att jag ogillar att ha det i ansiktet
 
Låter lovande!
Dock kan jag inte skölja med äcv, får stora sår i hårbotten av det. Funkar det bra ändå?

Det beror nog på hur hårt kranvatten du har. Och det finns ju annat som är surt, googla surskölj och se om du hittar något som passar dig!

Och, så det inte blir något missförstånd: vinägern ska vara kraftigt utspädd, jag tar ungefär en matsked i en halvliter vatten.
 
Jag har haft almgårdens schampokaka sen två månader och är väldigt nöjd. Och överraskad över att det funkar såpass bra! Jag var SÅ skeptisk 🙈
Ingen surskölj eller extra balsamkaka har jag behövt heller utan det funkar minst lika om inte bättre än vanliga schampon.

Vet inte om olika shampokakor kan fungera olika, men kanske värt att testa en annan sort bara?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet att jag har frågat förr och fått tips. Sen testat några och sen glömt. Det som fungerar bäst är ett vanligt från L'oreal...
2
Svar
38
· Visningar
3 571
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Jag har problem med mitt hår. Det ända schampot som har fungerat (burts bees) har slutat att tillverkas och jag hittar inget likvärdigt...
2
Svar
25
· Visningar
2 223
Senast: 95johsv
·
Kropp & Själ Efter att ha använt extensions de senaste tio åren börjar mitt hår tröttna. Har lite kala fläckar och dassigt hår och behöver bli fri...
2
Svar
38
· Visningar
3 558
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp