Navelbråck??

A

adore

Hur ser navelbråck ut??
Är det vanligt??
Kan man göra något åt det?

Har två kattungar som jag misstänker har det och det är inget roligt!! Vet inte om jag inbillar mej...

Sänker man priset på dem om de har det?? Gäller avelsförsäkringen mamman har?? (Agria)
 
Jag har haft 2 katter med navelbråck.
Opererade bort det samtidigt som dem kastrerades.
ser ut som en kula på magen.
 
Det räknas som defekt och jag tror du bör sänka priset på dom. Dom får ju inte gå vidare i avel och med veterinärens intyg borde du kunna sätta avelsförbud på dom.
Hur gamla är dom nu? Det börjar väl bli dags för första vaccineringen och då kan du be vet titta och säga vad han/hon tycker.

Vill se bilder på dom små jö !!!!!
 
De är 9v i natt och har redan fått första sprutan och då syntes inte dessa knölarna på magen. Först nu som det gör det...

Hur känns det om man tar på ett bråck då??
Dessa är iaf mjuka.
Hur mkt ska man dra av på priset??
Känns inte speciellt kul att behöva göra det. Var ju inne på klinik med en annan av bebisarna idag eftersom han stukat bener riktigt rejält. det kostade ju med pengar och sen ska han äta smärtstillande men som tur var så är det inte brutet.

Till hemsidan med bilder (ska uppdateras om ett par dagar med nyare bilder)
 
Med tanke på att det är en avelsavgörande defekt så skulle jag nog dra av med halva priset, dvs 2500:- för en sån :( .Men det beror väl lite på vad folk vill ha.

Ska genast ta en titt på dom små. Men om 3 v ska du ju tillbaka igen och vetbesikta, låt han avgöra.
 
Jo, det är ju först då jag får det bekräftat men jag måste ju meddela den köpare jag har på ena katten. Känns inget kul...
 
Nej... ska dom ha den till avel/utställning? Det går väl att operera och då borde utställning som kastrat gå även om man kanske inte kommer till EP med katten. Är det småflickor eller småpojkar som har fått det?
 
Är en tjej och en kille som har det. Bägge är brunmaskade. Konstigt att det är de med samma färg...

Hon som äger pappan till kattungarna kommer i morgon och tittar på dem. Hon jobbar hos en veterinär så då får jag ju ett korekt svar iaf.
Känns så J***A tråkigt bara!!!
 
Ett bråck kan innehålla tarm eller
oment eller nästan vara tomt. Navelbråck
uppstår när bukmuskulaturen inte sluts
ordentligt. Risken med bråck är att tarm
kan komma i kläm, vilket kräver akutoperation.
Bråck kan även minska i storlek/slutas med ålern.
Det är bra att göra det till en vana att peta in
innehållet i magen när man gosar med katten, särskilt
när den är liten. Detta ökar chanserna till att det
sluter sig och förebygger adherancer.
Hoppas det går bra med kissarna.
 
Verkligen trist att råka ut för... Men man får väl tänka att det händer även den bäste! All avel är ju ett lotteri, och även om man planerar till tusen så kan man inte förutse allt.

Eftersom navelbråck ger avelsförbud så tycker jag att det är en sak som självklart sänker priset på katten. Med hur mycket vet jag inte, det beror ju förstås på vad de skulel kostat innan.
 
Kul är det inte men idag var en här och tittade på dem (hon är djursjukvårdare samt ägare till pappan till kullen) och hon sa att det var små bråck. Hittills så är det bara säckarna som tittar ut lite. Bara att hoppas på att det inte blir större. Ska peta och peta på knölarna.

Tråkigt bara att ena honan ska till Köpenhamn och att de tänkt avla lite på henne i framtiden.
Men de är fortfarande intresserade som tur är!!
Hon som var här tyckte inte att vi behövde sänka priset mer än 500kr men jag tar nog 1000kr mindre. Känns bäst så.
Annars kan man ju operera innan de säljs och att man då i stort sett tar fullt pris. Fanns andra som gjort det sa hon men det är svårt...
 
Men även om man opererar så kan man ju fortfarande inte avla på dem, och då tycker inte jag att det är rätt att ta fullt pris.
Jag tar ju 6000:- för mina ungar. Hade de haft någon defekt som gjort att de inte gick att avla på eller ställa ut så hade jag tagit 4500:-. Alltså 1500:- mindre. Men det beror ju förstås på vad ursprungspriset ligger på.
 
Gällande pris så bör du nog iaf sänka priset med en tusenlapp och se till att belägga de båda med avelsförbud.

Och jag tror inte att navelbråck ingår i dolda fel-delen i mammans avelsförsäkring, å andra sidan medför oftast inte navelbråck några merkostnader då man redan från början sänker priset. Köparen ska alltså inte kunna komma i efterhand och kräva pengar av dig när du redan har sålt kattungarna för reducerat pris. Navelbråck opererar man lätt bort i samband med kastrering och även om de inte opereras bort så är katten sällan besvärad av ett litet navelbråck.
 
Ja, 500kr i sänkning tyckte jag lät väldigt lite!! Jag skulle inte köpa en katt med bråck om den bara var sänkt med så lite.
Bestämde mej igår att jag sänker med 1000kr och sen måste jag ju se vad spekulanten säger. Kanske får sänka mer...det vet jag ju inte.
 
Ja, 500kr i sänkning tyckte jag lät väldigt lite!! Jag skulle inte köpa en katt med bråck om den bara var sänkt med så lite.
Bestämde mej igår att jag sänker med 1000kr och sen måste jag ju se vad spekulanten säger. Kanske får sänka mer...det vet jag ju inte.

1000kr låter bra och det låter sunt att du är "open minded" när det gäller priset. Man ska aldrig skriva något i sten, jag har faktiskt sålt helt friska kattungar under ordinarie pris för att jag och köparen "klickat". Huvudsaken är att man kommer bra överens och att kattungarna hamnar i bra hem.
 
Finns det inga rekommendationer i
avelsförbunden om prissänkningar?
 
Tycker med att det viktigaste är att katten kommer att få det bra. Även fast jag drar ner priset med 1000kr är det inte säkert att de köper henne och det skulle vara tråkigt för jag tycker att de verkar vara väldigt bra.
Hoppas bara att allt löser sej tillslut och att de blir sålda.
 
Jag GAV ju bort en av mina till min mammas bekant för att jag kände att det var 120% rätt. Men det gjorde jag också i samråd med mor min eftersom jag är skyldig henne endel pengar. Så jag har dragit av hans fulla värde (sålde för 4000 pga för lite vitt) på den skulden. Annars hade jag helt enkelt inte haft råd att ge bort. Men nu får jag höra minst 4 ggr varje dag om hur han uppfostrar sin nya familj, vinkar hej då, går på lådan när dom går på toa osv så jag ångrar mig inte för en sekund.

Men jag har också bestämt mig för att ytterst sällan gå ner i pris och då enbart till folk jag känner. Jag har fått för mig att vi motarbetar oss själva och katternas värde om vi börjar sänka priset för ofta. Så ingen rutin i det och bara till sånna vi känner nära och kan ställa lite motkrav på.

Min åsikt =)

Kommer du på juni-utställningen?
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
647
Senast: DeCloe
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 331
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 636
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp