Bukefalos 28 år!

Navelbråck

Winni

Trådstartare
Läste i Reykur´s tråd om navelbråck. Tänkte inte stjäla hennes tråd utan startar därför en ny, eftersom jag inte har någon erfarenhet av det och vill veta "allt" om det.

Jag skrev för ett tag sedan om en kattunge i en ras som jag länge velat ha. Pratade med uppfödaren på en utställning och fick jättebra kontakt. Har sedan följt kattungarna på hennes hemsida och i andra annonser som hon haft om dem. Den jag var mest kär i och fastnade för direkt när de bara var småråtter :D var sedan kvar såg jag när de andra var tingade.

I alla fall var jag osäker som vanligt :crazy: men tänkte att jag i alla fall måste ringa henne. Pratade med sambon och han tyckte som jag, ville också ha just den kattungen och tyckte att vi i alla fall kunde åka och kolla. Ja så när jag ringer om den berättar hon att h*n har ett navelbråck som de såg sent. Det var ett som måste opereras och därför hade hon sänkt priset på den. Nu är det bara det att jag genom andra annonser sett vad hon tar för sina kattungar och den var inte prissänkt.
Hade en tidigare kull som precis gått och hon berättade att det var ett enormt sug på kattungemarknaden, hon hade blivit helt nedringd vid dessa kullar. Så, ja hon hade alltså mitt i försäljningen höjt priset med en tusenlapp. Men det var hennes beslut och jag kan förstå hur hon tänkt där, har inga synpunkter där. Men med op på kattungen enligt hennes erfarenhet när det gäller kostaderna för det, så skulle den här sedan vara uppe i de andras prisklass för köparen så därför hade hon ett lägre köpepris på den.

Men hur är det med navelbråck? Måste alla opereras eller är de bara de som är större? Blir de några framtida men? Den kunde nog vänta med den operationen till kastrationen trodde hon i alla fall, även om den var stor. Hur går en navelbråcks op till?
 
Sv: Navelbråck

Är bråcket relativt litet och framförallt mjukt så kan man vänta till kastreringen med att åtgärda det. :) Det är inget som katten på något sätt lider av eller får men av. Man får ställa ut katten när navelbråcket är åtgärdat.
Vad jag förstått är navelbråcksoperation väldigt enkel, man öppnar och syr ihop bukhinnan, "hålet" där bråcket är.

Jag sålde min kattunge för mindre än "normalpris" just pga navelbråcket.
Ska man inte ha avelskatt så ser jag inga problem med att köpa en katt med bråck.
 
Sv: Navelbråck

Nu var ju det här stort vad jag förstod och då skulle jag aldrig tordas vänta till kastrationen :eek: Men det borde kunna bli ärrbildningar i bukhinnan som de kan känna av, tycker man. Fast det är kanske inget de lider och mår dåligt av.

Min sambo frågade kompisarna på jobbet, men ingen hade erfarenhet av navelbråck på katter. Hundfolket däremot hade olika syn på navelbråck. De kunde bli andra problem med magen, komplikationer vid operationen o.s.v. En sa att priset därför brukar sättas väldigt lågt på en valp med navelbråck, just för att det kunde innebära problem.

Hur vanligt är det med navelbråck? Kan de ha det redan vid födelsen? Den här hade hon sett när kattungen var flera veckor, hur kunde den komma då?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 531
Senast: MML
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 132
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 608
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 315
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp