nedbrytning av alkohol i kroppen

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag dricker oerhört sällan alkoholhaltiga drycker numera och när jag väl gör det så blir det tämligen måttliga mängder - typ en flaska/burk starkcider (33 el 50 cl) till maten vid enstaka tillfällen.
Ett av dessa tillfällen var till lunchen idag, då både jag och maken drack varsin 33a från systemet. Vi har inget planerat idag, så vi tyckte vi kunde unna oss detta... :d Men så slog mig tanken efteråt - hur blir det om något händer så att vi skulle behöva åka iväg, t.ex om något barn skadar sig eller blir sjukt? Efter hur lång tid kan man anse sig vara i körbart skick igen?

Jag har läst eller hört nånstans att man i medel förbränner 2 cl starksprit i timmen. En 33a 4,5%-ig cider borde innehålla 1,5 cl alkohol om jag tänker rätt. Då borde man väl alltså vara någorlunda grön efter en timme och ganska säker efter två? Eller tänker jag galet?

Nej, jag vet att man inte ska dricka och köra efteråt och jag har inga planer på att göra det heller - i normalfall. Men vi bor en bit ut på landet och jag funderar på var gränsen går för när man måste försöka få hit en taxi eller om man kan köra själv, OM man måste bege sig iväg med ett sjukt eller skadat barn eller nåt (och det inte är så akut att man tar ambulans).
 
Sv: nedbrytning av alkohol i kroppen

Med tanke på att gränsvärdet för att få köra är 0,2 promille så är du säker efter en timme ja. De flesta kommer inte ens upp i 0,2 promille på en sån cider men det är lite individuellt.

Edit: Och med säker menar jag säker från lagen. Det bästa är naturligtvis att vänta tills man har 0,0 promille och vänta lite extra som säkerhetsmarginal.
 
Senast ändrad:
Sv: nedbrytning av alkohol i kroppen

Jag gick alkohollagstiftningskurs för ett par år sedan, och där säger man att man (dvs vem som helst, både kvinna, man, stor, liten) kan dricka 33 cl starköl/cider ca 5% eller ett glas, 17 cl vin och efter en timme har man förbränt det, så du tänker rätt. Om jag kör till en fest så brukar jag ibland dricka ett glas till maten, och sedan är det oftast 2-4 timmar innan man åker hem och det är inga problem.
 
Sv: nedbrytning av alkohol i kroppen

tack för era svar!

(google är inte alltid min kompis...)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp