Nedmontering av växthus modell XXL

Jate Volim

Trådstartare
Vi har ett växthus om ca 400kvm på gården som knappast kommer till någon användning mer än som förvaring. (Jag har odlat en och annan tomat får jag erkänna men knappast tillräckligt många för att motivera detta enorma växthus.) Istället skulle jag vilja bygga stall på den här perfekta ytan men glasväggar är ju lite opraktiskt för det syftet ;)

Hur gör jag för att nedmontera eländet? Kan man göra det själv eller är det bättre att anlita någon? Vem i så fall? Vad kan detta kosta? Jag vill helt enkelt har tips på lösningar! Någon som har gjort något liknande? Hur mycket jobb kan det vara och hur mycket pengar bör jag räkna med att lägga ner på ett sådant projekt?

Alla tips mottages tacksamt!
 
Det kommer att bero lite på med vilken typ av konstruktion och material som växthuset är byggt i. Som exempel om det är ett gammalt med träspröjsar och högt behövs speciella stegar för att man ska kunna plocka ner glasen och man måste vara minst två personer för att få ner de översta. Är det ett nyare med hela sektioner blir det mycket enklare.
 
Bortskänkes kan man ju testa men ena kortsidan är glaset redan nedmonterat i så växthuset är inte komplett och de automatöppnade takfönstren har inte varit i bruk på säkert 20-30 år. Så växthuset står stadigt på marken men el och vatten är urkopplat o.s.v. så det är väl tveksamt vad någon skulle vilja ha det till när det finns nya fina växthus att köpa :p

Högt i tak är det ju, nockhöjden vet jag faktiskt inte men stegar behövs definitivt och det är ju lite svårarbetat när det handlar om glas... Jag sitter mest och klurar på ifall det skulle vara genomförbart. Eller genomförbart är det ju men det är ju dyrt att bygga stall så är det lika dyrt att montera ner eländet så får det kanske vara :p
 
Folk blir som galna om saker är gratis så skulle absolut prova lägga ut en annons om gratis mot avhämtning om du inte vill ha någon del kvar. Verkar inte spela så stor roll vad det är, är det gratis så är det någon som vill ha det ;)
 
Om du inte vill konvertera det till en longervolt, förutsatt att måtten fungerar både bredd, längd och höjd.
Finns ju gamla stooooora växthus som konverterats till ridhus med träsarg.
 
Jo, tanken på ridhus finns också men där är det nog ändå enklast med nybyggnation. Byggnaden är ca 15 x 25-30 meter om jag minns rätt så den lämpar sig perfekt för stall med ca 12 boxar, väl tilltagen stallgång, duschspilta och sadelkammare :) Ridhus däremot blir lite trångt. Och oavsett vad vi bygger där så måste ju själva glaset och allt bort först ;)
 
Och om du menade att vi skulle behålla glaset så är det nog tveksamt för det blir något alldeles galet varmt där inne sommartid :p
 
Och om du menade att vi skulle behålla glaset så är det nog tveksamt för det blir något alldeles galet varmt där inne sommartid :p

Ja, det var så jag tänkte. Jag tänker att man behöver longervolt med tak på vintern, då kan det aldrig bli tillräckligt varmt ;-)

De stall som har gamla växthus som ridhus har glaset kvar. Fantastiskt ljust, såklart. På sommaren rider de på utevolten/manegen.

Som stall skulle jag inte ha glaset kvar.
 
Ja, det var så jag tänkte. Jag tänker att man behöver longervolt med tak på vintern, då kan det aldrig bli tillräckligt varmt ;-)

De stall som har gamla växthus som ridhus har glaset kvar. Fantastiskt ljust, såklart. På sommaren rider de på utevolten/manegen.

Som stall skulle jag inte ha glaset kvar.
Då förstår jag hur du menar ;) Vi har tyvärr ingen vidare användning för en longervolt då vi lika gärna kan logera på banan men annars är tanken god. :)
 
60 meters växthus, alu. tog 3 veckor för 3 personer. Ingen ville hämta gratis fast det var fina växthus.

Kanon! Hur gick ni tillväga? Var det besvärligt eller flöt arbetet på? Var gjorde ni av materialet när det var nedmonterat? Jag har också svårt att tro att någon vill hämta även om det är gratis. Det är ju ett jäkla jobb att montera ned och sedan dessutom upp igen!
 
Kanon! Hur gick ni tillväga? Var det besvärligt eller flöt arbetet på? Var gjorde ni av materialet när det var nedmonterat? Jag har också svårt att tro att någon vill hämta även om det är gratis. Det är ju ett jäkla jobb att montera ned och sedan dessutom upp igen!
Jo visst går det att skänka. Bara man hittar intresserad i sin närhet för man fraktar inte hur långt som helst om man själv också ska ta ner det. Vart i landet? :)
 
Min faster har haft handelsträdgård - med andra ord en del stooora växthus. Efter att maken gått bort osv så blev allt stående och förföll. Hon blev av med det genom "gratis mot nedmontering". Det var några killar som hade någon form av skrotföretag som tog det.
 
60 meters växthus, alu. tog 3 veckor för 3 personer. Ingen ville hämta gratis fast det var fina växthus.
Hej bra jobbat.har snubblat över ett aluminium växt hus .25x10 m .kan du skriva några tänkbara råd hur ni gick
till väga , ett börja med taknocken, ta kort. kan jag ringa dig eller du mig .skulle underlätta.frågorna. tack
 
Hej bra jobbat.har snubblat över ett aluminium växt hus .25x10 m .kan du skriva några tänkbara råd hur ni gick
till väga , ett börja med taknocken, ta kort. kan jag ringa dig eller du mig .skulle underlätta.frågorna. tack

Tråden är fem år gammal så jag tror att problemet inte längre är aktuellt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp