Nedsatt hörsel?

LillaMy84

Trådstartare
Eller är den bara selektiv tro?:D
Ni med äldre hundar, hur har ni märkt av när hörseln faktiskt börjat bli sämre?
Går det på nåt sätt att utreda som hos människa? Eller får man bara genom egna observationer lista ut hur den har blivit påverkad?
Hade varit intressant att höra andras erfarenheter kring detta:laugh: Hur har ni resonerat ang det om hunden i övrigt varit pigg och fräsch?
Har någon märkt av nån form av senila drag hos sin hund?

Varför jag frågar är för att den äldre herren jag har hemma ibland verkar höra lite halvdant. Svårt att förklara beteendet, särskilt när det är en aningens speciell hund.. Men han kan ex få för sig att det är jag som pratar med honom när jag sitter i vardagsrummet och sambon är den som ropat från hallen, redo att gå ut med dom.. Och riktigt SÅ mörk röst vet jag att jag inte har:D Sen kan hunden bara stå och stirra på mig med idiotförklarande blick när sambon upprepar och kallar på hunden..
Ibland kan han (största matvraket i huset) bli kvar i vardagsrummet när resten av flocken är i köket och pysslar med saker som att plocka fram tuggben eller liknande där ljuden mycket väl känns igen av hundarna.. Medan han dagen efter hör när man gör någon tystare, liknande aktivitet kommer som utskjuten ur en kanon (det han inte hör ena dagen kan vara att det plockas fram ur frysen=låter massor och nästa dag kan det vara något ur hundhyllan som inte är direkt inpackat=låter mycket mindre)
 
Sv: Nedsatt hörsel?

Visst kan hundar höra sämre på gamla dar. Kanske är det som med människor att de hör vissa ljud bättre än andra. När man blir hörselskadad är det olika med olika typer av ljud, fågelkvitter hör man kanske inte alls men man hör t ex motorljud ungefär som vanligt. Vet inte om det går att testa, men man testar ju valpar i vissa raser för att får veta om de är döva.

Och visst kan gamla hundar bli senila. Då brukar de ofta stå och stirra med tom blick och så brukar de ofta gå i cirkel som om de inte vet vart de ska.

Även synen kan bli sämre, men luktsinnet får de oftast behålla livet ut.

Jag har haft en gammal hund som hade väldigt dålig syn och hörsel. Han klarade sig alldeles utmärkt med hjälp av luktsinnet och minnet. Om man stängde en dörr som normalt stod öppen så kunde han gå rakt in i den med full kraft, men aldrig en gång att han gick in i stolben/bordsben och hoppa upp och ner från soffan hade han inga problem med.
 
Sv: Nedsatt hörsel?

Min islandshund var både halvdöv (och halvblind) och senil de sista åren. Det är svårt att avgöra vad som var dövhet och vad som var senilitet men helt klart så hörde/fattade hon inte helt banala saker som "kom" och skramlet av mat i matskålen.
I början var jag lite irriterad på henne för jag trodde att hon struntade i mig med flit på samma sätt som när hon var unghund men sedan insåg jag att hon faktiskt inte hörde.
Vi kollade aldrig hörseln hos vetten, däremot kollade de i öronen när hon ändå var där så att det inte var 14 års samlad skit som gjorde att hon inte hörde;).

Kanske skall tillägga att Raskva var en synnerligen pigg och glad hund in i det sista trots sina åldersförändringar, hon blev nästan 16 år :) .
 
Sv: Nedsatt hörsel?

svärmors gammaldam på 14 år hör rätt illa, ibland rent selektiv hörsel (när det finns en riiiiktigt goddoftande kissfläck att fokusera på), och ibland märks det att hon rent inte hör. av och till har hon också uppträtt mycket förvirrat, vilket vi upptäckte hade ett samband med de dagar då hundarna fått torkad kycklingfilé... äldre hundar kan ju ha problem om det blir för mycket protein i kosten, och när vi slutade att ge kycklingen så blev hon "som vanligt" igen, skönt att ha den gamla tanten tillbaka :)
 
Sv: Nedsatt hörsel?

Ja visst. Min gamle blev med åren tämligen döv. Det började med att jag märkte att han inte hörde bilarna lika bra när vi kom hem. Från att ha börjat skälla så fort husses bil körde in på grusvägen kom skallet senare och senare - när bildörren slog igen, när stegen hördes i gruset, när dörren öppnades.. och till slut inte ens det. Vissa frekvenser hörde han in i det sista t ex min vissling. Men kunde inte alltid avgöra varifrån den kom. Sista året var det snudd på omöjligt att kommunicera med röstkommandon. Han verkade ha ett bra liv trots det och levde som vanligt fram till han fick somna in för två veckor sedan... oändligt saknad. :cry:
 
Sv: Nedsatt hörsel?

Min gamling vill gärna få oss att tro att han är stendöv. Men det rör sig med stor sannolikhet om vitt utspridd selektiv hörsel :cool: Han får säga vad han vill om den saken men jag har ändå i förebyggande syfte tränat in teckenspråks kommandon så smått på honom.
 
Sv: Nedsatt hörsel?

Papillontiken vi hade när jag var liten började höra fel. Om man ropade på henne så gick hon iväg åt motsatt håll....
Pappa berättade att han en gång ropade på henne, hon knallade iväg åt fel håll och han ropade igen och då började hon springa - fortfarande åt fel håll.
När han genom en rejäl spurt hann ifatt henne såg hon väldigt överraskad ut - hon var ju på väg till sin älskade husse men var kom han ifrån?

Sedan fick hon livmodersinflammation och vi fick avliva henne så jag vet inte hur det hade fortsatt med hörseln.
 
Sv: Nedsatt hörsel?

Har en gamling som tror han är döv, men i själva verket så är det selektiv hörsel. För när man har godis med ut på promenaderna så kommer han allt in väldigt snabbt.
Tillräckligt bra hörsel att höra när man prasslar med något i köket el öppnar kylskåpet...
 
Sv: Nedsatt hörsel?

Känner igen lite av det du skriver hos min gamling, även detaljen om att man kan bli lite irriterad.. Kommandon som varit klockrena innan kan vara som bortblåsta och hunden står som :confused: framför en:p

Funderade på om det gick att utreda för att undvika onödig irritation.. Jag vet att det inte alltid handlar om att han på riktigt inte hör mig, utan ren och skär selektiv hörsel och fingerpekande.. Men än är det såpass nytt att jag inte lyckats lista ut vilken typ av ljud han inte hör, ibland verkar det som att det kanske kan vara ljud som kommer från en viss vinkel, men jag vet inte
 
Sv: Nedsatt hörsel?

Beklagar verkligen:(
Bävar för dagen som utan tvekan närmar sig alldeles för fort:(

Var hörseln något som försvann fort, eller vart det ett långsamt förlopp så både ni och hunden hann vänja er lite grann under tiden?
 
Sv: Nedsatt hörsel?

:p Måste vara ganska praktiskt att kunna välja själv vad man har lust att lyssna på:D

Kanske borde skaffa en visselpipa till farbrorn, för visslingar hör han åtminstone än så länge klockrent och dom kan han inte riktigt skylla på hörseln om han skiter i.
 
Sv: Nedsatt hörsel?

Det där låter precis som nåt min skulle kunna göra.. Jag har bara inte riktigt kommit underfund med om det kan vara hörseln eller lite senila drag hos våran som får honom att göra dessa saker..
Om vi är ute allihopa och sambon ropar så kan han komma som en klocka.. till mig och tvärtom:o

Men jag blir lite småkluven vad gäller hörseln när han exempelvis ligger och vilar, han vill ju givetvis ligga i mitten av allt och då är det ju ganska vanligt att man måste förbi.. Men nu det senaste har han faktiskt verkat lite förvånad av att man plötsligt är så väldigt nära honom när man ska passera:( Visserligen har han ett extremt stort ego, så anser han sig störd i sin skönhetssömn kan han bete sig lite liknande.. men det brukar vara mot de andra hundarna inte mot oss människor..

Hade varit så skönt att på nåt sätt få mätt hur han hör, just för att vi ska ha en chans att anpassa oss till det så smidigt som möjligt..
 
Sv: Nedsatt hörsel?

Fast så kan min hund också göra, komma till fel person när man ropar, om man är ute och går flera personer. Han är två år och har inga som helst problem med hörseln.

Men det såklart, är det nåt som kommit först på senare tid kan man ju misstänka hörsel/ålder.
 
Sv: Nedsatt hörsel?

Ja det är nåt som kommit mer och mer det sista.. Särskilt den obetalbara minen han har när den som faktiskt ropade från början ropar en gång till och man ser hur det nästan ryker ur öronen av all tankeverksamhet:p får mig att ta det som tecken på nedsatt hörsel eller senilitet
Men iof, dom två yngre kan göra liknande saker, men då handlar det om personer som har lite mer lika röster eller utseende än vad jag och sambon har (eller ja, jag hoppas iaf att jag inte är riktigt lika maskulin som han:D)
 
Sv: Nedsatt hörsel?

Beklagar verkligen:(
Bävar för dagen som utan tvekan närmar sig alldeles för fort:(

Var hörseln något som försvann fort, eller vart det ett långsamt förlopp så både ni och hunden hann vänja er lite grann under tiden?

Tack. Det kom gradvis under de tre sista åren av hans liv. Han blev 14 år. Förlorad hörsel behöver inte försämra livskvaliteten för din hund men det blir förstås svårare att kommunicera med den.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 420
Senast: Dino
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 175
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Jag och sambon har en liten busig dansk-svensk gårdshund på snart 3 år och 9 kg. Pga hans uppfinningsrikedom kombinerat med en viss...
Svar
7
· Visningar
3 779
Senast: utte
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 368
Senast: Lazio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Kaoset del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp