Nedsatt njurfunktion + foderallergi - blötmat?

Liten

Trådstartare
Min ena katt har sen nån vecka börjat putsa sin päls kort på mage och ljumskar (bak). Han har sedan ett antal år konstaterad nedsatt njurfunktion.

Idag var vi hos veterinären och gjorde ultraljud och tog blodprov. Njurvärdena var något högre än för ca 14 månader sen, i övrigt var värdena helt normala. Inget såg konstigt ut på ul av buken. Teorin just nu är stress (vi flyttade för drygt två månader sen. Han har dock alltid tagit miljöombyten mm med ro, han är 11år gammal och bor hos mig sen 2014.), smärta (det ser rött ut runt några kindtänder. Han fick tr för nåt år sen. Tid för munsanering är redan bokad om ett par veckor.), eller foderallergi.

Veterinären vill att vi ska prova ett allergifoder, och tipsade om Royal Canin MF Renal+hypoallergenic. Det ska vara ett allergifoder anpassat för katter med nedsatt njurfunktion. Kruxet är att när jag tittar på Royal Canins hemsida, så finns det bara som torrfoder. Mina katter äter bara blötfoder, och i synnerhet Lillebror (hankatten som detta handlar om) hade jag velat behålla på blötmat eftersom det är mycket bättre för njurarna. Finns det något likvärdigt foder, fast blötmat?
 
Jag tror det ska finnas som blötmat (dyrt) när Nikita fick problem så köpte jag just den blötmaten. Men som en torrfoderjunkie så fick jag aldrig henne att äta den. Så vi kompromissade med vanlig blöt mat och RC torrisar.

Nu är jag totalt paranoid, så lyssna inte till mig, men när Nikita började slicka sig på magen och insidan av låren/ljumskarna så trots påstått rent UL och misstänkt foderallergi och tidigare njurproblematik så visade sig det senare att det fanns en skugga på UL på tarmarna som visade sig vara cancer. Så be dem kolla en gång till bara för att vara helt säker.
 
@MJLee Jag hittar verkligen inget, hur jag än söker på nätet. Minns du möjligen vilket märke det var? Priset är inget problem (så länge det inte är tio gånger så dyrt som njurfodret..) - Lillebror äter ju redan veterinärfoder.

Jag minns Nikita :heart. Jag försöker att ta det lite lugnt, men håller koll på herrn och ska ha det i bakhuvudet. Lillebror var inte fastande när ul gjordes nu i veckan, eftersom jag inte visste när jag bokade tiden att vi skulle göra ett sådant. Så han hade ju en del mat i magen och så.
 
Om katten inte har ätit kalkon finns Integra renal med bara kalkon som proteinkälla.

Stort tack! Royal Canin Renal (varierar mellan tre smaker) innehåller enligt innehållsförteckningarna gris, kyckling, nöt och lax, så det kan absolut vara värt att testa.
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 284
Senast: Cattis_E
·
Katthälsa Hjälp! Jag håller på att gå vilse i kattfoderdjungeln :crazy: Min lilla Alice är nu åtta månader (:eek:) och kastrerad så jag tänkte...
2 3
Svar
43
· Visningar
12 373
S
Katthälsa Jag har en gammal kastrerad hankatt, han fyller tjugotre år nu i juni. Han har diagnostiserats med njursjukdom och äter Royal Canin...
Svar
8
· Visningar
6 038
Senast: TantEster
·
X
Övr. Katt Vår honkatt som fyllde 4 år nu i veckan, har fått diagnosen foderallergi. Vi har haft fodret i cirka 4 månader (dock har vi inte givit...
Svar
3
· Visningar
1 733
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp