Nedsittning på unghästar (utbruten från Dressyrsnackis 14)

Amanda_F

Trådstartare
det är en ganska häftig känsla att inse att det bara är en kort tid kvar tills de börjar bli vuxna, fick samma insikt med Fager, bara några månader kvar innan han får starta LA.
Det är konstigt också att folk nog kommer tycka att jag borde sitta ner på honom. En häst med så här bra balans kan lära sig det mesta med mig i lätt sits tror jag. Jag har någon sorts nära-sadeln lätt sits som ”tyngst” när han drar ner huvudet och drar i tygeln...
 
Det är konstigt också att folk nog kommer tycka att jag borde sitta ner på honom. En häst med så här bra balans kan lära sig det mesta med mig i lätt sits tror jag. Jag har någon sorts nära-sadeln lätt sits som ”tyngst” när han drar ner huvudet och drar i tygeln...
Vad är det för folk?
Det är väl ändå vedertaget idag att man rider lätt även på fyraåringar?
 
Tyvärr inte bland dressyrfolk. Dressyrsadel skall på och de skall dras ihop så tidigt som möjligt.
Jag räknar mig själv som dressyrmänniska och har ”dressyrfolk” omkring mig, känner inte igen det där.
Likaså på sociala medier rider ”kändisarna” lätt på 4-åringarna. (De jag följer iaf)
Dressyrsadel har väldigt lite med saken att göra. Kan rida lätt och stå i lätt sits lika bra i dressyrsadel som i hoppsadel.
 
Tyvärr inte bland dressyrfolk. Dressyrsadel skall på och de skall dras ihop så tidigt som möjligt.

jasså? Alls tränare jag ridit för under mitt åt med fyraåring har snarare påpekat vikten av att rida lätt. Nu när han snart är fem rider jag fortfarande lätt till stor del på träningarna.

däremot sitter jag mer i galoppen, men fortfarande har det inte varit som på en vuxen häst.
 
Vad är det för folk?
Det är väl ändå vedertaget idag att man rider lätt även på fyraåringar?
Det är lite olika. I galoppen sitter väldigt många ner, men det beror nog också på att det rids mycket inne och det är svårt att stå upp om hästen inte är framme för skänkeln. Min är ju liten, med bra balans och driv så för mig är de lättare. Det finns ju de som tar tre språng på en långsida och då vill många ryttare sitta ner för det känns som de har mer koll.
 
Det är lite olika. I galoppen sitter väldigt många ner, men det beror nog också på att det rids mycket inne och det är svårt att stå upp om hästen inte är framme för skänkeln. Min är ju liten, med bra balans och driv så för mig är de lättare. Det finns ju de som tar tre språng på en långsida och då vill många ryttare sitta ner för det känns som de har mer koll.
Så olika det är, jag tänker tvärtom. Om hästen inte går fram står jag upp och leker ponnyrace istället🤣
 
Har aldrig heller fått


Samma här. Öppna/lätta upp och släpp fram (med ett litet "tjohoo!"). Att sitta ner och trycka fram känns bakvänt....
Ja jag brukar hoja ”Heja! Nu kör vi!” på långsidorna🤣🤣
Har jättesvårt att förstå varför man skulle sätta sig ner i det läget, unghästarna fattar ju ändå inte vad det skulle betyda?
 
Ja jag brukar hoja ”Heja! Nu kör vi!” på långsidorna🤣🤣
Har jättesvårt att förstå varför man skulle sätta sig ner i det läget, unghästarna fattar ju ändå inte vad det skulle betyda?

Jag har också alltid velat stå upp på bebisarna. Sen fick jag Mulle. Inriden och skolad på typisk dressyranläggning med bara ridning i ridhus. Han tvärstannade så fort jag reste mig upp i fältsits i galoppen. Bromsade han var jag tvungen att trycka ner mig så tungt jag kunde i sadeln för att få fram honom.... Jobbar fortfarande, 2 år senare, på att han ska svara framåt när jag reser mig upp i galoppen även om det idag faktiskt fungerar någorlunda att stå i fältsits. Så trist när de inte får lära sig rätt från början.
 
Jag har också alltid velat stå upp på bebisarna. Sen fick jag Mulle. Inriden och skolad på typisk dressyranläggning med bara ridning i ridhus. Han tvärstannade så fort jag reste mig upp i fältsits i galoppen. Bromsade han var jag tvungen att trycka ner mig så tungt jag kunde i sadeln för att få fram honom.... Jobbar fortfarande, 2 år senare, på att han ska svara framåt när jag reser mig upp i galoppen även om det idag faktiskt fungerar någorlunda att stå i fältsits. Så trist när de inte får lära sig rätt från början.
Caspian och jag fick lära oss av vår tyska tränare att när jag ställde mig upp skulle han öka. Det blev väldigt spännande ute, för där var han redan het innan. Men det var bra för han ökade med hela kroppen. Förstår inte alls det här med sittandet när jag tänker efter. Folk sitter ju ner och trycker bort ryggen på hästarna. Jag försöker sitta lätt även på vuxna hästar och sitta med i rörelsen framåt. Det kräver ju bålstabilitet av mig men det kan det ju vara värt...
 
Jag har också alltid velat stå upp på bebisarna. Sen fick jag Mulle. Inriden och skolad på typisk dressyranläggning med bara ridning i ridhus. Han tvärstannade så fort jag reste mig upp i fältsits i galoppen. Bromsade han var jag tvungen att trycka ner mig så tungt jag kunde i sadeln för att få fram honom.... Jobbar fortfarande, 2 år senare, på att han ska svara framåt när jag reser mig upp i galoppen även om det idag faktiskt fungerar någorlunda att stå i fältsits. Så trist när de inte får lära sig rätt från början.
Ja fy så trist!
 
Ja jag brukar hoja ”Heja! Nu kör vi!” på långsidorna🤣🤣
Har jättesvårt att förstå varför man skulle sätta sig ner i det läget, unghästarna fattar ju ändå inte vad det skulle betyda?
”Wroom wroom” funkar också bra 😅

alltså jag sätter mig ju ner när jag vill ”samla”. På Fille sätter jag mig ner sprången innan avsaktning och ”samlar” upp lite innan vi går ner i trav.
På den vuxna hästen jag rider i stallet så sitter jag ju i galoppen (bortsett från lite rejs mellan varven) men jag sätter mig ”mer” vid samling. Har ju inte samma rump/sadeltryck hela tiden utan det varierar beroende på vad jag ska göra. Men har nog aldrig rättat en bromsning med att sitta ner mer...
 
Jag blir ju lite förvånad när jag tittar på Patrik Kittels instruktionsvideo om att hitta takten, att ryttaren ska sitta ner i traven på den unga hästen. Vad tycker ni andra?

https://www.tidningenridsport.se/al...As7xQ3XqWQpXai28oarGMJ3qYGBABzf5ERZWN81Zq89Co

jo, det hade ju varit bra att förtydliga lite med vad han menar med ”unghästen”. Hästen i videon är 5, snart 6 år och det är ju rätt långt ifrån en 3,5-åring tex...
Men ja jag hade nog ändå tänkt lättridning och lugnat tempot om hästen tappat takten. Dämpat tempot till där hästen kan hålla takt och balans och sen tänjt därifrån i takt ( :p ) med att hästen klarar mer.
 
jo, det hade ju varit bra att förtydliga lite med vad han menar med ”unghästen”. Hästen i videon är 5, snart 6 år och det är ju rätt långt ifrån en 3,5-åring tex...
Men ja jag hade nog ändå tänkt lättridning och lugnat tempot om hästen tappat takten. Dämpat tempot till där hästen kan hålla takt och balans och sen tänjt därifrån i takt ( :p ) med att hästen klarar mer.
Tycker som du. Och att vi får jobba med att få dem att gå i balans bakifrån in i den svaga sidans hand, med så rak kropp som möjligt. Då brukar takten bli lättare att hitta. Men det blir spännande att se vad resten av serien ger för inspiration...
 
Jag blir ju lite förvånad när jag tittar på Patrik Kittels instruktionsvideo om att hitta takten, att ryttaren ska sitta ner i traven på den unga hästen. Vad tycker ni andra?

https://www.tidningenridsport.se/al...As7xQ3XqWQpXai28oarGMJ3qYGBABzf5ERZWN81Zq89Co

Intressant är att Cathrine Dufour säger tvärtom med takten. Den är lättare att hitta i lättridning. Tex med JdB som tränar för henne så har hon fått rida lätt ur piaffen in i passagen för att påverka för en lugnare takt. Med Elli som haft lite svårt med takten i traven tycker jag det är absolut lättast att jobba i lättridning. Men jag är ju bara en amatör🙄.
 
Intressant är att Cathrine Dufour säger tvärtom med takten. Den är lättare att hitta i lättridning. Tex med JdB som tränar för henne så har hon fått rida lätt ur piaffen in i passagen för att påverka för en lugnare takt. Med Elli som haft lite svårt med takten i traven tycker jag det är absolut lättast att jobba i lättridning. Men jag är ju bara en amatör🙄.

Min tränare säger samma sak, mycket lättare att påverka takten med sin lättridning.

På min heta häst är det hemskt mycket lättare att snabbt kunna påverka genom att rida lätt långsammare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 122
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 658
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 148
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp