Nedsittning på unghästar (utbruten från Dressyrsnackis 14)

Intressant är att Cathrine Dufour säger tvärtom med takten. Den är lättare att hitta i lättridning. Tex med JdB som tränar för henne så har hon fått rida lätt ur piaffen in i passagen för att påverka för en lugnare takt. Med Elli som haft lite svårt med takten i traven tycker jag det är absolut lättast att jobba i lättridning. Men jag är ju bara en amatör🙄.
Jag upplever att om jag sitter ner så är det svårare att styra takten till korrekt tvåtakt men det kan vara lättare att vara rakriktad själv. För i lättridningen sätter jag mig ju ner när inre bakbenet är i marken och när man sitter ner på rakt spår har jag ju ingen innersida utan hästen ska vara rak. Men som vi vet är rakriktning förbannat svårt så det är för mig lättare att lotsa hästen in i rätt takt genom att vara stadig i sin lättridningstakt själv. Jag försöker tänka att jag ska rida hästen i den takten jag själv vill ha och då kommer den förhoppningsvis finna sig. Genom att rida lätt långsamt så får hästen jobba med sin bärkraft och bli starkare i takten. (I mitt huvud funkar detta i alla fall).
 
Bara en input i debatten om lättridning: enligt en föreläsning med Emma Persson Sjödin på årets veterinärkongress framkallar lättridning samma kroppsliga reaktion som en hälta på det bakben som är i marken när ryttaren sitter. Detta skapar en bättre balans i hästen än om ryttaren sitter ner på volten. När en häst rör sig fritt rör den sig nämligen assymetriskt för att följa ett voltspår, men lättridningen (eller en bakbenshälta) minskar den assymmetrin. Detta är superintressant tycker jag! Man kan alltså aktivt hjälpa en häst att hitta sin balans på ett voltspår enbart genom att rida lätt i traven.
 
Min tränare säger samma sak, mycket lättare att påverka takten med sin lättridning.

På min heta häst är det hemskt mycket lättare att snabbt kunna påverka genom att rida lätt långsammare.
Det vet jag de ridlärare/tränare jag ridit för genom åren har sagt också att om hästen går för fort i traven att rida lättridningen långsammare. Har funkat på de flesta hästar jag ridit som varit lite åt det hetare hållet, så ligger definitivt något i det, sen finns det säkert någon häst den möjligen inte funkar på (ska väl alltid finnas undantaget och bekräftar regeln 🙈).
 
Bara en input i debatten om lättridning: enligt en föreläsning med Emma Persson Sjödin på årets veterinärkongress framkallar lättridning samma kroppsliga reaktion som en hälta på det bakben som är i marken när ryttaren sitter. Detta skapar en bättre balans i hästen än om ryttaren sitter ner på volten. När en häst rör sig fritt rör den sig nämligen assymetriskt för att följa ett voltspår, men lättridningen (eller en bakbenshälta) minskar den assymmetrin. Detta är superintressant tycker jag! Man kan alltså aktivt hjälpa en häst att hitta sin balans på ett voltspår enbart genom att rida lätt i traven.

Åh vad intressant! Den teorin har jag aldrig hört men kan nog vara rimligt?
Frågan är väl om hästen då, utbildad, stark och klar, kommer ha lärt sig bli asymmetrisk på böjda spår eller om den då kan fixa böjningen trots symmetri? 🤔
 
Det vet jag de ridlärare/tränare jag ridit för genom åren har sagt också att om hästen går för fort i traven att rida lättridningen långsammare. Har funkat på de flesta hästar jag ridit som varit lite åt det hetare hållet, så ligger definitivt något i det, sen finns det säkert någon häst den möjligen inte funkar på (ska väl alltid finnas undantaget och bekräftar regeln 🙈).
Jag måste säga att jag är förvånad. Jag lärde mig rida för 40 år sedan och att det går att påverka farten genom ryttarens takt i lättridning har jag trott alla visste.
 
Bara en input i debatten om lättridning: enligt en föreläsning med Emma Persson Sjödin på årets veterinärkongress framkallar lättridning samma kroppsliga reaktion som en hälta på det bakben som är i marken när ryttaren sitter. Detta skapar en bättre balans i hästen än om ryttaren sitter ner på volten. När en häst rör sig fritt rör den sig nämligen assymetriskt för att följa ett voltspår, men lättridningen (eller en bakbenshälta) minskar den assymmetrin. Detta är superintressant tycker jag! Man kan alltså aktivt hjälpa en häst att hitta sin balans på ett voltspår enbart genom att rida lätt i traven.
Också det här tycker jag borde vara självklart. Och då i förlängningen att en inte sitter ner på någon häst förrän den har en egen balans och är musklad därefter.
 
Tror också det påverkat mycket med testridningen på breeders där Charlotte Dujardin noga påpekat att hästarna inte är redo för nedsittning. Upplever att man sett färre och färre på breeders som sitter ner på fyraåringarna, dvs i de moment där det är tillåtet eller på uppvärmningen
 
Tror också det påverkat mycket med testridningen på breeders där Charlotte Dujardin noga påpekat att hästarna inte är redo för nedsittning. Upplever att man sett färre och färre på breeders som sitter ner på fyraåringarna, dvs i de moment där det är tillåtet eller på uppvärmningen
Det finns ju ett rätt tydligt reglemente så det vi ser är det SWB vill se i ridning. Men sen är det inte helt lätt då de ”ska” presenteras i en form eller utbildningsnivå som kan vara svår att nå för vanliga hästar. För att få höga poäng i alla fall.

OT:
Igår red jag och Lillen för första gången skänkelvikning i trav. Det är nog gränsen för vad vi kan i balans just nu. Det är där jag vill känna att vi är, att det jag ber honom om ska han kunna göra avspänt mentalt och fysiskt. I galoppen är vi ett läge nu när jag inte kan sitta på honom alls, jag har drivit honom in i handen och då har han blivit lång. Jag förstår att vissa ryttare i det läget vill sitta ner och samla på bakbenen. Då joggar jag hellre vidare och låter honom ha det lätt.

Note: jag tror inte att jag gör 100 % rätt men jag tänker att om hästar förr kunde bli 30 år, så ska min som har en bra typ, korrekt ben och en ryttare med hyfsad balans också kunna bli det. Många säger att tänder ofta är det som ”fäller” de gamla hästarna. I den gamla hästhållning i praktiken står det att det var stallskötarna som skulle raspa tänderna. Det kan ju inte varit bra för hållbarheten, eller struntades det i mer då?

Jag har också tänkt på att många har skyllt den korta medellivslängden på travarna. Nu känns det ju som att sättet vi hanterar våra hästar som utbytbara sportcyklar också bidrar till att det inte blir bättre, fast vi har bättre sjukvård och friskvård för hästar nu. Eller har det blivit bättre?
 
För mig är det ett stort NEJ att sitta ner på unghästar i trav och galopp. Inte ens när jag byter sittben i trav sätter jag mig ner. Istället för att sitta ner ett steg så står jag upp ett steg. Har sett fler och fler sitta ner på unga hästar så tycker det är jättebra att det förs en debatt om detta. Ibland är det lätt att gammal kunskap ”försvinner”.
 
Det finns ju ett rätt tydligt reglemente så det vi ser är det SWB vill se i ridning. Men sen är det inte helt lätt då de ”ska” presenteras i en form eller utbildningsnivå som kan vara svår att nå för vanliga hästar. För att få höga poäng i alla fall.

OT:
Igår red jag och Lillen för första gången skänkelvikning i trav. Det är nog gränsen för vad vi kan i balans just nu. Det är där jag vill känna att vi är, att det jag ber honom om ska han kunna göra avspänt mentalt och fysiskt. I galoppen är vi ett läge nu när jag inte kan sitta på honom alls, jag har drivit honom in i handen och då har han blivit lång. Jag förstår att vissa ryttare i det läget vill sitta ner och samla på bakbenen. Då joggar jag hellre vidare och låter honom ha det lätt.

Note: jag tror inte att jag gör 100 % rätt men jag tänker att om hästar förr kunde bli 30 år, så ska min som har en bra typ, korrekt ben och en ryttare med hyfsad balans också kunna bli det. Många säger att tänder ofta är det som ”fäller” de gamla hästarna. I den gamla hästhållning i praktiken står det att det var stallskötarna som skulle raspa tänderna. Det kan ju inte varit bra för hållbarheten, eller struntades det i mer då?

Jag har också tänkt på att många har skyllt den korta medellivslängden på travarna. Nu känns det ju som att sättet vi hanterar våra hästar som utbytbara sportcyklar också bidrar till att det inte blir bättre, fast vi har bättre sjukvård och friskvård för hästar nu. Eller har det blivit bättre?
Stallskötare som raspat tänder har knappast förekommit de senaste 60 åren vad jag vet. Och Hästhållning i Praktiken skrevs väl på 90-talet så det var säkert en historisk anekdot. Det är ju inte dålig raspning som får gamla hästar att inte kunna tugga utan att tänderna helt enkelt är så nedslitna så det inte finns något att tugga med.
 
Stallskötare som raspat tänder har knappast förekommit de senaste 60 åren vad jag vet. Och Hästhållning i Praktiken skrevs väl på 90-talet så det var säkert en historisk anekdot. Det är ju inte dålig raspning som får gamla hästar att inte kunna tugga utan att tänderna helt enkelt är så nedslitna så det inte finns något att tugga med.
Bara en liten kommentar:
När jag började med hästar för runt 35 år sedan var det inte ovanligt att hovslagaren raspade tänderna. Minns en tråd på dåvarande Bukefalos (Stallet?) som just handlade om det var helt okej att hovslagaren raspade tänderna. Tyckandet var ca 50/50. Idag skulle väl knappt någon komma på den tanken. Så det har definitivt hänt mycket bara de senaste 30 åren :)
 
3695020A-9B34-4C41-ADB7-3AF08EA9F9EA.jpeg

Det här är från en utgåva från 1998. @Luff
 
Det finns ju ett rätt tydligt reglemente så det vi ser är det SWB vill se i ridning. Men sen är det inte helt lätt då de ”ska” presenteras i en form eller utbildningsnivå som kan vara svår att nå för vanliga hästar. För att få höga poäng i alla fall.

OT:
Igår red jag och Lillen för första gången skänkelvikning i trav. Det är nog gränsen för vad vi kan i balans just nu. Det är där jag vill känna att vi är, att det jag ber honom om ska han kunna göra avspänt mentalt och fysiskt. I galoppen är vi ett läge nu när jag inte kan sitta på honom alls, jag har drivit honom in i handen och då har han blivit lång. Jag förstår att vissa ryttare i det läget vill sitta ner och samla på bakbenen. Då joggar jag hellre vidare och låter honom ha det lätt.

Note: jag tror inte att jag gör 100 % rätt men jag tänker att om hästar förr kunde bli 30 år, så ska min som har en bra typ, korrekt ben och en ryttare med hyfsad balans också kunna bli det. Många säger att tänder ofta är det som ”fäller” de gamla hästarna. I den gamla hästhållning i praktiken står det att det var stallskötarna som skulle raspa tänderna. Det kan ju inte varit bra för hållbarheten, eller struntades det i mer då?

Jag har också tänkt på att många har skyllt den korta medellivslängden på travarna. Nu känns det ju som att sättet vi hanterar våra hästar som utbytbara sportcyklar också bidrar till att det inte blir bättre, fast vi har bättre sjukvård och friskvård för hästar nu. Eller har det blivit bättre?

Tandjobb korrekt utfört kan minska slitage på tänderna och ge mer tid.

Vi har avlat fram hästar som nu har mycket mer komplicerade munnar. Förr var inte halvbloden i samma behov av specialjobb. De hade bättre anatomiskt bett per födsel Och det blev heller inte samma naturliga över-slitage som det idag kan bli med trånga och svårjobbade munnar med ev bettfel som ger ökat tryck på vissa tänder och då också ökat slitage.

Biomekaniskt korrekt munjobb leder också till full rörlighet i käken. För att kunna ställa i nacken korrekt måste hästen kunna lägga ut underkäken. Är det begränsad rörlighet pga icke biomekaniskt tandjobb kommer hästen få ont i käke/käkleder och det kommer påverka nacken negativt. Och har man spänningar/låsning och ont i nacke påverkar det hela kroppen och kan på sikt bidra till att trigga problem i halskotpelare, KS, häktor etc.
I DK och Tyskland jobbar man ofta på annat vis med tänder än de flesta här. Man gör biomekaniska jobb. Ett av de största försäkringsbolagen i DK använder sådana tandläkare till såna som man vill ge en sista chans innan utdömning. Det är hästar med Det funkar väldigt väl och man har kunnat rädda många hästar som haft problem med halskotpelare, KS, hältor etc.
Kunskapen om biomekaniska munjobb är sällsynt i Sverige tyvärr.

Under barocken ville man skola hästen så att man kunde lösgöra underkäken och få hästen att med underkäken följa handen/ge efter och öppna sig ngt. Jag jobbar själv enligt den skolan. Och har nu när mer studier och kunskap finns om hästens mun och biomekanik funderat på om man börjat rida så pga bristande kunskap/teknik/verktyg för biomekaniska munjobb.
Min häst har medfött dåligt bett, jätteliten/trång/platt mun och mkt dåligt utrymme vid ganash och atlaskotan. Ingen veterinär med tandutbildning märkte det eller hittade ngt fel
Innan vi fick rätt hjälp var han livsfarlig innan han blev så pass utbildad att han ”kunde släppa käken”.
När han gjorde det fattar jag ju idag att han hade möjlighet att tex ställa och annat utan att hans felgjorda mun smärtade.
Med rätt tandjobb är han smärtfri och trevlig.
Jag inser ju idag hur många av rehab- och problem-hästar jag jobbat med som haft felgjorda munnar.
 
Visa bifogad fil 59745
Det här är från en utgåva från 1998. @Luff
Helt sinnessjukt!
Man måste ju fundera över varför hästen får hakar. Många får det ju för att de inte balanserats upp korrekt. Då måste man ju fixa det och inte bara dölja symptom på det.

Jag mötte en hovis för ca 2-3 år sedan som tyckte att ”det är ju inte så avancerat att raspa tänder”. Så han gjorde det på egna och kunders hästar med hovrasp. 😳

Min tandis är veterinär, tandkirurg och har 5-årig utbildning på tänder. Om det var så himla simpelt hade hon ju inte behövt utbilda sig mer än någon helgkurs liksom..:grin:
 
Bara en input i debatten om lättridning: enligt en föreläsning med Emma Persson Sjödin på årets veterinärkongress framkallar lättridning samma kroppsliga reaktion som en hälta på det bakben som är i marken när ryttaren sitter. Detta skapar en bättre balans i hästen än om ryttaren sitter ner på volten. När en häst rör sig fritt rör den sig nämligen assymetriskt för att följa ett voltspår, men lättridningen (eller en bakbenshälta) minskar den assymmetrin. Detta är superintressant tycker jag! Man kan alltså aktivt hjälpa en häst att hitta sin balans på ett voltspår enbart genom att rida lätt i traven.

Att det heter rida lätt kommer av att det förut hette sitta lätt. Dvs man stod upp(satt lätt) när ytter bak skulle röra sig framåt. Man skulle underlätta den framförningen.

Förr i tiden använde man hjälper som flyttade vikten mer mot ytter bak från inner fram. De hjälperna används av mkt få i Sverige idag. Men är mkt mer effektiva.

Jag vill rida i balans och ha hjälper där jag kan lägga hästens balans där jag vill. Att rida lätt ger inte alltid någon enorm effekt i just att flytta balansen. Jag vill ha tydliga hjälper där balansen flyttas lika tydligt och direkt som om jag tex driver framåt. Det är enkelt och logiskt och går att göra på yngre individer med.

Sen tänker jag att rakriktning inte behöver ske på så vis att hästen alltid gör exakt samma med bakbenen.
Som jag ser det kan hästen ha ”8 bakben”:
Vänster inner bak
Vänster ytter bak
Höger inner bak
Höger ytter bak
Vänster påskjut
Vänster bärighet
Höger påskjut
Höger bärighet

Det är olika muskulatur som används och då kan man träna det mer separat för att sedan få en liksidig häst.
Böjning är första steget mot skolor och samling. Så jag rider absolut stora volter med ynglingar.
Att rida på i tempo och raka spår kan krävas när de är obalanserade och inte än bjuder
Men jag upplever att många fastnar i övetempo för att de tror att bjudning är avhängigt av tempo.
Många bjuder ju inte för att de är i obalans.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 122
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 660
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 148
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp