Nedsmutsad, extremt tjock svans - hur gör ni?

Jag hade klippt av delar av svansen så hästen orkar lyfta den. Hur tråkig den lösningen än är så är det ju inte hygieniskt att häststackarn ska behöva gå med kiss och bajs i/intill rumpan varje dag
 
Inbakad fläta längsmed svansroten och en bra bit ned - det brukar uppmuntra svanslyftningen rent generellt och håller en hel del hår borta.
Och så ja. Tvätta, tvätta, tvätta och OHEMULTA mängder pälsglans! Verkligen vräka på alltså. :D
 
Jag hade klippt av delar av svansen så hästen orkar lyfta den. Hur tråkig den lösningen än är så är det ju inte hygieniskt att häststackarn ska behöva gå med kiss och bajs i/intill rumpan varje dag
Jag har provat klippa ur typ en normal hästsvans x2. Det hjälpte inte. :rofl: och jag har svårt att se hur man ska göra det hyfsat snyggt, men tanken har absolut slagit mig.
Och jag håller huden under uppsikt, och tvättar såklart vid behov. Och tar bort det värsta från taglet också.
Inbakad fläta längsmed svansroten och en bra bit ned - det brukar uppmuntra svanslyftningen rent generellt och håller en hel del hår borta.
Och så ja. Tvätta, tvätta, tvätta och OHEMULTA mängder pälsglans! Verkligen vräka på alltså. :D
Jag ska prova den varianten som steg 1! :DPälsglanset hjälper dock inte när hon dessutom lyckas kissa i den tyvärr. :cautious:
 
Jag ska prova den varianten som steg 1! :DPälsglanset hjälper dock inte när hon dessutom lyckas kissa i den tyvärr. :cautious:

Ah, ett sto! Helt krasst får du nog vackert tvätta varje dag under sommamånaderna då du vill ha utsläppt svans. (och det borde man ju!) Vi hade flera cobar och friesers i stallet där det liksom var rutin vid varje intag att skölja ur svans och hovskägg. Sommartid för piss och skit (lite rinnigare blir det ju ofta vid grönbete) och vintertid för lera.

Själv har jag bara haft nordishingstar och valacker och det är Lite lättare i alla fall. :D Men jag tycker fortfarande att den gräsliga mängden pälsglans och andra hårvårdsprodukter hjälper så att skiten inte sätter sig så fördömt.
 
Jag har vit svans på min häst, så det är ju ett liknande problem, som blir lite knorrig i magen vid förändringar. Men jag nöjer mig med att tvätta den en gång i veckan, knyter upp det som är fräscht och tvättar bara det sunkiga.
Tvättas det lagom ofta så blir det ofta inte så himla ofräscht.
Sedan gör jag en inbakad till svansroten tar slut, det hjälper också.

Tips när det kommer till att tvätta, använd en mindre frottéhandduk. Blöta handduken med vatten och tvål, gnugga försiktigt men blöta mest. Låt vara 5- 10 minuter, fräscha till handduken och gnugga med den, tycker mycket mög släpper.

Annars får du göra en fjordhästklippning på svansen, sån som var poppis när man var liten, håller man efter den så kan det vara rätt snyggt. :)
 
Jag har en irish cob med brutalt mycket svans. Dom är i vägen när hon bajsar. Så den blir äcklig ganska fort. Jag har provat klippa ur den ordentligt, fungerade inte. Det fungerade att ha den flätad, men det vill jag inte sommartid.
Någon som har ett supertips? Problemet pågår året runt.
Visa bifogad fil 18021
Våra tinkerdamer har samma problem. Min stallchef kör med silikondroppar och drar bort bajset med naglarna, innan hästen skall köras. Förut blev jag jättestressad av att hon lag ned så mycket tid på det, innan vi skulle ut och köra men nu brukar jag stå där med henne och hjälpa henne. Har blivit en skön avkoppling innan selning.
Vissa hästar lyfter inte på svansen helt enkelt och jag tror det beror på med tinkerdamerna att svansen är för tjock. Min appaloosa som har ingen svans att tala om, hennes svar åker runt hela svansroten som en propeller...
 
Ps, min stallchef gör ibland en "blöja" till svansen för natten. Med en benlinda och handduk under.
Vilket geni! :rofl: tyvärr har jag på lösdrift.

Svarar alla: vi ska dra vatten till lösdriften under hösten, och kommer inte ha varmvatten i år, så duscha varje dag kommer inte vara genomförbart. Men jag ska duscha svansen ordentligt, dränka i pälsglans och försöka fläta svansroten för att se om det blir någon skillnad. :D tusen tack för alla tips!😊
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har en irish cob med brutalt mycket svans. Dom är i vägen när hon bajsar. Så den blir äcklig ganska fort. Jag har provat klippa ur den ordentligt, fungerade inte. Det fungerade att ha den flätad, men det vill jag inte sommartid.
Någon som har ett supertips? Problemet pågår året runt.

Tvätta igenom svansen rejält med flera omgångar schampo och sen balsam och MYCKET pälsglsans, sen ett transportskydd bara runt roten på svansen? Går ju att ha flera så att du alltid har ett rent? :)
Visa bifogad fil 18021
 
Vilket geni! :rofl: tyvärr har jag på lösdrift.

Svarar alla: vi ska dra vatten till lösdriften under hösten, och kommer inte ha varmvatten i år, så duscha varje dag kommer inte vara genomförbart. Men jag ska duscha svansen ordentligt, dränka i pälsglans och försöka fläta svansroten för att se om det blir någon skillnad. :D tusen tack för alla tips!😊
Vi tvättar inte svansen vid minusgrader. Det är för nära slemhinnor för att jag ska våga. Då måste man veta att svansen är torr innan man lämnar och det ser jag inte möjlighet till i vårt stall med den massa av svans som tinkerdamerna har.
 
Grejen är att svansen är galet tjock uppe vid svansroten också, och ett skydd skulle göra det ännu tjockare och mindre cirkulation, så jag tror att hon skulle få klåda eller hudproblem.

Jag tvättar flera gånger med schampo och öser på med pälsglans när jag duschar, det som inte hamnar Kiss/bajs i är lent och fint!

Hittade en bild då jag provade klippa ur svansen, ni ser ju mängden jag tog bort... :rofl:

 
Köpte ett haflinger med vit svans och konstaterade med kompisen att de blir ju ingen "kiss-svans" med valack :)

Det som blev var dock en bajs-svans! Vet inte hur han betedde sig men gud så äckligt det blev. Speciellt på vintern med typ istappsbajs

Ja, iaf... :angel: Flätad på vintern och halvflätad sommartid var lösningen :D
 
Grejen är att svansen är galet tjock uppe vid svansroten också, och ett skydd skulle göra det ännu tjockare och mindre cirkulation, så jag tror att hon skulle få klåda eller hudproblem.

Jag tvättar flera gånger med schampo och öser på med pälsglans när jag duschar, det som inte hamnar Kiss/bajs i är lent och fint!

Hittade en bild då jag provade klippa ur svansen, ni ser ju mängden jag tog bort... :rofl:

Jag har noll erfarenhet men vad om du klippte tills du verkligen märkte skillnad och inte slutade pga du inte märker skillnad? Så vet du nästa gång hur mycket du behöver klippa bort oavsett hur knasigt det känns att ta ett stort handtag och bara klippa bort allt :D
 
Jag har noll erfarenhet men vad om du klippte tills du verkligen märkte skillnad och inte slutade pga du inte märker skillnad? Så vet du nästa gång hur mycket du behöver klippa bort oavsett hur knasigt det känns att ta ett stort handtag och bara klippa bort allt :D
Jag vågar inte riktigt gå loss, för blir det tokigt tar det ju ganska många år innan det är utväxt igen :rofl: när jag hade två normala hästsvansar i handen sist så vågade jag inte mer :p
 
Vore det en dålig idé att raka hästens svans undertill? Det borde tunna ur den utan att det syns.
 
Det brukar finnas svanspåsar i olika utformning i westernbutiker. Använde en variant man flätade in i svansen och som hade fransar liknande dom på en flyweil längst ner när jag sanerade ponnyerna dagen innan dom skulle ställas ut. Fungerade riktigt bra och man kunde fläta hela svansen även på somrarna utan att känna sig elak eftersom fransarna fungerade bra för att slå undan flugor med.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 268
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 008
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp