Nedsmutsad, extremt tjock svans - hur gör ni?

Det finns ett sprayshampoo, Fiebings green clean. SPraya på, gnugga så det blir skum, ta en vattenhink eller slang och skölj. Går superfort och enormt bra. Räddade mig när min skimmel hade diarre i flera månader.

Klipp svansen kort, strax nedanför hasen, så de orkar lyfta bättre.

Fläta/fäst upp ”underhåret” som flera tipsat om.
 
Det finns ett sprayshampoo, Fiebings green clean. SPraya på, gnugga så det blir skum, ta en vattenhink eller slang och skölj. Går superfort och enormt bra. Räddade mig när min skimmel hade diarre i flera månader.

Klipp svansen kort, strax nedanför hasen, så de orkar lyfta bättre.

Fläta/fäst upp ”underhåret” som flera tipsat om.
Tack för tipsen! Men alltså, klippa av den där svansen under hasen, hon skulle inte se klok ut! :rofl: jag kan tyvärr inte utsätta henne för det, folk skulle skratta ihjäl sig!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det finns ett sprayshampoo, Fiebings green clean. SPraya på, gnugga så det blir skum, ta en vattenhink eller slang och skölj. Går superfort och enormt bra. Räddade mig när min skimmel hade diarre i flera månader.

Klipp svansen kort, strax nedanför hasen, så de orkar lyfta bättre.

Fläta/fäst upp ”underhåret” som flera tipsat om.
Tack för tipsen! Men alltså, klippa av den där svansen under hasen, hon skulle inte se klok ut! :rofl: jag kan tyvärr inte utsätta henne för det, folk skulle skratta ihjäl sig!
 
Är det inte bättre än att hon bajsar på den? :)
Någonstans drar jag faktiskt gränsen :rofl: och jag har som sagt provat klippa ur massor för några år sen, utan någon skillnad. Men ska ta tag i en ordentlig tvätt och "dra bak" håret runt svansroten till veckan, det tror jag kommer göra skillnad! :)
 
Tack för tipsen! Men alltså, klippa av den där svansen under hasen, hon skulle inte se klok ut! :rofl: jag kan tyvärr inte utsätta henne för det, folk skulle skratta ihjäl sig!
Varför skulle det bli konstigt :confused:? Så gör jag med min haflinger och det ser inte det minsta underligt ut..... Det går ju att testa. Den biten lär ju inte ta en evig tid att växa ut igen, tänker jag, om du inte skulle bli nöjd.
 
Varför skulle det bli konstigt :confused:? Så gör jag med min haflinger och det ser inte det minsta underligt ut..... Det går ju att testa. Den biten lär ju inte ta en evig tid att växa ut igen, tänker jag, om du inte skulle bli nöjd.
Jag tänker tidigt 90-tals pottfrilla. :rofl: hon har som sagt brutalt mycket svans. Typ tjock kallblodssvans gånger 6. Den skulle stå rakt ut åt alla håll!
 
Jag tänker tidigt 90-tals pottfrilla. :rofl: hon har som sagt brutalt mycket svans. Typ tjock kallblodssvans gånger 6. Den skulle stå rakt ut åt alla håll!
Men varför skulle den stå rakt ut för den klipps 1-2 dm kortare menar du?

Du behöver såklart inte klippa av svansen om du inte vill men jag tror du har en skräckbild. Jag kapade en ovanligt välpälsad shettissvans i hashöjd pga en sjukt lerig höst. Absolut är de finare med längre svans men inte blev det som du är rädd för/beskriver :)
 
Men varför skulle den stå rakt ut för den klipps 1-2 dm kortare menar du?

Du behöver såklart inte klippa av svansen om du inte vill men jag tror du har en skräckbild. Jag kapade en ovanligt välpälsad shettissvans i hashöjd pga en sjukt lerig höst. Absolut är de finare med längre svans men inte blev det som du är rädd för/beskriver :)
1dm klipper jag ibland, men vid hasen, det blir väl att klippa av tre dm kanske? Och har klippt den "mängden" tidigare, utan skillnad. Så jag skippar det och gör såhär istället. För det är håret högst upp på sidorna som blir äckligt. :)
Screenshot_20180812-141810.jpg
 
Mitt sto har också kraftig svans och kissar/bajsar ner den emellanåt, speciellt vintertid om hon har täcken. Hon har även kissat ner den så illa att svansen var full av istappar:meh:
Klippa av på längden är det enda som verkligen funkar, ca 10-15 cm nedanför hasspetsem.
 
Mitt sto har också kraftig svans och kissar/bajsar ner den emellanåt, speciellt vintertid om hon har täcken. Hon har även kissat ner den så illa att svansen var full av istappar:meh:
Klippa av på längden är det enda som verkligen funkar, ca 10-15 cm nedanför hasspetsem.
Jag är bara nyfiken, blir svansen så mycket lättare av att klippa av på längden? Så mycket att det inte hamnar något även längre upp där TS säger att det är mest problem? :)
 
Jag är bara nyfiken, blir svansen så mycket lättare av att klippa av på längden? Så mycket att det inte hamnar något även längre upp där TS säger att det är mest problem? :)
Det verkar så. Mitt sto är iofs ganska grisig överlag, men en lång svans blir ännu värre än TSs häst, med en kort kan det bli lite bajs på sidorna, men inte alls i samma utsträckning.
 
Jag är bara nyfiken, blir svansen så mycket lättare av att klippa av på längden? Så mycket att det inte hamnar något även längre upp där TS säger att det är mest problem? :)

När de kan lyfta högre så kommer det inte på taglet däruppe. Min grisar ner svansen vintertid pga svanslapp på täcket. Aldrig sommartid. Så ja lite kan göra stor skillnad.
 
När de kan lyfta högre så kommer det inte på taglet däruppe. Min grisar ner svansen vintertid pga svanslapp på täcket. Aldrig sommartid. Så ja lite kan göra stor skillnad.
Det förstår jag men jag blev väl lite imponerad (kanske fel ord att använda men jag tror att du förstår) att det räckte med att klippa så "lite" för att det skulle räcka till att hästen skulle orka lyfta svansen igen.

Tillägg: Får tillägga att jag hade från början fel bild i huvudet på var hasen satt :o Nu förstår jag det bättre.
 
Kan du inte rycka svansen då? Då slipper du ju ha den flätad hela tiden

Att rycka svans (och man för den delen) kan göra tokigt ont för hästen. Det är inte alls ovanligt att det blöder när man rycker svans.
Jag vet att många gör det och att det anses okej, men jag skulle inte utsätta en kuse för såpass mycket ryck som skulle krävas för att tunna ur en kallblodssvans. Min personliga åsikt.
 
Att rycka svans (och man för den delen) kan göra tokigt ont för hästen. Det är inte alls ovanligt att det blöder när man rycker svans.
Jag vet att många gör det och att det anses okej, men jag skulle inte utsätta en kuse för såpass mycket ryck som skulle krävas för att tunna ur en kallblodssvans. Min personliga åsikt.
Då är jag helt säker på att jag inte ska göra det! Hon är dessutom en känslig själ och skulle nog se något som gör så ont som ett övergrepp.

Tycker inte ens manen på fröken hårig halvblod, för hon inte gillar det. Då vi kör sjukt prydlig mittbena-hår-all-over:rofl:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har inte tekniken för det, och det är ju inte så jobbigt att fläta. :)
Det är inte så svårt men det är klart att man känner sig lite lost de första gångerna. Går ju att använda en sån där "kratta" (vet inte vad de heter på svenska) för att få samma look men utan ryckandet men det tycker jag är svårare att få snyggt. Jag är egentligen ingen förespråkare för ryckta svansar så det var bara en tanke 😉
 
Att rycka svans (och man för den delen) kan göra tokigt ont för hästen. Det är inte alls ovanligt att det blöder när man rycker svans.
Jag vet att många gör det och att det anses okej, men jag skulle inte utsätta en kuse för såpass mycket ryck som skulle krävas för att tunna ur en kallblodssvans. Min personliga åsikt.
Jag är väl medveten om att det kan göra ont, men jag utgår också ifrån att man slutar om man märker att pålle tycker det är obehagligt. Finns dessutom många hästar som inte bryr sig och vissa som tom uppskattar det..
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: nullo-modo
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 384
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 091
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 098
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp