Nedsmutsad, extremt tjock svans - hur gör ni?

Unafraid

Trådstartare
Jag har en irish cob med brutalt mycket svans. Dom är i vägen när hon bajsar. Så den blir äcklig ganska fort. Jag har provat klippa ur den ordentligt, fungerade inte. Det fungerade att ha den flätad, men det vill jag inte sommartid.
Någon som har ett supertips? Problemet pågår året runt.
IMG_20180807_215034.jpg
 
Fastnar smutsen lika mycket om du tvättar svansen ordentligt och sedan har i pälsglans dagligen?
 
Jag flätade halva min ardenners svans, hon hade sjukt mycket så det blev ingen större skillnad på om jag flätade eller inte.
Flätade allt baktill, slapp skit i svansen och lättare att hålla efter :up:
 
Jag har en irish cob med brutalt mycket svans. Dom är i vägen när hon bajsar. Så den blir äcklig ganska fort. Jag har provat klippa ur den ordentligt, fungerade inte. Det fungerade att ha den flätad, men det vill jag inte sommartid.
Någon som har ett supertips? Problemet pågår året runt.


Visa bifogad fil 18021

Min ena har samma svans ”probem”
Det ända som hjälper att tvätta ofta ev pälsglans och klippa av på längden så hen orkar lyfta svansen bättre.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Min ponny hade likadan svans. Tvättade regelbundet med glansschampo, hade i nåt slags balsam, och så MASSOR av pälsglans. Alltså M A S S O R.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har en irish cob med brutalt mycket svans. Dom är i vägen när hon bajsar. Så den blir äcklig ganska fort. Jag har provat klippa ur den ordentligt, fungerade inte. Det fungerade att ha den flätad, men det vill jag inte sommartid.
Någon som har ett supertips? Problemet pågår året runt.
Visa bifogad fil 18021

Svanspåse? När mitt hbl är dålig i magen så brukar jag ta en tott tagel på baksidan/mot hästen av svansen dela på två och sedan dra runt svansen och fästa ihop med en gummisnodd där jag står. Har även testat att dra runt ett karledsskydd för att hålla ihop svansen men det bara kanade av då det är lite för långt på min häst.
 
Väldigt mycket pälsglans.
Min ena har samma svans ”probem”
Det ända som hjälper att tvätta ofta ev pälsglans och klippa av på längden så hen orkar lyfta svansen bättre.
Jag har inte tillgång till varmvatten i stallet tyvärr, så det blir att tvätta när man är på ridhuset, vilket inte händer under sommaren. Har dragit en slang ut från huset men det är lite för jobbigt att hålla på med. :rofl:
Min ponny hade likadan svans. Tvättade regelbundet med glansschampo, hade i nåt slags balsam, och så MASSOR av pälsglans. Alltså M A S S O R.
Svarar alla: pälsglans funkar inte. Det är även Kiss i svansen, så det fastnar ganska omgående.
Svanspåse? När mitt hbl är dålig i magen så brukar jag ta en tott tagel på baksidan/mot hästen av svansen dela på två och sedan dra runt svansen och fästa ihop med en gummisnodd där jag står. Har även testat att dra runt ett karledsskydd för att hålla ihop svansen men det bara kanade av då det är lite för långt på min häst.
Ditt sätt lät enkelt och smart, måste prova! Svanspåse känns ohållbart dygnet runt, året runt.
 
Jag tänker:
Hur är hästen i magen om det blir så där?
Normal. Visst har hon vid något tillfälle det senaste året varit lite lös i magen, typ när dom började gå på gräs. Men det blir sådär då hon lyfter på svansen och hälften av allt hår ändå hänger ivägen, då det är brutalt mycket hår. :rofl: det blir dessutom ungefär som när en vanlig häst kissar i motvind, svansen hamnar i vägen.
 
Normal. Visst har hon vid något tillfälle det senaste året varit lite lös i magen, typ när dom började gå på gräs. Men det blir sådär då hon lyfter på svansen och hälften av allt hår ändå hänger ivägen, då det är brutalt mycket hår. :rofl: det blir dessutom ungefär som när en vanlig häst kissar i motvind, svansen hamnar i vägen.

Ok. :)
Tänkte bara på att jag haft en hel del kunder med välpälsade och tjocka svanasar(PRE, Lusse, Frieser, Cobbar, Nordisar, Isisar etc). Och är de helt fasta i magen har det sällan blivit så där illa. Det brukar oftast behövt vara ngn form av löst som kladdat ner så.
Men är det inte det så beklagar jag behåringen.;)
 
Ok. :)
Tänkte bara på att jag haft en hel del kunder med välpälsade och tjocka svanasar(PRE, Lusse, Frieser, Cobbar, Nordisar, Isisar etc). Och är de helt fasta i magen har det sällan blivit så där illa. Det brukar oftast behövt vara ngn form av löst som kladdat ner så.
Men är det inte det så beklagar jag behåringen.;)
Jag delar din erfarenhet och tänkte samma sak.
 
Jag har inte tillgång till varmvatten i stallet tyvärr, så det blir att tvätta när man är på ridhuset, vilket inte händer under sommaren. Har dragit en slang ut från huset men det är lite för jobbigt att hålla på med. :rofl:

Svarar alla: pälsglans funkar inte. Det är även Kiss i svansen, så det fastnar ganska omgående.

Ditt sätt lät enkelt och smart, måste prova! Svanspåse känns ohållbart dygnet runt, året runt.

Hink med vatten schamponera svans doppa och gnugga o skölj ur med några hinkar rent vatten. Funkar med kallt vatten.
 
Ok. :)
Tänkte bara på att jag haft en hel del kunder med välpälsade och tjocka svanasar(PRE, Lusse, Frieser, Cobbar, Nordisar, Isisar etc). Och är de helt fasta i magen har det sällan blivit så där illa. Det brukar oftast behövt vara ngn form av löst som kladdat ner så.
Men är det inte det så beklagar jag behåringen.;)
Jag delar din erfarenhet och tänkte samma sak.
Jag förstår att ni tror det, jag skulle tro samma sak om ni hade lagt upp bilder. Men mockar hagen varje dag och hon är inte ett dugg dålig i magen. Jag tror det är så "trångt" mellan rumpa och svans att bajset fastnar i kisset som redan är i svansen. Det blir sådär på ca en vecka. Sista två gångerna klippte jag bara bort det äckliga, men det fungerar nog inte i längden.:D
Sist hon duschade var 20 juli, så det har ju gått några veckor.
 
Jag förstår att ni tror det, jag skulle tro samma sak om ni hade lagt upp bilder. Men mockar hagen varje dag och hon är inte ett dugg dålig i magen. Jag tror det är så "trångt" mellan rumpa och svans att bajset fastnar i kisset som redan är i svansen. Det blir sådär på ca en vecka. Sista två gångerna klippte jag bara bort det äckliga, men det fungerar nog inte i längden.:D
Sist hon duschade var 20 juli, så det har ju gått några veckor.

Min ardenner var inte heller dålig i magen, svansen var nog bara för tung(alt hon orkade inte lyfta tillräckligt:laugh: )
 
Min ardenner var inte heller dålig i magen, svansen var nog bara för tung(alt hon orkade inte lyfta tillräckligt:laugh: )
Haha, det är exakt samma problem! Folk som inte har erfarenhet av det har lite svårt att förstå problemet.. hon hade även så mycket hovskägg att det var omöjligt att komma in till huden i karlederna för att visitera.. det rakade jag bort, svårare att raka bort svansen!:rofl:
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 269
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 010
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 079
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp