Neeej, min häst har Nackbandmask

lejnun

Trådstartare
Efter att ha lagt ihop pusselbitarna har jag kommit fram till att min häst troligtvis har nackbandmask. Han är en 4:årig kwpn import som jag köpte i mitten av april. Nu har jag damsugit nätet efter information om denna hemska parasit och hittat följande saker som stämmer in:
Ledtråd 1: Blev tossig och fick klianfall efter avmaskning med ivomec i våras (i kombination med koliksymtom, vad som var vad vet jag ej säkert)
2. exem/ skrovligt område med håravfall i sadelgjordsläget och ovanför mungipan strax efter
3. kliade sig i ansiktet så att han blev hårlös på vissa ställen (ingen blodvite)
4. Sommaren fortsatte med kli i man och svans, skorv, bättre med flugtäcke
5. avmaskade med fyrantel nu på hösten ingen reaktion (innerhåller inte ivermectin som är det ämnet i ivomec som triggar reaktion hos nackbandmaskens larver)
6. Han har nu en "myggäten mittbena" från bogen till skapet
7. Rycker ibland med huvudet så att man hinner tänka headshaking bla i samband med täckespåtagning, känns som att manken är det utlösande området. (ej vid ridning)

Det var nu ca 4 månader och två veckor sedan jag avmaskade med ivomec. Vad jag har läst mig till så kan man avmaska, gärna med equimax dubbel dos med två veckors intervall. Jag ska rådfråga veterinär på måndag. Men nu vill jag veta hur det har gått för er som lever med denna parasit och hur ni har behandlat den och vilket resultat ni fått. Berätta för mig!!
 
Sv: Neeej, min häst har Nackbandmask

Equimax är att tänka fel även om de gärna gör så i USA. Prazikvantelen gör inget mot nackbandmasken. Om du bor i närheten av Mälardalen så vet jag en veterinär som gärna kollar på din häst, tanken är om man kan hitta honan med ultrljud och spruta in avmaskning.

De två jag vet haft detta har båda blivit bra efter ivermektinbehandling.
 
Sv: Neeej, min häst har Nackbandmask

Sitter nu och trummar med fingrarna på köksbordet och väntar på att bli uppringd av Vidilabs veterinär och SVA. Jag är väldigt intresserad av att komma i kontakt med den veterinären i mälardalen som du nämnde Madick.
 
Sv: Neeej, min häst har Nackbandmask

Att använda ul låter klart bättre än att göra som folk gör här vid dom symptom som TS häst haft. ...

Ivomec i dubbel dos var 4e vecka i minst 6 månader eller tills alla symtom försvunnit + 2 månader. ....
 
Sv: Neeej, min häst har Nackbandmask

På lördag åker jag till en "veterinär i mälardalen" för att ultraljuda min häst. Han har inte testa den metoden på någon häst tidigare så det ska bli väldigt intressant. Hoppas jag har misstagit mig, att min häst inte har nackbandmask, men min magkänsla säger att han har det.

Palle
-Är det den här kuren som rekommenderas i trådarna på buke menar du?

"Ivomec i dubbel dos var 4e vecka i minst 6 månader eller tills alla symtom försvunnit + 2 månader. ...."
 
Sv: Neeej, min häst har Nackbandmask

Åh vad kul. Jag ska träffa honom i nästa vecka så då kan jag få mer info och tankar!
 
Sv: Neeej, min häst har Nackbandmask

Jag visste inte att det fanns ett råd här på buke.

Utan det var det rådet vi fick av en annan när vi stod på apoteket och undrade vad vi skulle använda för att lindra våra hästars konstiga klådor och sår i manen bl.a. för några år sedan. ..
 
Sv: Neeej, min häst har Nackbandmask

Vi gjorde det bara 2 ggr då ingen av hästarna reagerade så igen.

Så vi vet inte om det var det dom hade eller om det var något annat typ extra giftiga knott samtidigt som vi avmaskade 1a gången....

Det har aldrig hänt igen trots att nu gått några år...
 
Sv: Neeej, min häst har Nackbandmask

Men så läskigt!
Nu blir jag ju nojig om det är det som är fel på min ena ponny med, hon har eksem som inte beter sig om några eksem jag träffat tidigare.. Blir mycket nyfiken! Hur konstaterar man nackbandmask om man bor långt från Mälaren och ultraljudande veterinärer?

Det är inte ovanligt att eksemhästar blir som galna och får återfall i samband med avmaskning, en stor anledning till att jag ogärna avmaskar mina eksemdjur.
 
Sv: Neeej, min häst har Nackbandmask

Nu har jag varit iväg och ultraljudat min häst hals hos en veterinär. Inga cystor "honmaskbon" hittades:) . Häst ska ändå avmaskas med dubbel dos noromectin om två veckor. Hoppas bara att hans mage klarar det, han har ju varit dålig i magen ca 1,5 månad pga av blodmask, börjar bli bättre nu efter avmaskning. Ska bli riktigt intressant att se hur han reagerar på ivermectin den här gången. Jag skulle återkomma till veterinären om han fick besvär efter avmaskningen med noromectin.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp