Neej! Nu vill jag bara ge upp...

:D Ja NSV är väl kanske lite rundare i formerna av sig?! Men tre föl lät lite mycket *skratt*

Har för mig att du lät Svarta föla inne i box, eller hur? Hur hade du preparerat boxen innan? Ny permanentbädd eller massvis med halm? Jag kommer förmodligen att få gråa hår över det här! Det enda jag vet bestämt är att jag inte tänker låta någon av dem föla ute, speciellt inte som den ena är förstagångare på 11-12 år och den andre ska till att fylla 21 (men är ett erfaret avelssto). Den största faran för föl är ju inte fellägen utan att kvävning pga att fostersäcken/hinnorna inte spricker, så jag vill absolut ha koll på dem. Bara 6 mån kvar!!!
 
Jo, jag tyckte oxå att han överdrev liiite! Men han jämförde ju med sin tunna vbl-travare i tävlingskondition, så... :crazy:

Ja, hon fölade inne. Hon hade bara en massa spån i boxen. Hon trampar till sin bädd ganska bra, och är duktig och gör sina behov längst bak i boxen, så jag slipper rota runt. :)

Hoppas du kommer att få se fölningarna. Det var en upplevelse! :love:
 
Måste bara berätta! :)

Både igår kväll och i morse, skötte Zilver sig exemplariskt vid in- & utsläpp! Det var som att leda vilket gammalt ök som helst! :D

Hoppas, hoppas att det håller i sig nu då!! :bump:
 
Bara att gratulera! Man kommer långt med lite envishet :D

Jo, jag planerar att få se fölningarna, ska installera nån slags kameraövervakning när det börjar bli dags. Vill kunna hjälpa till om det behövs.
 
När jag själv jobbar med unghästar eller föl, använder jag inte rösten så som de allra flest (enligt mina ögon) gör. Jag höjer aldrig/sällan rösten, för om man nu ska tänka som en häst, så får man ju också tänka på att hästar inte skriker till varandra, och i regel gör det heller inte någon nytta på ett föl, man skärrar bara upp dem. Allting handlar ju om kroppspråk. Visst, Zilver har ju nu börjat testa gränserna lite, och det måste du låta honom göra. Det är en naturlig instinkt, och det gör han med hästar också, svårigheten är att ta emot att han testar dig, och sedan visa: "det är inte okej".
Försök tänka på att han ska respektera dig för att du är en bra ledare, han ska inte vara rädd för dig för att du är elak (det tror jag inte att du är), och han ska inte igorera dig för att du inte har pondus. När du går in i hagen eller boxen, måste du VETA, inte tro, att du är ledaren, och dig kommer han inte att trotsa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 285
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 506
Senast: Sirap
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 328
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp