Neej! Nu vill jag bara ge upp...

J

Jet

...känns det som iallafall... :(
Mitt föl Zilver är helt hopplös!

Det började vid insläppet idag. Jag har hästarna ute dygnet runt fortfarande, men tar in dem en gång om dagen så de får äta kraftfoder. Detta har jag gjort i över två veckor nu.
Jag brukar leda in Zilver först, eftersom han alltid står närmast grinden. Han brukar tveksamt följa med in i sin box.
Men idag fick jag honom inte att röra sig ur fläcken! Han bara vägrade att följa med.
Nä, nä, tänkte jag och plockade in mamma Svarta istället. Två sekunder senare kommer Zilver rusandes in i stallet och springer nästan över mig och in i mammas box. Jag jagar ut honom därifrån och in i sin egen box. Han hade alltså kutat rakt genom grinden med en massa ström i... :crazy:
Får fatt i den tredje hästen och tar in henne oxå.

Lite senare tar jag som vanligt ut Zilver på gången för borstning och "hovlyftning". Han är skitsur, allmänt jobbig och står och hugger i grimskaftet.
När jag ska lyfta fötterna på honom, som f.ö. har fungerat bra den senaste tiden, sparkar han värre än han någonsin har gjort förut! Han vill inte alls lyssna på mig.
Till slut tappar jag tålamodet och skriker/ryter allt vad jag orkar och kastar borsten på honom. (Jag VET att man inte ska göra så...)
Zilver hoppar baklänges i förskräckelse, men står sedan stilla som en staty och lyfter snällt på fötterna.
Naturligtvis får han MASSOR av beröm! Sedan får han gå in i sin box igen.

Senare ändå, så är det dags för utsläpp. Brukar fungera jättebra, men inte idag...
Som vanligt vid utsläpp tar jag ut mamma Svarta först och går sedan för att hämta Zilver.
Han var helt hysterisk och totalt okontaktbar! Kastade sig mot dörren, stegrade sig och försökte HOPPA över! Boxen är med galler över två meter hög... Så här har han aldrig gjort förut! Jag har ju varit ute och ridit Svarta utan att han har brytt sig. Ibland har han t.o.m. legat och sovit när vi kommit tillbaka från ridturen.
Jag var iallafall livrädd att Zilver skulle få hovarna genom gallret och fastna, så jag försökte jaga bort honom från boxdörren så jag kunde öppna. Till slut fick jag ta ett spö och slå på gallret för att han skulle flytta sig!
Sen slet jag upp dörren och han kastade sig ut ur boxen och ut i hagen. Genom grinden denna gången oxå!
Åh, fy fan vad jag var skakis sedan kan jag ju säga...
Det kom allt några tårar sen oxå, efter jag hade släppt ut häst nr tre och stod och mockade... :cry:
Just då ville jag aldrig mera se hästskrället! :mad:

När jag sedan gick ut från stallet, kom Zilver fram till staketet och ville prata, precis lika go' som vanligt. :love:
Suck!! Vad gör man?? Ska man verkligen behöva bråka så mycket med sin häst...? Han har ju inte precis varit lätt att ha & göra med tidigare heller. Men jag tyckte vi hade kommit på god väg... :smirk:
Han är så satans tuff och envis, men jag :love: ju honom ändå! :)

Ville nog egentligen bara skriva av mig lite och kanske få lite peppning och goda råd.
Känns lite jobbigt ibland när man har hästarna själv här hemma och ingen som kan/vill hjälpa till...

Då är det ju bra att det finns snälla, hjälpsamma människor här på Buke!! :) :bow:
 
Oj, låter jättejobbigt. Jag har tyvärr ingen erfarenhet av föl, men väl av unghästar och den enda tröst jag kan ge är att det brukar ge sig med tiden om man orkar härda ut. Det viktigaste är att du tänker så säkert du kan, försök att klura ut om du kan hantera honom säkrare så att du inte skadar dig eller honom. Fast det haqr du kanske redan gjort, så då är det väl bara att försöka och försöka och ta hjälp av nån duktig person kanske?
 
Tack för ditt svar!
Jag känner inte till någon härikring som skulle vilja hjälpa. :crazy:

Har funderat lite nu ikväll på om det skulle bli bättre om jag flyttade mamman någon annanstans ett tag och alltså vänja av honom redan nu... Men jag vet inte vart jag skulle göra av henne. :smirk:

Den tredje hästen, ett vbl-sto, har han mycket respekt för och hon har "uppfostrat" honom endel, iallafall. :)
 
Jag vill knapapst kalla mig expert eller nåt, men jag har lite erfarenhet av för i alla fall och vet att de precis som unghästar kan komma in i trotsåldern, vilket självklart aldrig sker vid samma tidpunkt för olika föl...

Eventuellt (om du aldrig tidigare tagit in mamma före fölis) så kan han blivit uppstressad av situationen och därav haft detta uppförande senare.

Jag tror att det bästa du kan göra är att säga till direkt när han gör ett övertramp och inte vänta till du blir arg. Även föl måste man säga till. Du märkte ju själv att han tog bestraffningen du gav honom...
 
Jo, men jag säger ju till honom bestämt gång på gång med "arg" röst. Men han lyssnar/bryr sig inte.
Sen vill jag ju inte behöva skrika och ha mig varje gång heller, bara för att han ska lyssna på mig...

Jo, han kan ju ha blivit upprörd för att jag tog in mamma först. Men jag visste inte hur jag skulle göra annars.
Och han har alltid haft respekt för eltråden innan, och tyckt att det andra stoet dugit som sällskap... :crazy:

Ja, ja. Får väl se hur han beter sig imorgon! :smirk:

Tack för ditt svar! :)
 
Ojdå. Låter som att han råkat fått en lite dålig erfarenhet.
Är ingen expert på föl(har mycket mindre erfarenhet än dig) men om man försöker sätta sig in i hästens sätt att tänka kan man kanske förstå honom lite.

Förmodligen så var anledningen till att han inte ville gå in, en testning av gränser. Det gör alla bäbisar - djur som människor. När du sen tog mamman ifrån honom blev han ju jätteorolig(han är ju inte så stor än, född i våras va?). Då sprang han helt enkelt efter. När han dessutom förmodligen fick en stöt mitt i allt blev händelsen ännu hemskare.
Detta gjorde honom säkert otrygg vilket kan vara förklaringen på varför han va så bråkig i stallet och när du sen tog mamman ifrån honom igen minndes han ju hur det gick sist mamma försvann och blev jätteorolig.

Så, jag tror att "bråket" egentligen är otrygghet och räddsla. Det han behöver är att du visar honom igen att han är säker med dig.
Jag vet inte när man brukar skillja föl/mamma från varandra men efter som att dom står tillsammans är han säkert ganska fäst vid henne fortfarande och då kanske det är dumt att ta mamman ifrån honom så. Det skapade en känsla av otrygghet hos honom förmodligen. Du gjorde något nytt och dessutom försvann mamma som är hans största trygghet.

Försök att prata med honom som hästar pratar med varandra. Han kommer förmodligen att svara väldigt fort då han förstår det mycket bättre än vårat.
 
Alla föl har sina trotsperioder, men jag vill låta det vara osagt om det var trots eller rädsla.

Jag tog alltid in mitt föl först, dock tog det ett tag innan hon accepterade det, hon har INGEN respekt för tråden, så vill hon så vet jag att hon drar rätt igenom. Så därför fick hon börja gå in först. Numera (hon är 2 år nu) så är det inga problem, hon kan stå själv i hage och box och bryr sig inte om vilken ordning det är.

Är stoet skrikigt??? Hon kan ju ha kallat på honom...

Det kan ha hänt något på dagen, så att han var skärrad, då blev stressen för stor när mamsen gick.

Min lilla fick en trots just vid denna perioden när hon var föl, men hon gick på bakbenen... När hon en dag träffade mig med framhoven = hjärnskakning, så fick det räcka... Då blev det hårda pix, allt som man slarvat med innan (gå lite framför vid ledning, fjolla vid uppbindning, kickande vi kratsning) blev betydligt mer konsekvent, NEJ ÄR NEJ, bra är bra. Jag tränar mycket hundar, så det blev lite samma sak. Jag har lärt henne stanna på kommando, "kom" osv. Allt för att vi inte ska missförstå varandra, det har jag nytta av nu när hon är 160...

Men glöm inte att det är en bebis, men som med allt (barn, valpar osv) så är det konsekvens som gäller, tragga tragga tragga.... Alla små knep är dövärdefulla....


Hoppas det hjälpte lite... Inget föl är det andra likt, men ha tålamod, de lugnar sig efter ett par år :angel:

//E
 
Trotsperiod! *känner igen*

låt han va helt ifred en period. bry dg ej om att binda upp, borsta o sånt mer än att snabbvisitera varje dag.
 
jag är ingen expert men jag tycker du ska ha en medhjälpare när du tar in hästarna så kan ni ta mamma + föl samtidigt... Bara som en säkerhetsgrej liksom. Han är i trotsåldern och gör vad som behagar honom....
I "hästarnas värld" skulle han bli utfryst ur gruppen tills han bad om att få komma tillbaka...
Det tåls att tänka på..
 
Tack för alla svar!

I söndags brydde jag mig inte om att ta in hästarna överhuvudtaget. Orkade inte krångla... :crazy:

Men igår började jag ta in dem för natten. Det har ju blivit jättekallt ute!
Så jag tänkte ta in Zilver först, som jag gjort förut.
Det tog en halvtimmes övertalning!
Först stod han som fastväxt vid grinden och vägrade röra sig. De andra hästarna försökte ju då komma förbi honom, för de ville ju in till maten! Så då var jag ju tvungen att schasa bort dem och "ta itu" med Zilver igen.
Tillslut fick jag dra honom från sida till sida för att få honom ur balans, så han tog ett halvt steg framåt. MASSOR med beröm! Sen fortsatte vi så ett par gånger till och plötsligt kom han på att det nog var lika bra att följa med mig. Så vi promenerade lugnt in i stallet. :)

I morse när jag skulle släppa ut hästarna, var han nog inte riktigt vaken! :D
Han bara följde med mig ut i hagen utan protester och stod lite oroligt vid grinden och väntade på att jag skulle komma ut med mamma. Utan att springa igenom grinden!! :) Oj, vad duktig han var då!

Det verkar som om man måste vara OTROLIGT envis med honom, precis som han är med mig!! :smirk:

Jag har ju tyvärr ingen som kan hjälpa mig med hästarna, förutom sambon som är hästrädd. Så jag får ju försöka så gott det går själv.
Och man kan ju bli lite missmodig ibland, fast det brukar ordna upp sig i slutänden ändå! :)

Vi får väl se vilket humör min kära Zilver är på ikväll! :p
 
det låter jättejobbigt!
jag har i stort sett ingen fölvana över huvud taget, så jag ska väl inte ge några direkta råd... men jag fick en känsla av att hela situationen var stressad? säkerligen för dig i alla fall, och säkert för honom också. ett stressat djur låter ju oftast stressen gå genom någon speciell kanal och aktivering (t.ex. en hund som är pinngalen). kanske startade alltihop med att han ville trotsa eller hur det nu var, och att det sen har utvecklats till en stressfaktor. han kanske blir stressad av att inte veta hur saker och ting går till eller vem som är ledaren, du eller han? som sagt så kan jag egentligen ingenting om föl, men känner du att han är stressad så är nog den enda lösningen att dalta så lite som möjligt och vara konsekvent och belönande, och att tydligt visa att han kan lite på dig, främst genom att visa att du är ledaren och att så länge du inte är rädd/stresad så finns det ingenting att vara stressad över.

jag har ingen aning om det här stämmer eller är möjligt :crazy: men råd kan man väl aldrig få för många av :)
 
Bra att det börjar lösa sig för dig och Zilver! Du ska se att poletten snart trillat ner hos honom :D
 
Hejsan. Vi har oftast föl varje år. Tror du inte att du klarar ta med både mamman och fölet på en gång? Tar du fölet i töm och mamman i grimma bör du fint klara av dom. Har du smal dörr så inte båda kan gå in/ut samtidigt så i varje fall när du går in är det bara att ha mammas boxdörr öppen och de andra stängda, vid dörren släpper du mamma, så går hon in själv och du går efter med "bebisen". Jag förstår om fölet blir oroligt om han går kvar i hagen utan mamma. Sticker han om han går lös? Lycka till Superbusan
 
Nej. Han sticker inte så långt iallafall! :D

Visst går det att leda mamma först och han följer lös efter. Men jag vill ju ledträna honom och få honom att lita på och följa mig, innan jag vänjer av honom helt.

Men vi gör små framsteg varje dag! :)
 
Ja det hoppas jag! :)
Han är nå't grymt mammig, lille Zilver!

Fast imorse när jag släppte ut dem, sprang han fram till FEL häst och försökte dia. Lite smått förvirrad, kanske? :confused:
Tilla såg väldigt sur och förnärmad ut iallafall!!! :rofl:
 
Jag kan inte ge dig nåt bra råd men håll ut.

Min egen unghäst var en vilde när jag köpte honom. Helt otämd och orörd. Allt startade med fullständig katastrof och har idag utveckats till en underbar häst som inridningen har hittils gått utmärkt med. Han blev ibörjan allmänt kallad "galenhästen". Det var inte fullt så kul att höra. :crazy:

Jag hade ingen erfarenhet att fölisar eller unghästar när jag köpte honom. Men vad gör man inte när kärleken bara fanns där. Jag skulle egentligen ha en 7-åring och hade kollat in ett 30-tal hästar innan. Men se det blev galenhästen istället.

Jag är säker på att saker och ting kommer att lösa sig för er. Ge det bara lite tid och tänk på att han är en liten o oerfaren själ i en stor kropp. MVH Anne
 
Har funderat lite nu ikväll på om det skulle bli bättre om jag flyttade mamman någon annanstans ett tag och alltså vänja av honom redan nu...

Det hade jag rekommenderat!! Du maste ju ha en kompis eller en person du kanner som kan ta stoet i ett par veckor...eller? Kanske nagon har pa Buke som bor i narheten kan ta henne?

Du maste fa bort mamman, vanja honom att han ar en enskiljd individ - att du ar chef och inte mamman.
Traning och ater traning, men utan mamman narvarande.
Jag tror inte att han ar sa varst beroende av henne egentligen, men nu nar han vet att han kunde braka med dej sa gor han det lite extra kan jag tanka mej.

Om du inte hittar nagon som kan ta stoet, sa ta in Zilver ensam och lat honom sta inne i ett par timmar innan du tar in de andra. Om han borjar braka och skivas i boxen, lat honom!! Han slutar snart....det ar jobbigt att stegra sej och forsoka hoppa ut. Behall ditt egna lugn - oavsett vad som hander.
Lat dem inte ga i samma hage...och garna sa de inte kan se varandra. Eller lat dem ga i hagen i skift. En pa natten, en pa dagen osv.

Jag tyckte att du gjorde ratt nar du kastade borsten pa honom...du gjorde vad som kravdes for att fa hans uppmarksamhet. Att du sedan skamdes lite att beratta det for oss ar en annan grej, men jag tror att du kande att det funkade.
Lycka till och beratta for oss hur det gar. :)
 
Hihi! :) Hur gammal är han nu? Har glömt vilken datum han föddes :o Kan tyvärr inte ge dig något råd om avvänjning, men när hade du planerat det själv annars? Kanske se dig om efter lösdrift nånstans i närheten över vinter? Det funderar jag själv över till nästa år med mina (ofödda bebisar).

Nu är stona snart 5 månader gångna, tycker tiden går så fort! Tre månader till så är de högdräktiga med allt vad det för med sig...bara drygt 2½ mån till julhelgerna...vart tar tiden vägen??? De är rundare om magen tycker jag. Minns du när du såg nåt på Svarta?
 
Jo, det lutar nog åt att skicka bort mamman ett litet tag. Han är ju trots allt över fem månader nu och äter duktigt själv. Imorse hade han ätit upp ALLT kraftfodret oxå, vilket han inte brukar göra.
Annars tror jag att han kommer fortsätta vara beroende av mamma LÄÄÄNGE! :crazy:
Jag har iallafall börjar ge mamman mindre med kraftfoder och hoppas att hon ska ge mindre mjölk...
Även har jag försökt hitta någon som vill ta hand om henne i en månad eller så. Men det har inte gett något resultat ännu. Jag får säkert hyra in henne i hennes förra stall, men det är så himla DYRT!
Men hittar jag inget annat, så...
Men, men, det ordnar sig nog! :)
 
Han föddes 30 april, på Valborg alltså. :)

Hmmm... Kommer inte riktigt ihåg när jag började se något på Svarta. Hon är ju kroniskt tjock! :D
Men nå'n gång vid jul tyckte jag att hon nog började bli tjockare än vanligt. Dåvarande stallägaren trodde hon skulle få minst tre föl! :rofl:
I februari fick jag sluta rida, för hon blev jättetrött & svettig vid minsta ansträngning.

Jo, jag har kollat lite efter lösdrifter, men det verkar vara ont om dem här i Värmland.
Men ett hingstbete till sommaren ska jag försöka leta upp iallafall! :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 162
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 219
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 732
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp