Negativ tråd - Utbruten från Vilken är den sämsta bok du läst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
En poäng var ju förstås att det kan bli lite elitistiskt. Nu verkar det ju dock inte alls vara det så då stör det mig inte. (typ att alla som gillar x är idioter/inte tillräckligt intelligenta)

Vem är det som blir mobbad? Av vem? Hur då? @athena_arabians

Jag har migränkänning så jag uttrycker mig som en åsna.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Och jag ser noll lättsamt i en tråd där man dissar andras presumtiva boksmak.
Varför är just litteratur så heligt?
Jag tar inte illa vid mig om någon i en hästköpstråd skriver "jag ska aldrig köpa en fux". Jaha bara för att jag älskar fuxar så måste inte alla andra göra det. Samma sak kan appliceras på bilar. Bara för att jag trivs med min Passat så käner jag inte att det är något påhopp om någon dissar den bilen totalt så länge de inte dissar mig. Vi kan fortsätta till mat som du nämner som mindre laddat i ditt inlägg. Mat är precis som litteratur mycket personligt, om inte mer. Jag struntar totalt i om någon anser att kött är äckligt och inte vill äta det. Det är först när ngåon talar om för mig att jag inte får gilla mitt kött som jag bli arg.
Tråden handlar inte om att racka ner på andra och skratta åt deras smak utan om att beskriva en bok man själv ogillade. Det är inget personligt mot någon annan då svaret om man inte formulerar sig oerhört klumpigt bara beskriver den egna känslan för alstret i fråga.
 
Och jag säger att har man minsta lilla empati kan man se att dissa någons favoritbok kan göra ordentligt ont. Det gör absolut att den personen med största sannolikhet inte vill delta i tråden. Kanske kan tråden upplevas som tämligen elitistisk tom.

JAG tar inte åt mig om någon dissar mina böcker. Men är det så himla svårt att se att det finns personer som faktiskt mår dåligt och blir ledsna av det?! Jag tycker mig komma ihåg ett sabla liv om hur folk skulle inkluderas, inte uppleva trådar som otillgängliga och elitistiska.
 
Varför är just litteratur så heligt?
Jag tar inte illa vid mig om någon i en hästköpstråd skriver "jag ska aldrig köpa en fux". Jaha bara för att jag älskar fuxar så måste inte alla andra göra det. Samma sak kan appliceras på bilar. Bara för att jag trivs med min Passat så käner jag inte att det är något påhopp om någon dissar den bilen totalt så länge de inte dissar mig. Vi kan fortsätta till mat som du nämner som mindre laddat i ditt inlägg. Mat är precis som litteratur mycket personligt, om inte mer. Jag struntar totalt i om någon anser att kött är äckligt och inte vill äta det. Det är först när ngåon talar om för mig att jag inte får gilla mitt kött som jag bli arg.
Tråden handlar inte om att racka ner på andra och skratta åt deras smak utan om att beskriva en bok man själv ogillade. Det är inget personligt mot någon annan då svaret om man inte formulerar sig oerhört klumpigt bara beskriver den egna känslan för alstret i fråga.

Så du ser absolut inga paralleller till beteenden du själv klagat på i andra trådar eftersom du i denna tråd anser att det inte är så farligt? Helt obegripligt.
 
Och jag säger att har man minsta lilla empati kan man se att dissa någons favoritbok kan göra ordentligt ont. Det gör absolut att den personen med största sannolikhet inte vill delta i tråden. Kanske kan tråden upplevas som tämligen elitistisk tom.

JAG tar inte åt mig om någon dissar mina böcker. Men är det så himla svårt att se att det finns personer som faktiskt mår dåligt och blir ledsna av det?! Jag tycker mig komma ihåg ett sabla liv om hur folk skulle inkluderas, inte uppleva trådar som otillgängliga och elitistiska.

Men herregud. Alla tycker väl illa om nåt? Jag bryr mig noll om vad, jag tyckte det var roligt att lyfta fram de böcker man Inter rekommenderar, istället för tvärt om.
 
Och mår man DÅLIGT av att nån annan (man inte känner) ogillar de böcker man gillar bör man ta en paus från internet och kanske undvika en sån här tråd.
Men du är ju min idol, hur ska jag nu kunna sova när du inte har samma favoritförfattare som mig? :cry:

Jag tycker att de flesta svenska klassiker skrivna förrförra seklet av misogyna surgubbar är överskattade. Ändå tvingas man läsa högvis av dem i skolan. Tacka vet jag språkkonstnärer som Adams och Pratchett!
 
Men hur låg nivå får det bli egentligen? Mår man så dåligt av att läsa inlägg om folks boksmak kanske man ska hålla sig undan sådana trådar.

Du menar att om man känner sig förminskad av att få sin boksmak dissad ska man hålla sig undan forum där sådant sker?
 
@athena_arabians Det här är kanske första gången jag inte håller med dig här :) men även om jag håller med dig om att litteratur kan få en väldigt personlig betydelse, så måste man ju få uttrycka att man gillar eller ogillar något, så länge man inte uttrycker något i stil med att man tycker att de som läser den författaren är dumma i huvudet.
 
Du menar att om man känner sig förminskad av att få sin boksmak dissad ska man hålla sig undan forum där sådant sker?
Men på riktigt? Ska man bara skriva om bra saker? För att annars kan nån bli sårad? Var ska vi dra linjen här nu?

Exempel. Mina hundar är mitt liv. Vinthjndar är enligt mig det absolut bästa i hela världen. Om nån på hundforumet dissar vinthundar och kallar dem spinkiga idioter så inte fan blir väl jag sårad? Möjligtvis om de kallade mig spinkig idiot förstås.
 
Men herregud. Alla tycker väl illa om nåt? Jag bryr mig noll om vad, jag tyckte det var roligt att lyfta fram de böcker man Inter rekommenderar, istället för tvärt om.

Jag är helt övertygad om att mina mobbare tyckte det var jätteroligt att slå böcker ur mina händer när det skedde. Det var fortfarande inte trevligt.

Disclaimer: Ja, jag är faktiskt helt över det som hände på högstadiet men jag kommer ihåg hur jag kände det och hur det fick mig att må.
 
Så du ser absolut inga paralleller till beteenden du själv klagat på i andra trådar eftersom du i denna tråd anser att det inte är så farligt? Helt obegripligt.
Nej jag ser inte parallelerna. De beteenden jag klagat på handlar om att ge sig på någon personligen. Här berättar man om böcker man inte gillar. Vi måste väl kunna prata om saker vi inte gillar på samma sätt som om saker vi tycker om utan att det blir personangrepp. Om det blir personangrepp av att prata om saker vi ogillar så blir det ju faktiskt personangrepp av att prata om det possitiva också. Ett exempel. Om någon tar illa vid sig över att jag personligen ogillar en bok (alltså en bok inte talar om att alla som läser Fantasy* är dumma i huvudet) så blir det ju lika elakt om jag talar om att jag gillar en bok som ger någon annan mycket dåliga känslor.
*Fantasy som exempel eftersom det är min favoritgenré så ingen behöver känna sig på hoppad
 
Jag är helt övertygad om att mina mobbare tyckte det var jätteroligt att slå böcker ur mina händer när det skedde. Det var fortfarande inte trevligt.
Du jämför att mobba och fysiskt ge sig på någon med att skriva i en tråd om vilka böcker man inte tycker om?

Återigen: Hur lågt tak ska det vara på Bukefalos? Får vi helt plötsligt bara skriva om saker vi gillar?
 
Du menar att om man känner sig förminskad av att få sin boksmak dissad ska man hålla sig undan forum där sådant sker?

Om jag i tråden "Vilken är din favoritbok" säger att jag älskar Fifty shades och flera användare skrattar ut mig och påpekar hur värdelös boksmak jag har, då blir min smak dissad. Men i den här tråden? Nä, sorry jag håller inte med.

/älskar Paradise Hotel
 
Och jag säger att har man minsta lilla empati kan man se att dissa någons favoritbok kan göra ordentligt ont. Det gör absolut att den personen med största sannolikhet inte vill delta i tråden. Kanske kan tråden upplevas som tämligen elitistisk tom.

JAG tar inte åt mig om någon dissar mina böcker. Men är det så himla svårt att se att det finns personer som faktiskt mår dåligt och blir ledsna av det?! Jag tycker mig komma ihåg ett sabla liv om hur folk skulle inkluderas, inte uppleva trådar som otillgängliga och elitistiska.
Jag kan se det; att någon kan bli ledsen. Men jag kan också förstå att för den som blir det, ligger det något annat bakom. Det här är inte en mobbingtråd där de tuffa tjejerna talar om vad som är skräp. Det är en tråd där vi delar vårt tyckande och tänkande, bara. Allas tyckande är ok.

Jag gillade Twilightböckerna, tex. Slukade dem.
 
@athena_arabians Det här är kanske första gången jag inte håller med dig här :) men även om jag håller med dig om att litteratur kan få en väldigt personlig betydelse, så måste man ju få uttrycka att man gillar eller ogillar något, så länge man inte uttrycker något i stil med att man tycker att de som läser den författaren är dumma i huvudet.

Jag är inte ute efter att få medhåll men jag tycker absolut att beteendet i den här tråden kan problematiseras. Jag känner människor som skulle ta det väldigt hårt att få sin boksmak dissad och må väldigt dåligt av det, pga sitt självförtroende och inte speciellt höga utbildning.

Jag är också färgad av min mor speciallärarinnan som vigde sitt liv åt att hjälpa barn med svårigheter. Hon sa alltid att det var skit samma vad hennes elever läste så länge de läste. Något inte alla hennes kollegor höll med om, tex serier dög ju inte.

*inte till dig*

Men jag ger upp, ser ingen problemet med det här ska jag inte störa längre.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 837
Senast: cassiopeja
·
Kultur Spinoff på läs-tråden eftersom jag blev inspirerad. Vilken är den sämsta bok du läst, och varför? Själv gav jag mig på en Camilla...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
25 868
Senast: Hyacinth
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 502
Senast: TinyWiny
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp