Negativ tråd - Utbruten från Vilken är den sämsta bok du läst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns negativa och negativa trådar. Ibland är det någon som mår riktigt dåligt och underbara Buke har ställt upp till 150% :love: pepp, stöd, satt sig i en bil och åkt flera mil för att hämta ut läkemedel, köra till akuten. Allt från att låna ut sadlar vid sadelstöld, till förtvivlade inlägg om när är det dags att säga farväl till en älskad vän. Dåliga relationer med familj/energitjuvar till vänner. Alla är negativa men ingen är negativt inställd till dem, sas.

Sedan finns det negativa trådar som den, den här tråden bröts ut från. Vars titel implicit dissar en bok eller författare som någon tycker om. Och där lösningen tydligen är att inte läsa tråden, än mindre delta i diskussionen och göra Buke mer levande genom att engagera fler användare.

Det hade varit så lätt att göra det till en positiv och rolig tråd: Vilka är dina favoritböcker/författare/genrer och varför? Även med den utgångspunkten hade det säkert blivit en livlig debatt om böckers och författares positiva och negativa sidor. Och fler hade vågat/velat delta. Jag skulle försvarat Tolkien till sista blodsdroppen medan andra inte orkade läsa femtio sidor av Sagan om Ringen. Vad är det jag älskar med LOTR, vad är det som gör att någon annan tycker han är helt oläsbar?
 
Så det är VGV det här handlar om? Det tänkte jag hela tiden, och nu gör du det ju tydligt för de flesta. Ska du eller ni fortsätta bearbeta VGV-traumat i en massa orelaterade trådar så sänker ni ju stämningen totalt.

Det ska vara lika för alla. Ni anser själva att ni inte har ett mobbingbeteende i boktråden så då är det ok. Vi ansåg inte att vi hade ett mobbingbeteende i VGV-trådarna men det ansåg ni och ni har enligt er tolkningsföreträde (oavsett tråd kan vi väl säga då).

Jag hoppas du ser absurditeten i det hela?
 
Och jag säger att har man minsta lilla empati kan man se att dissa någons favoritbok kan göra ordentligt ont. Det gör absolut att den personen med största sannolikhet inte vill delta i tråden. Kanske kan tråden upplevas som tämligen elitistisk tom.

JAG tar inte åt mig om någon dissar mina böcker. Men är det så himla svårt att se att det finns personer som faktiskt mår dåligt och blir ledsna av det?! Jag tycker mig komma ihåg ett sabla liv om hur folk skulle inkluderas, inte uppleva trådar som otillgängliga och elitistiska.

Men det gäller väl allt? Mat kläder färger dofter smak och allt?
 
Det ska vara lika för alla. Ni anser att ni inte har ett mobbingbeteende i boktråden så då är det ok. Vi ansåg inte att vi hade ett mobbingbeteende i VGV-trådarna men det ansåg ni och ni har enligt er tolkningsföreträde (oavsett tråd kan vi väl säga då).

Jag hoppas du ser absurditeten i det hela?
Men vad har VGV med Sämsta bok-tråden att göra? Det låter ju som att ni suttit och väntat på ett tillfälle att ”slå tillbaka” mot oss som haft synpunkter på chattråden. Men det här tillfället känns rätt illa valt.
 
Men vad har VGV med Sämsta bok-tråden att göra? Det låter ju som att ni suttit och väntat på ett tillfälle att ”slå tillbaka” mot oss som haft synpunkter på chattråden. Men det här tillfället känns rätt illa valt.

Eh, nej. Men jag såg ett mobbingbeteende och bemötte det.
 
@athena_arabians Håller helt med i ditt tänk och det är jättebra att man lyfter det, eftersom att just en boktråd lätt kan spåra ur och bli väldigt elitistisk. :up:
Just i denna tyckte jag nog ändå att tonen var relativt okej, men det du skrev var en jättebra påminnelse för folk så att man inte skriver "Bok X eller författare Y är jättedåliga, jag förstår inte hur någon kan läsa de!" istället för kanske "Jag personligen gillar inte bok X eller författare Y, det är inte riktigt min smak, men förstår ändå att de är jättepopulära böcker för att ditt och datt" :)
 
Jag förstår inte var mobbingbeteendet ligger. Alls.
Jag gillar inte Tolkien men jag gillar Läckberg, jag har tom läst 50 shades men det kan ju inte bli mobbing av en specifik person eftersom jag inte vet vem som gillar eller inte gillar vad? :)

Om inte ens du som moderator kan se att dissande av litteratur är känsligt och att tråden inte är speciellt välkomnande eller vänlig ger jag upp att försöka få fram min poäng.
 
Det ska vara lika för alla. Ni anser själva att ni inte har ett mobbingbeteende i boktråden så då är det ok. Vi ansåg inte att vi hade ett mobbingbeteende i VGV-trådarna men det ansåg ni och ni har enligt er tolkningsföreträde (oavsett tråd kan vi väl säga då).

Jag hoppas du ser absurditeten i det hela?

Det enda jag stört mig på är när ämnen försvinner i jättetrådar. När en tråd slukar allt.
 
Om inte ens du som moderator kan se att dissande av litteratur är känsligt och att tråden inte är speciellt välkomnande eller vänlig ger jag upp att försöka få fram min poäng.
Jo, jag kan absolut se varför det skulle kunna bli så men som tråden ser ut så är den väldigt lättsam och ingen verkar dra sig för att varken såga "finlitteratur" eller chick lit.
Hade @Hyacinth antagit en von oben - attityd i sin trådstart så hade den kunnat utvecklas på ett nedvärderande sätt men så ser den ju inte ut?

Både Läckberg och Nobelpristagare faller ju för bilan så jag tycker inte det finns fog för åtgärder som tråden ser ut nu. :)
 
Jag ser inget mobbingbeteende i sämsta bok-tråden dock tycker jag att en del är aningen otrevliga i den här tråden, vilket jag påpekat.

Sedan är väl det de flesta velat ändra med vgv-tråden att de som skriver där skall försöka skapa fler trådar utanför den tråden. Då dessa diskussioner inte håller sig till rubriken för tråden?
Och jag vill egentligen inte ha ett svar på detta då det avhandlats i andra trådar och denna i första hand handlar om negativa trådämnen.
 
Jag ser inget mobbingbeteende i sämsta bok-tråden dock tycker jag att en del är aningen otrevliga i den här tråden, vilket jag påpekat.

Sedan är väl det de flesta velat ändra med vgv-tråden att de som skriver där skall försöka skapa fler trådar utanför den tråden. Då dessa diskussioner inte håller sig till rubriken för tråden?
Och jag vill egentligen inte ha ett svar på detta då det avhandlats i andra trådar och denna i första hand handlar om negativa trådämnen.

Jag har som sagt inget emot (rimliga) utbrytningar men det är flera trådar (bla VGV) som beskyllts för mobbning. Nu såg jag tack vare min egen bakgrund och min mors lärargärning en i mina ögon elitistisk tråd som gränsade till mobbning (eller iaf lätt kunde leda till det) och protesterade. Tydligen är det inga problem med tråden enligt majoriteten och väldigt få kan tydligen se problematiken i den. Rätt många inlägg högg på mig personligen också.

Det finns en intressant symmetri och ironi i det hela måste jag säga.
 
Det ska vara lika för alla. Ni anser själva att ni inte har ett mobbingbeteende i boktråden så då är det ok. Vi ansåg inte att vi hade ett mobbingbeteende i VGV-trådarna men det ansåg ni och ni har enligt er tolkningsföreträde (oavsett tråd kan vi väl säga då).

Jag hoppas du ser absurditeten i det hela?
Men snälla du? Det här är ju alldeles obegripligt? Ska vi hålla på såhär kan man ju dra det så långt att man börjar gnälla på att du mobbar @Hyacinth och dissar hennes tråd.
 
Jag har som sagt inget emot (rimliga) utbrytningar men det är flera trådar (bla VGV) som beskyllts för mobbning. Nu såg jag tack vare min egen bakgrund och min mors lärargärning en i mina ögon elitistisk tråd som gränsade till mobbning (eller iaf lätt kunde leda till det) och protesterade. Tydligen är det inga problem med tråden enligt majoriteten och väldigt få kan tydligen se problematiken i den. Rätt många inlägg högg på mig personligen också.

Det finns en intressant symmetri och ironi i det hela måste jag säga.

Men vad i min start är elitistiskt? Jag vill gärna veta det. Och mobbar jag någon vill jag veta det också.
 
@Gunnar kan du göra något åt det här? Det känns inte vettigt att VGV ska poppa upp i andra trådar, som i en boktråd på Allmänt. Det verkar ju inte finnas något slut på det. Dessutom blir vi några få som får bära hundhuvudet för att du och moderatorerna börjat bryta ut trådar.
Jag har gjort något, jag har brutit ut denna diskussion som i sig är lite intressant. Vilka trådämnen är ok? Finns det saker man bör försöka tänka på för att det skall bli så trevligt som möjligt för så många som möjligt.

Jag tycker inte så synd om dig eller eventuella andra som möjligen fått bära hundhuvud.

Om det blir orimligt många diskussioner om vgv-trådarna, framförallt på fel ställen, kommer de raderas/flyttas och eventuellt användare varnas/bannas.
 
Jag har gjort något, jag har brutit ut denna diskussion som i sig är lite intressant. Vilka trådämnen är ok? Finns det saker man bör försöka tänka på för att det skall bli så trevligt som möjligt för så många som möjligt.

Jag tycker inte så synd om dig eller eventuella andra som möjligen fått bära hundhuvud.

Om det blir orimligt många diskussioner om vgv-trådarna, framförallt på fel ställen, kommer de raderas/flyttas och eventuellt användare varnas/bannas.
Med bära hundhuvudet menar jag inte att be om sympati, men utbrytningarna är dina/era åtgärder, för dem som är förbannade på utbrytningarna är det mer riskfritt att ge några vanliga användare skulden, stället för de som ansvarar för åtgärderna.

Jättebra att du vill sätta en gräns för hur ofta och var vgv får poppa upp, det var just det jag önskade.
 
Men vad i min start är elitistiskt? Jag vill gärna veta det. Och mobbar jag någon vill jag veta det också.

Det har vi som hängt i vissa trådar också frågat oss. Då har vi fått mer eller mindre fått svaret att det förstår vi väl... underförstått att anser man inte att man är mobbare så är man förmodligen det.

Jag har i flera inlägg redovisat min ståndpunkt att jag anser det är problematiskt och ett mobbingbeteende att starta en tråd för det är roligt att dissa böcker, just för att böcker för många är ett känsligt ämne. Jag kan ha fel, jag kanske är överkänslig men jag hävdar fortfarande att det i alla fall inte är en trådstart som bidrar till ett trevligt forum.
 
Det har vi som hängt i vissa trådar också frågat oss. Då har vi fått mer eller mindre fått svaret att det förstår vi väl... underförstått att anser man inte att man är mobbare så är man förmodligen det.

Jag har i flera inlägg redovisat min ståndpunkt att jag anser det är problematiskt och ett mobbingbeteende att starta en tråd för det är roligt att dissa böcker, just för att böcker för många är ett känsligt ämne. Jag kan ha fel, jag kanske är överkänslig men jag hävdar fortfarande att det i alla fall inte är en trådstart som bidrar till ett trevligt forum.
Det här verkar nästan vara nån sorts hämd?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 823
Senast: cassiopeja
·
Kultur Spinoff på läs-tråden eftersom jag blev inspirerad. Vilken är den sämsta bok du läst, och varför? Själv gav jag mig på en Camilla...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
25 703
Senast: Hyacinth
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 297
Senast: TinyWiny
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp