Negativ tråd - Utbruten från Vilken är den sämsta bok du läst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har missat helt vad hela det här handlar om, men nånting har ju hänt här senaste dagarna med utbrutna trådar och infekterad stämning?

Hursomhelst så ser jag inte riktigt problemet med en tråd om sämsta boken man läst. Får man inte ha "gnäll-diskussioner" alls?
Jag var en riktig bokslukare som yngre (tyvärr inte längre pga psykiskt dåligt uthållig så jag klarar liksom inte att läsa i samma utsträckning) och "mina" böcker betydde otroligt mycket för mig när jag växte upp. Jag kan absolut förstå känslan när man som typ mellan-högstadiebarn får sina favoritförfattare dissade, oavsett om det är av de tuffa killarna och tjejerna eller av läraren eller bibliotekarien.
Men här är vi vuxna som diskuterar vilka böcker vi personligen inte gillade. Ser inte riktigt kopplingen där?

Jag har varit med om att folk uttalat sig nedlåtande om "min" hundras också och kallat dem för tråkiga. Mina hundar är en stor orsak till att jag öht är vid liv idag, för mig är de världens bästa. JAG tycker ju den personen som säger att de är skittråkiga är lite dum i huvudet och hur kan hen tycka så om mina fantastiska älsklingar?! Men inte blir jag personligen ledsen, nedtryckt och knäckt för det ändå?

Är man SÅ känslig att man inte mäktar med att någon ogillar det en själv älskar och håller väldigt kärt, så kanske man ska vara lite försiktig med att läsa trådar där man redan i rubriken kan ana att sånt kan hända? Eller jag vet inte.

Det är självklart helt okej att vara känslig och bli ledsen, men samtidigt måste vi väl få diskutera även vad vi inte gillar, så länge det görs på ett vettigt sätt och inte blir personliga påhopp osv?
 
@athena_arabians Lite stora växlar tycker jag nu, men böcker kanske betyder väldigt mycket för dig? Inte menat som en pik.
Du får gärna förklara varför böcker är ett känsligt ämne för det förstår jag inte. Är filmer och musik lika illa? Eller värre? För då finns det ju både manusskrivare, skådespelare, sångare och direktörer, med en massa fler

Det fanns väl också flera Hiss eller diss trådar, ska alla då som tycker om den dissade produkten ta illa upp?

@Hyacinth tycker Tolkien är urtråkig, och det är mina absoluta favorit böcker/filmer, jag tar inte illa upp. Tycker lite synd om henne för hon förstår inte hur bra de är istället ;)

Jag förstår faktiskt inte allt hur det blir mobbing att disskutera dåliga böcker, om något är det väl bara en tidsfördrivstråd. Inget hacka på någon som tycker om de böckerna.
 
Det är självklart helt okej att vara känslig och bli ledsen, men samtidigt måste vi väl få diskutera även vad vi inte gillar, så länge det görs på ett vettigt sätt och inte blir personliga påhopp osv?
Men eller hur? Jag blir lite ledsen och rädd av att läsa/disskutera folks politiska ståndpunkter och låter därför bli att läsa sånt jag vet får mig att må dåligt. Som exempel.
 
@athena_arabians Lite stora växlar tycker jag nu, men böcker kanske betyder väldigt mycket för dig? Inte menat som en pik.
Du får gärna förklara varför böcker är ett känsligt ämne för det förstår jag inte. Är filmer och musik lika illa? Eller värre? För då finns det ju både manusskrivare, skådespelare, sångare och direktörer, med en massa fler

Det fanns väl också flera Hiss eller diss trådar, ska alla då som tycker om den dissade produkten ta illa upp?

@Hyacinth tycker Tolkien är urtråkig, och det är mina absoluta favorit böcker/filmer, jag tar inte illa upp. Tycker lite synd om henne för hon förstår inte hur bra de är istället ;)

Jag förstår faktiskt inte allt hur det blir mobbing att disskutera dåliga böcker, om något är det väl bara en tidsfördrivstråd. Inget hacka på någon som tycker om de böckerna.

Återigen, JAG tar det inte personligt. Men är det så himla svårt att förstå att det är känsligt för många andra och att vi nyligen blivit uppläxade för att vissa tydligen ska ha ett exkluderande beteende som gör forumet oattraktivt?
 
@athena_arabians En stor eloge till din mamma och jag är helt överens med henne, det viktiga är inte vad man läser utan att man läser. :up:

Sämsta bok-tråden handlar ju inte om vilken genre som är sämst och vem som har dålig smak utan vilken bok man tycker är sämst, en högst personlig åsikt och ingen värdering av andra. Jag köpte nästan allt som var utgivet av Tolkien i början av 90-talet, men jag gillade ju verkligen inte allt han skrivit även om inget var i klass med Doktor Glas. :D

Jag vet hur jävligt det är att vara mobbad i skolan, men att de slog böckerna ur dina händer berodde nog mer på att det var du och inte böckerna? Jag fick också skit för att jag gillade sånt som även mina mobbare gillade, men eftersom det var jag som gillade det så var det ju skit trots att några av dem gillade samma sak. :crazy:
 
Återigen, JAG tar det inte personligt. Men är det så himla svårt att förstå att det är känsligt för många andra och att vi nyligen blivit uppläxade för att vissa tydligen ska ha ett exkluderande beteende som gör forumet oattraktivt?
Förlåt jag har inte läst den tråden, men flera andra har sagt att de tar väldigt illa upp av att dissa böcker?
Jag tycker det är ett underligt beteende att bli så upprörd över bokdissande när det finns så många andra fula beteenden på forumet, attityd och trycka ner folk tekniker.

Jag är dessutom på ''er sida'' ang VGV trådarna. Tycker inte ni är exkluderande.

Vill inte läxa upp dig eller uppfostra dig men det kanske vore dags att ta en kaffe/te/vatten paus och stänga datorn/telefonen, med all välvilja.
 
Återigen, JAG tar det inte personligt. Men är det så himla svårt att förstå att det är känsligt för många andra och att vi nyligen blivit uppläxade för att vissa tydligen ska ha ett exkluderande beteende som gör forumet oattraktivt?

Nej bokkritik är inget känsligt ämne för många. Du anser det men det är ingen sanning. Det kan vara känsligt för barn men knappast generellt och definitivt inte för många.
 
Jag tycker inte så synd om dig eller eventuella andra som möjligen fått bära hundhuvud.
Haha såklart, det är ju lättare för dig om användare får skit för dina beslut än att du får det :D ;).

Eller ja, de stackars moderatorerna fick sig ju också en ordentlig släng av sleven. Synd - för ni gör ett superjobb verkligen tycker jag :).
 
1. Jag tar inte min boksmak på vansinnigt allvar, jag tål att höra att min boksmak är skit.
2. Jag ser inte något positivt med att starta en tråd enbart för att få fram negativa saker. Jag tillhör även de som anser att man inte säger mat är äcklig utan att man inte tycker om just den rätten.
3. Vi har påmints om att forumet ska vara trevligt och inte exkluderande. Eftersom jag ansåg att sagda tråd inte stämde in på det protesterade jag.
4. Det gick att dra paralleller till tidigare uppförandediskussioner och när jag gjorde det blev jag påhoppad.
 
Återigen, JAG tar det inte personligt. Men är det så himla svårt att förstå att det är känsligt för många andra och att vi nyligen blivit uppläxade för att vissa tydligen ska ha ett exkluderande beteende som gör forumet oattraktivt?
Alltså det blir jättekonstigt att dra det här kortet - det är inte direkt så att folk i @Hyacinth tråd sitter och pikar andra användare bakom ryggen på denne (vilket är en del av exkluderingen ”ni beskyllts” för)

Så länge en tråd inte handlar om att trasha en författare/genre och folk som gillar den så ser jag inte problemet faktiskt - det hade varit ett större problem om @Hyacinth drog den här diskussionen i boktråden istället tycker jag och vi som oftast svarar i den sitter och gör oss lustiga över alla som läser en viss typ av böcker. Alternativt om en hel tråd skrev hur dålig ”buke-boken” är och taggade författaren hela tiden - DET hade varit mobbing på riktigt. Att säga att en inte gillar en bok och dessutom motivera det på ett vettigt sätt är inte mobbing. Möjligen risk för att bli elitistiskt om alla uttrycker åsikter om ”skräplitteratur” men inte ens det är ju fallet i tråden?!

Det blir dessutom jättemärkligt att hänvisa till att en blev mobbad när en var yngre och vad dom personerna gjorde då. Hur ska någon bemöta det? Ska vi ha en tävling i vem som blev mobbad mest som barn och vem som då har tolkningsföreträde nu när det gäller hur en känner i en tråd om böcker?
Det blir dessutom märkligt när du gör dig till talesperson för personer som kan känna sig illa berörda av tråden - om du nu inte känner dig påhoppad personligen, vilket du skriver att du inte gör och det är ju bra, men om ingen nu gör det är det ju en märklig diskussion. Framförallt om u hänvisar tillbaka till VGV-tråden där folk personligen pratar om sina egna känslor av exkludering. Att jag känner mig exkludera av någon och ger exempel är ju inte samma sak som att någon kan komma att känna sig exkluderad och du gör dig till talesperson för denne fiktive person.
 
1. Jag tar inte min boksmak på vansinnigt allvar, jag tål att höra att min boksmak är skit.
2. Jag ser inte något positivt med att starta en tråd enbart för att få fram negativa saker. Jag tillhör även de som anser att man inte säger mat är äcklig utan att man inte tycker om just den rätten.
3. Vi har påmints om att forumet ska vara trevligt och inte exkluderande. Eftersom jag ansåg att sagda tråd inte stämde in på det protesterade jag.
4. Det gick att dra paralleller till tidigare uppförandediskussioner och när jag gjorde det blev jag påhoppad.
1. Tråden handlar inte om att klanka på någon boksmak.
2+3. Problemet är inte om man diskuterar negativa saker - det är det ingen utom du som nämnt vad jag sett, det är tonen som har varit (och är) negativ tidvis. Tonen i bokdissartråden är positiv. Kan du se skillnaden? Negativa ämnen och negativ ton är helt olika saker eller hur? Ämnen får vara hur tråkiga och negativa som helst, det är hur folk hanterar ämnet och hur man uppträder mot varandra.
3. Nej du blev inte påhoppad, vad jag sett. Dina åsikter i ämnet har dock blivit grundligt dissade.
 
Alltså det blir jättekonstigt att dra det här kortet - det är inte direkt så att folk i @Hyacinth tråd sitter och pikar andra användare bakom ryggen på denne (vilket är en del av exkluderingen ”ni beskyllts” för)

Så länge en tråd inte handlar om att trasha en författare/genre och folk som gillar den så ser jag inte problemet faktiskt - det hade varit ett större problem om @Hyacinth drog den här diskussionen i boktråden istället tycker jag och vi som oftast svarar i den sitter och gör oss lustiga över alla som läser en viss typ av böcker. Alternativt om en hel tråd skrev hur dålig ”buke-boken” är och taggade författaren hela tiden - DET hade varit mobbing på riktigt. Att säga att en inte gillar en bok och dessutom motivera det på ett vettigt sätt är inte mobbing. Möjligen risk för att bli elitistiskt om alla uttrycker åsikter om ”skräplitteratur” men inte ens det är ju fallet i tråden?!

Det blir dessutom jättemärkligt att hänvisa till att en blev mobbad när en var yngre och vad dom personerna gjorde då. Hur ska någon bemöta det? Ska vi ha en tävling i vem som blev mobbad mest som barn och vem som då har tolkningsföreträde nu när det gäller hur en känner i en tråd om böcker?
Det blir dessutom märkligt när du gör dig till talesperson för personer som kan känna sig illa berörda av tråden - om du nu inte känner dig påhoppad personligen, vilket du skriver att du inte gör och det är ju bra, men om ingen nu gör det är det ju en märklig diskussion. Framförallt om u hänvisar tillbaka till VGV-tråden där folk personligen pratar om sina egna känslor av exkludering. Att jag känner mig exkludera av någon och ger exempel är ju inte samma sak som att någon kan komma att känna sig exkluderad och du gör dig till talesperson för denne fiktive person.

Jag orkar inte dra min ståndpunkt igen, läs mina inlägg. Men jag använde min mobbing för att illustrera hur känsligt det kan vara med böcker och läsning och att det finns de som kanske är i den situationen nu och tar illa upp.

Jag har, som jag sagt ett otal gånger, inga problem med att bli dissad. Men är det ett krav att vara personligen utsatt för att tala emot något man tycker är fel? Att stå upp för andra?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 812
Senast: cassiopeja
·
Kultur Spinoff på läs-tråden eftersom jag blev inspirerad. Vilken är den sämsta bok du läst, och varför? Själv gav jag mig på en Camilla...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
25 621
Senast: Hyacinth
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 250
Senast: TinyWiny
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp