Negativ tråd - Utbruten från Vilken är den sämsta bok du läst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

athena_arabians

Trådstartare
Jag har väldigt svårt att se det positiva i en tråd där man dömer ut litteratur... det finns mycket skit, det är jag den första att skriva under på, men det man själv tycker är skit kan någon annan faktiskt tycka är bra. Det finns en stor risk att tråden blir extremt elitistisk och exkluderande och det ville vi väl inte ha?

Min inte speciellt bra mellanstadielärare tillrättavisade mig en gång i biblioteket när jag dissade flera av en av klasskamraternas böcker och sa att det faktiskt finns de som tycker om dem. Det var väl det enda vettiga han gjorde men det har hängt kvar.
 
Jag har väldigt svårt att se det positiva i en tråd där man dömer ut litteratur... det finns mycket skit, det är jag den första att skriva under på, men det man själv tycker är skit kan någon annan faktiskt tycka är bra. Det finns en stor risk att tråden blir extremt elitistisk och exkluderande och det ville vi väl inte ha?

Min inte speciellt bra mellanstadielärare tillrättavisade mig en gång i biblioteket när jag dissade flera av en av klasskamraternas böcker och sa att det faktiskt finns de som tycker om dem. Det var väl det enda vettiga han gjorde men det har hängt kvar.
Bra poäng.
 
Jag har väldigt svårt att se det positiva i en tråd där man dömer ut litteratur... det finns mycket skit, det är jag den första att skriva under på, men det man själv tycker är skit kan någon annan faktiskt tycka är bra. Det finns en stor risk att tråden blir extremt elitistisk och exkluderande och det ville vi väl inte ha?

Min inte speciellt bra mellanstadielärare tillrättavisade mig en gång i biblioteket när jag dissade flera av en av klasskamraternas böcker och sa att det faktiskt finns de som tycker om dem. Det var väl det enda vettiga han gjorde men det har hängt kvar.

En poäng kanske, fast jag tror de flesta kan se det lättsamma i tråden? Det är lite som tråden med märkliga maträtter och annat - det det ena gillar är gräsligt för någon annan. :)
 
En poäng kanske, fast jag tror de flesta kan se det lättsamma i tråden? Det är lite som tråden med märkliga maträtter och annat - det det ena gillar är gräsligt för någon annan. :)
Så länge det inte blir elitistiskt och klassförakt och skit så ser jag inte problemet. Vi måste ju kunna diskutera film, böcker, resmål etc etc utan att alla måste sitta och hålla med varandra.
 
Men herregud. Vi kan rimligen inte behöva en tråd till om att folk inte vågar skriva på Buke. Och framförallt inte i en tråd om ett annat ämne. Starta en ny tråd om ni vill diskutera elitism eller skriv i den befintliga.

Edit: och ursäkta att jag blåste en säkring men vid någon punkt bör vi väl gå vidare i livet.
 
Senast ändrad:
En poäng kanske, fast jag tror de flesta kan se det lättsamma i tråden? Det är lite som tråden med märkliga maträtter och annat - det det ena gillar är gräsligt för någon annan. :)

Och jag ser noll lättsamt i en tråd där man dissar andras presumtiva boksmak. Det är en sak att kalla en matkombination märklig och en helt annan att underkänna någons val av litteratur. Vilka böcker man tycker om är för många enormt personligt (för mig är det sannerligen det) och ofta förbundet med ens känsla av själv.

Tolkien bar mig genom helvetet som också kallades högstadiet. Nu var jag van att stå ut med att bli smädad för jag tyckte om att läsa och sa någon att Tolkien var skit tog det inte, resten av mobbingen jag var utsatt för var så mycket värre att det var en bagatell i sammanhanget. Jag ångrar innerligt att jag dissade böckerna min klasskamrat lånade där på mellanstadiet, trots att det var en av mina mobbare. Det enda jag kan skylla på var oförstånd pga min ålder.

*inte riktat till dig*

Men visst, fortsätt ursäkta ert mobbingbeteende. Det gör mig illamående.
 
Och jag ser noll lättsamt i en tråd där man dissar andras presumtiva boksmak. Det är en sak att kalla en matkombination märklig och en helt annan att underkänna någons val av litteratur. Vilka böcker man tycker om är för många enormt personligt (för mig är det sannerligen det) och ofta förbundet med ens känsla av själv.

Tolkien bar mig genom helvetet som också kallades högstadiet. Nu var jag van att stå ut med att bli smädad för jag tyckte om att läsa och sa någon att Tolkien var skit tog det inte, resten av mobbingen jag var utsatt för var så mycket värre att det var en bagatell i sammanhanget. Jag ångrar innerligt att jag dissade böckerna min klasskamrat lånade där på mellanstadiet, trots att det var en av mina mobbare. Det enda jag kan skylla på var oförstånd pga min ålder.

*inte riktat till dig*

Men visst, fortsätt ursäkta ert mobbingbeteende. Det gör mig illamående.
Man underkänner ingen annans val av litteratur, man talar om vad man själv inte gillar. Precis som när det gäller all annan smak vi diskuterar.
 
Men visst, fortsätt ursäkta ert mobbingbeteende. Det gör mig illamående.
Fast alltså det här är helt orimligt. Vi har i alla år diskuterat böcker och film och mat och resor och kläder och språk och allt. Så länge man uttrycker sig okej och inte beter sig illa så måste det vara okej att uttrycka åsikter. Vad ska vi annars göra härinne? Lista allt vi gillar i världen och sen chatta om vår frukost? Om du inte kan klara av att någon säger "Jag gillade inte Sagan om ringen" förstår jag att det blir tufft men då kanske det är bättre att låta bli att läsa en tråd som heter "Vilken är den sämsta bok du läst?".

Tråden är inte stötande och ingen har skrivit något stötande. Mår man personligt dåligt av att någon kritiserar en bok man gillar så ligger problemet hos en själv. Det är dessutom helt fritt fram att starta en tråd om klassperspektiv/elitism/snobbism relaterat till kultur om man vill.
 
Och jag ser noll lättsamt i en tråd där man dissar andras presumtiva boksmak. Det är en sak att kalla en matkombination märklig och en helt annan att underkänna någons val av litteratur. Vilka böcker man tycker om är för många enormt personligt (för mig är det sannerligen det) och ofta förbundet med ens känsla av själv.

Tolkien bar mig genom helvetet som också kallades högstadiet. Nu var jag van att stå ut med att bli smädad för jag tyckte om att läsa och sa någon att Tolkien var skit tog det inte, resten av mobbingen jag var utsatt för var så mycket värre att det var en bagatell i sammanhanget. Jag ångrar innerligt att jag dissade böckerna min klasskamrat lånade där på mellanstadiet, trots att det var en av mina mobbare. Det enda jag kan skylla på var oförstånd pga min ålder.

*inte riktat till dig*

Men visst, fortsätt ursäkta ert mobbingbeteende. Det gör mig illamående.
Du är inte på högstadiet längre. Vi är vuxna människor med olika smak. Det är helt ok om du gillar en bok som andra ogillar. Ingen tycker sämre om dig för det.
 
Du är inte på högstadiet längre. Vi är vuxna människor med olika smak. Det är helt ok om du gillar en bok som andra ogillar. Ingen tycker sämre om dig för det.

Jag är väl medveten om att jag inte är på högstadiet längre. PERSONLIGEN skiter jag fullständigt i om någon tycker min boksmak suger. Likväl finns det andra som kanske inte har så pass tjock hud att det är ok för dem att se sina favoriter bli dissade.

Men bra att veta att mobbing är ok i vissa fall :up:
 
Och jag ser noll lättsamt i en tråd där man dissar andras presumtiva boksmak. Det är en sak att kalla en matkombination märklig och en helt annan att underkänna någons val av litteratur. Vilka böcker man tycker om är för många enormt personligt (för mig är det sannerligen det) och ofta förbundet med ens känsla av själv.

Tolkien bar mig genom helvetet som också kallades högstadiet. Nu var jag van att stå ut med att bli smädad för jag tyckte om att läsa och sa någon att Tolkien var skit tog det inte, resten av mobbingen jag var utsatt för var så mycket värre att det var en bagatell i sammanhanget. Jag ångrar innerligt att jag dissade böckerna min klasskamrat lånade där på mellanstadiet, trots att det var en av mina mobbare. Det enda jag kan skylla på var oförstånd pga min ålder.

*inte riktat till dig*

Men visst, fortsätt ursäkta ert mobbingbeteende. Det gör mig illamående.

Och jag ser inte allvaret i det hela överhuvudtaget! Läsning och litteratur är jätteviktigt för många och man läser av flera olika anledningar, men bara för att någon annan inte gillar "mina böcker" betyder det ju inte att de angriper mig som person.

Jag förstår inte vem som blir mobbad så länge det inte kommer inlägg i stil med "Alla som gillar xxxx är idioter."
 
Och du kan för ditt liv inte se att det kan göra rejält ont för någon som gillar böckerna som listas här i tråden? Ok.
Men hur fungerar det för en att vara ute i riktiga världen om man är så känslig för kritik mot saker man gillar? Folk kan ju såga ens favoritfilm och bok och allt möjligt till höger och vänster. Det här är en ärlig undran.

En annan ärlig undran: Hur jädra lågt i tak tänker du dig att vi ska ha på Bukefalos? Ska vi inte kunna skriva om någonting som eventuellt sårar en användare? Uppenbara saker ska vi ju givetvis låta bli (elaka påhopp etc). Men om nån skriver "Jag tycker Spanien är ett jättetrist land med dålig mat", är det OK då för mig att dra igång om hur jag faktiskt blir sårad för jag tycker spansk mat är jättegott? Är det rimligt? Var drar vi gränsen liksom?
 
Och jag ser noll lättsamt i en tråd där man dissar andras presumtiva boksmak. Det är en sak att kalla en matkombination märklig och en helt annan att underkänna någons val av litteratur. Vilka böcker man tycker om är för många enormt personligt (för mig är det sannerligen det) och ofta förbundet med ens känsla av själv.

Tolkien bar mig genom helvetet som också kallades högstadiet. Nu var jag van att stå ut med att bli smädad för jag tyckte om att läsa och sa någon att Tolkien var skit tog det inte, resten av mobbingen jag var utsatt för var så mycket värre att det var en bagatell i sammanhanget. Jag ångrar innerligt att jag dissade böckerna min klasskamrat lånade där på mellanstadiet, trots att det var en av mina mobbare. Det enda jag kan skylla på var oförstånd pga min ålder.

*inte riktat till dig*

Men visst, fortsätt ursäkta ert mobbingbeteende. Det gör mig illamående.
Fast nu blir jag lite undrande, jag gillade inte Doktor Glas som jag hade som läxuppgift att läsa i skolan, idag skulle jag kanske uppskatta den bättre men jag är inte så sugen på att testa. Jag dissar ingen som ev gillar den.

Jag har läst många andra böcker som jag inte gillat, många böcker jag påbörjat och aldrig läst klart, böcker jag läst i brist på annat och böcker som jag älskat men som inte tålde att läsas om. Doktor Glas är den jag kommer ihåg titeln på och då var ändå litteraturhistoria en stor favorit och jag är tacksam att vi fick läsa så många böcker som jag troligen aldrig skulle läst annars. :)

Jag gillade t ex inte American Psyko som jag fick av en förlagsredaktör från Nordstedts, jag läste ut den men skummade den för att dels tyckte jag den var för beskrivande och dels för jag inte orkade med allt rabblande av märken boken igenom. Tydligen är det väldigt många som gillade den då den sålde i massor och även gick upp på bio, jag har dock aldrig öppnat den mer, inte sett filmen och har den kvar i bokhyllan för jag klarar inte av att slänga böcker. Jag dissar verkligen ingen som gillar boken bara för att jag inte gör det! :eek:
 
Jag är väl medveten om att jag inte är på högstadiet längre. PERSONLIGEN skiter jag fullständigt i om någon tycker min boksmak suger. Likväl finns det andra som kanske inte har så pass tjock hud att det är ok för dem att se sina favoriter bli dissade.

Men bra att veta att mobbing är ok i vissa fall :up:
Men Alltså det är ju inte konstigare att ha läst böcker man ogillar än att man ätit maträtter man ogillar?
Jag kan till exempel inte med oliver, det innebär inte att jag mobbar olivätare?
 
@MJLee @athena_arabians

Jag älskar Barbara Cartland. Jag har antagligen läst 3000 harlequin-böcker. Jag älskar Ricki Lake och Jerry Springer. Och massa chiq-lit. Men ine Läckberg. Inte Liza Marklund heller. Det har Noll Och Intet Med mobbing eller Fin-kultur att göra.

Får jag inte skriva att JAG tycker Läckberg är överskattad för att nån kan bli ledsen då? Det är ju helt jävla makabert. Jag hatar kalvsylta btw. Och isterband. Och kalvfilé.

Tydligen älskar ju massa människor Läckberg och jag älskar att folk läser, oavsett vad.

Jag dissar ingen som läser. Eller deras smak. Men jag måste väl få tala om vad Jag ogillar?

Tolkien, fattar jag inte heller. Somnade när jag såg den på bio.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 823
Senast: cassiopeja
·
Kultur Spinoff på läs-tråden eftersom jag blev inspirerad. Vilken är den sämsta bok du läst, och varför? Själv gav jag mig på en Camilla...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
25 721
Senast: Hyacinth
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 299
Senast: TinyWiny
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp