Negativ tråd - Utbruten från Vilken är den sämsta bok du läst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
En stor faktor är även att tråden handlar om

Sämsta boken man LÄST och inte vad är DÅLIG littereatur.

Något har ju ändå fått en att läsa boken. Man har varit nyfiken och velat ta del av den.

Det vore helt annat om någon sa "folk som läser sån skit måste vara dumma i huvudet"
 
Men herregud. Vi kan rimligen inte behöva en tråd till om att folk inte vågar skriva på Buke. Och framförallt inte i en tråd om ett annat ämne. Starta en ny tråd om ni vill diskutera elitism eller skriv i den befintliga.

Edit: och ursäkta att jag blåste en säkring men vid någon punkt bör vi väl gå vidare i livet.

Men det var Gunnar som bröt ut den så då måste den vara nödvändig.
 
En stor faktor är även att tråden handlar om

Sämsta boken man LÄST och inte vad är DÅLIG littereatur.

Något har ju ändå fått en att läsa boken. Man har varit nyfiken och velat ta del av den.

Det vore helt annat om någon sa "folk som läser sån skit måste vara dumma i huvudet"

Precis! I tråden ratas ju uppenbarligen såväl klassisk, hyllad litteratur som populärfenomen. Det handlar om personlig smak, inte klass eller utbildning.
 
Och jag säger att har man minsta lilla empati kan man se att dissa någons favoritbok kan göra ordentligt ont. Det gör absolut att den personen med största sannolikhet inte vill delta i tråden. Kanske kan tråden upplevas som tämligen elitistisk tom.

JAG tar inte åt mig om någon dissar mina böcker. Men är det så himla svårt att se att det finns personer som faktiskt mår dåligt och blir ledsna av det?! Jag tycker mig komma ihåg ett sabla liv om hur folk skulle inkluderas, inte uppleva trådar som otillgängliga och elitistiska.

Tråden är inte det minsta elitistisk.

Ja folk kan ta illa vid sig av allting, det går inte att undvika det, det blir inga trådar kvar om man ska ha det i baktanken. Det är inte så att det är särskilt många som tar illa vid sig av en sådan sak även om det säkert finns någon. Dock är det mycket lätt att undvika tråden om man nu inte vill se sin favoritförfattare dissad så det är inte direkt problematiskt.
 
Tråden är inte det minsta elitistisk.

Ja folk kan ta illa vid sig av allting, det går inte att undvika det, det blir inga trådar kvar om man ska ha det i baktanken. Det är inte så att det är särskilt många som tar illa vid sig av en sådan sak även om det säkert finns någon. Dock är det mycket lätt att undvika tråden om man nu inte vill se sin favoritförfattare dissad så det är inte direkt problematiskt.

Men hur kan man se att ens favoritförfattare blir dissad om man inte läser tråden?
 
Men hur kan man se att ens favoritförfattare blir dissad om man inte läser tråden?
Rubriken är ju tydlig om vad det handlar om så vet man att ämnet är känsligt för en själv så är det lätt att undvika just den tråden. Så löser iallafall jag den typen av problem. Hittar jag en tråd om saker som får mig att må dåligt så låter jag bli att läsa dem.
 
Rubriken är ju tydlig om vad det handlar om så vet man att ämnet är känsligt för en själv så är det lätt att undvika just den tråden. Så löser iallafall jag den typen av problem. Hittar jag en tråd om saker som får mig att må dåligt så låter jag bli att läsa dem.

Bra, då kan alla som stört sig på tonen i VGV-trådarna låta bli att öppna dem.
 
Men hur kan man se att ens favoritförfattare blir dissad om man inte läser tråden?

Det är ju precis det som är poängen, vet man med sig om att man är känslig på det området så skippar man tråden och ägnar sig år en man gillar ämnet på istället.
 
Jag förstår din synvinkel till viss del, speciellt när du vidareutvecklar den. Ibland är jag själv för fåfäng för att tala om min faiblesse Elizabeth George och andra deckare i litteraturvetenskapliga sammanhang, och jag har undvikt att läsa en roman som är författad av en person från min hembygd - för att baserat på det jag hört om den så skulle jag inte kunna låta bli att såga den, om den kom på tal. Men här påvisas ju en rätt salig blandning av vad som anses vara högt och lågt, dvs. tycker jag inte att det är en så dräpande stämning. Upplever att det till viss del är så inom litteraturvetenskapen också, även om det såklart förekommer en del snobberier så finns det ett rätt stort utrymme för analyser av litteratur från olika genrer, det är ju rentav positivt för det har redan skrivits så mycket om alla klassiker. :)

Ofta hänger de böcker vi läser samman med vår utbildningsnivå. Det är också mer socialt accepterat att som högutbildad medge att man läser det som anses vara inte så avancerad litteratur. Det är också lättare, vi har knäckt koden till att läsa och läser dessutom ofta snabbt oavsett nivån på språket. Vi hinner sluka en massa böcker medan de som har det jobbigare med läsningen tar lång tid på sig för en bok.

Är man då inte högutbildad, kanske tagit lång tid på sig för att ens våga sig på de där märkliga tingestarna "böcker" så blir man gärna lite skör när det gäller det man läser och vad man gillar.

Min mamma verkade inom ett arbetarklassdominerat område. Det fanns föräldrar som inte ansåg att böcker var viktigt och var rätt oförstående när hon hade det svårt att få deras barn att lära sig läsa. Hon mer eller mindre grät av lycka när hon fått de eleverna att låna en bok frivilligt. Vilken bok det var gav hon blanka fan i.
 
Det skulle bli lite kul.

Jag vill inte att nån ska må dåligt för att jag ogillar C.L . Men jag gillar ju massa annat som definitivt inte är finlitteratur. Och mår nån dåligt av min tråd ber jag hemskt mycket om ursäkt. Det var inte intentionen. Jag tycker det är kul att se vad andra gillar/ogillar helt enkelt. Det fanns inte en baktanke mot de som mår dåligt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Alltså.
Jag tycker det var en bra poäng av @athena_arabians att påpeka risken för att det kunde spåra mot att bli elitistisk/värderande i en tråd av typen "vad är dåligaste...?" Alltid värt att ha det med i tanken.

Men om man sköter det så att man pratar om vad jag inte har tyckt om och varför. Men inte läger några värderingar (inte ens underförstått) på att andra borde tycka samma, då kan det ju inte vara ett problem. Vad ska vi prata om och hur ska vi bete oss om det aldrig får framgå vad vi tycker om/inte tycker om ifall det riskerar avvika från någon annans åsikt (och den kanske tycker det är jobbigt).

Man kan (speciellt på högstadiet) säga att den boken/whatever pryl är bra/dålig på ett sätt som (speciellt med kontexten tagen i beaktande) kan vara väldigt nedvärderande och dissande. Vilket AA och många andra upplevt.
Men det betyder inte att man inte kan tala om vad man själv tycker är bra och dåliga böcker UTAN den dissande/värderande aspekten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 834
Senast: cassiopeja
·
Kultur Spinoff på läs-tråden eftersom jag blev inspirerad. Vilken är den sämsta bok du läst, och varför? Själv gav jag mig på en Camilla...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
25 825
Senast: Hyacinth
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 491
Senast: TinyWiny
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 102

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp