Negativa människor

Nu svarar jag på din retoriska fråga om den eventuellt retoriska frågan.
Personen vill ju antingen ha medhåll: - Ja jättekonstigt! eller så undrar hen kanske. Personen kanske aldrig ens tänkt att andra inte tycker det där med bröllops middag är en jättegrej utan bara tar något ställe som ligger hyggligt i närheten av stadshuset. Alternativt kanske de har en personlig koppling genom att ha haft sin första dejt där, vem vet. För mig speglar frågan snarast okunskap kring hur andra kan se på sitt bröllop, från någon som uppenbarligen tycker att bröllop är en stor grej och att bröllops middagen således inte intas på en uteservering i närheten av stadshuset. Jag har svårt att se det som en nedsättande kommentar.

Det var väl just att det var med en förfasande ton som stör mig. Genuin nyfikenhet hade ju varit en annan sak, men när man tycker att andras val är konstiga med lite skräck i rösten så blir det ju nedsättande. Utgångspunkten att andras val är just konstiga, och inte bara annorlunda än mina.
 
Det var väl just att det var med en förfasande ton som stör mig. Genuin nyfikenhet hade ju varit en annan sak, men när man tycker att andras val är konstiga med lite skräck i rösten så blir det ju nedsättande. Utgångspunkten att andras val är just konstiga, och inte bara annorlunda än mina.
Jag missade kanske skräck i rösten detaljen, men det är ju nästan lite roligt :D (och nu roar jag mig istället över din vän/bekantas beteende).
 
Jag fattar inte heller! Att man ens reflekterar över att någon har en lite varm tröja när det är varmt ute t ex? Och att sedan ta steget till att kommentera det... Precis som du undrar jag VARFÖR! Fattar verkligen inte. Antingen fryser väl personen lättare än du, visste inte hur varmt det var ute eller så finns det en annan anledning (som dessutom kan vara känslig). Hur kan man bry sig om det och framför allt, hur kan man kommentera det??? Vad vill man åstadkomma med det? Det är ju som det är oavsett anledning, liksom. Det enda man gör är att riskera att såra någon och göra ett redan jobbigt problem till någonting ännu värre. "Ta av dig tröjan - det är varmt ute!". Eeeeh, en vuxen människa gör väl som den själv vill, eller???
Fast jag hade nog kunnat fråga det om en tjock tröja om det är varmt, dels av omtanke för att kolla att personen mår bra men också för egen del, är hen sjuk vill jag kanske hålla lite extra avstånd 😅

Men generellt hanterar jag dåligt folk som har för mycket åsikter om vad andra gör och när en ska påpeka allt möjligt i ens omgivning. Tror som andra redan nämnt att det bottnar i ens eget mående hur man väljer att kommunicera med sin omvärld. Tycker lite synd om en del som är så omedvetet som ändå menar väl och är fina personer för de kan nog påverka dom negativt i sociala situationer. Är du svår att umgås med så blir det ju gärna så att folk undviker en tänker jag.
 
Min mamma är likadan. Dock utan den mysiga sidan, hon säger aldrig att det är kul att ses eller något liknande. Är ganska "känslokall".
Jag har själv försökt analysera det, men inte riktigt lyckats. Kanske beror det på en rätt kass uppväxt med ganska få glädjepunkter eller att gammelmormor och mormor är likadana. Gammelmormor var extremt cynisk och sa aldrig något bra om en enda sak. Mormor är bara light, hon kan säga bra saker också. Kanske är det en mix av de två plus annat.
Är jättesvårt att veta.

Jag är bitvis där, jag är en ganska cynisk person, rätt så känslokall och har svårt med att visa kärlek och glädje för andra. Tror det beror på hur jag växt upp.
Kan lätt dras med i raljeringar om hur dåligt något är, men jag skulle aldrig få för mig att börja raljera om någon annan på samma sätt. Saker som spel, filmer, hur saker sköts på jobbet mm går bra. Men raljera om att någon är tjock eller något kommer aldrig hända - främst för att jag genuint inte tycker något dåligt om någon. Då ska man ha gjort något extremt elakt/dumt.
När det gäller raljeringar kring personern är jag snarare den som alltid bromsar alla andra när de drar igång 🙈
Däremot konsumerar jag väldigt mycket youtube videos som i princip går ut på att "kritisera" andra människor eller saker, och tycker det är kul. Dock krävs det att personen som kritiseras i så fall har gjort något urbota korkat. Annars tycker jag inte det är kul.
 
Verkligen. Så är väldigt viktigt man inte går med på det snacket. Men är också viktigt med en stark ledning och HR avdelning som inte låter sån kultur växa. Men ja tror det är något psykologist begrepp om just det du beskriver. Att folk stör sig så mycket att det växer och blir 3 höns av en fjäder för dom pratar skit.

Kan säga att dom värsta personerna verkade sakna innehåll i sina liv. Jag håll på med stall och häst - vilket också verkade oerhört intressant för dessa.
Exakt. Och ett problem HR och ledning måste ju höra det först. Det gör de ju inte om det är tex bara på AV för en grupp.
 
Jag fattar inte heller! Att man ens reflekterar över att någon har en lite varm tröja när det är varmt ute t ex? Och att sedan ta steget till att kommentera det... Precis som du undrar jag VARFÖR! Fattar verkligen inte. Antingen fryser väl personen lättare än du, visste inte hur varmt det var ute eller så finns det en annan anledning (som dessutom kan vara känslig). Hur kan man bry sig om det och framför allt, hur kan man kommentera det??? Vad vill man åstadkomma med det? Det är ju som det är oavsett anledning, liksom. Det enda man gör är att riskera att såra någon och göra ett redan jobbigt problem till någonting ännu värre. "Ta av dig tröjan - det är varmt ute!". Eeeeh, en vuxen människa gör väl som den själv vill, eller???
Att reflektera över en sådan sak kan ju folk göra bara för att ha någonting att säga helt enkelt, de vet inte att det kan vara känsligt.
 
Tror sånt bara har satt sig som vana för dem också, de är deras sätt att kommunicera och bli hörda. Tror inte ens de reflekterar över de själva (vilket absolut heller inte ger dem rätten att prata på ett sätt som kan såra).
 
Att reflektera över en sådan sak kan ju folk göra bara för att ha någonting att säga helt enkelt, de vet inte att det kan vara känsligt.
Mycket möjligt, men ändå respektlöst att påpeka det. Vuxna människor borde tänka efter lite. Och även om det drabbar en människa som inte blir sårad så tycker jag att det är väldigt märkligt och fel att kritisera någons klädsel överhuvudtaget. Och, i det här fallet, om människan är för varm tar den väl av sig tröjan självmant... Och om inte, så finns det förmodligen en anledning till att han/hon inte vill göra det. Låt folk vara och göra som de vill, helt enkelt.
 
Att reflektera över en sådan sak kan ju folk göra bara för att ha någonting att säga helt enkelt, de vet inte att det kan vara känsligt.
Det finns ju ungefär hundramiljonersmiljaders andra saker man kan säga, bara för att ha något att säga, utan att behöva reflektera/bry sig om vad/varför någon har för kläder på sig. Ge tusan i att kommentera andras val av kläder helt enkelt.
 
Det finns ju ungefär hundramiljonersmiljaders andra saker man kan säga, bara för att ha något att säga, utan att behöva reflektera/bry sig om vad/varför någon har för kläder på sig. Ge tusan i att kommentera andras val av kläder helt enkelt.
Fast det var ju inte svar på min kommentar.

Jag sa inte att det var rätt sak att säga, men tråden handlar om varför folk säger saker. Förklaringen på den typen av kommentarer är inte att en person vill vara elak utan att en person bara kläcker ur sig något tanklöst för att säga någonting och kanske verka omtänksam och beskäftig. Alla kan vara tanklösa någon gång, vissa oftare andra mer sällan.

De flesta har nog sagt ett antal tanklösa kommentarer som de inte visste sårade någon och några som de inser efteråt sårade någon. Om alla kläcker ur sig ett par om året blir det till slut en hel samling.

Men sådana kommentarer tycket inte jag hamnar i kategorin otäcka tjuvnyp eller tala illa om folk på jobbet och har inte samma förklaring som dessa.
 
Jag fattar inte heller! Att man ens reflekterar över att någon har en lite varm tröja när det är varmt ute t ex? Och att sedan ta steget till att kommentera det... Precis som du undrar jag VARFÖR! Fattar verkligen inte. Antingen fryser väl personen lättare än du, visste inte hur varmt det var ute eller så finns det en annan anledning (som dessutom kan vara känslig). Hur kan man bry sig om det och framför allt, hur kan man kommentera det??? Vad vill man åstadkomma med det? Det är ju som det är oavsett anledning, liksom. Det enda man gör är att riskera att såra någon och göra ett redan jobbigt problem till någonting ännu värre. "Ta av dig tröjan - det är varmt ute!". Eeeeh, en vuxen människa gör väl som den själv vill, eller???
Klart man reflekterar över det? På samma vis som jag funderar över om någon går utan jacka när det är kallt ute. Är det inte någon man känner väl så låter man väll oftast bli att kommentera. Men reflekterar gör jag definitivt, speciellt om personen ser varm och obekväm ut alternativt kall och frusen.
 
Mycket möjligt, men ändå respektlöst att påpeka det. Vuxna människor borde tänka efter lite. Och även om det drabbar en människa som inte blir sårad så tycker jag att det är väldigt märkligt och fel att kritisera någons klädsel överhuvudtaget. Och, i det här fallet, om människan är för varm tar den väl av sig tröjan självmant... Och om inte, så finns det förmodligen en anledning till att han/hon inte vill göra det. Låt folk vara och göra som de vill, helt enkelt.
Ja, men även om man tänker efter så kläcker nog alla ur sig en eller annan dumhet med jämna mellanrum.

Och en eller annan kommentar som passar väldigt väl för en person och inte alls för en annan.
 
Vi pratade inatt på jobbet om att en del aldrig reflekterar över sig själva. Hur deras beteende påverkar omgivningen. Jag har ju tagit beslut om det är värt/fruktbart/bär framåt att vara som jag är. I vissa fall så anser jag i mitt yrkesliv att jag ska vara obekväm. Det för processen framåt. Men jag kollar ju av så jag inte sårar någon.
 
Ja, men även om man tänker efter så kläcker nog alla ur sig en eller annan dumhet med jämna mellanrum.

Och en eller annan kommentar som passar väldigt väl för en person och inte alls för en annan.
Jag tänker också att det är lätt hänt speciellt för personer som har mycket barn och äldre omkring sig där man ofta får ge vakt om deras väl och ve hela tiden, det är inte alltid man lyckas stänga av sin styra upp hjärna och inse att man befinner sig bland vuxna funktionella individer.
 
Fast det var ju inte svar på min kommentar.

Jag sa inte att det var rätt sak att säga, men tråden handlar om varför folk säger saker. Förklaringen på den typen av kommentarer är inte att en person vill vara elak utan att en person bara kläcker ur sig något tanklöst för att säga någonting och kanske verka omtänksam och beskäftig. Alla kan vara tanklösa någon gång, vissa oftare andra mer sällan.

De flesta har nog sagt ett antal tanklösa kommentarer som de inte visste sårade någon och några som de inser efteråt sårade någon. Om alla kläcker ur sig ett par om året blir det till slut en hel samling.

Men sådana kommentarer tycket inte jag hamnar i kategorin otäcka tjuvnyp eller tala illa om folk på jobbet och har inte samma förklaring som dessa.

Ja, jag är nog en sådan som t.ex. om jag kommer in i stallet med ångan uppe och svettandes fast jag bara har en tunn tröja på mig, och jag ser en med dunjacka på sig, så kan jag nog i farten säga typ "ojdå, rinner du inte iväg med den där jackan idag, hehe?" Utan att mena något illa med det, eller ens vänta något direkt svar.
Skulle dock aldrig börja propsa för att någon ska ta av sig/lägga på sig mera kläder, det måste de väl själv få välja.
 
Jag tänker också att det är lätt hänt speciellt för personer som har mycket barn och äldre omkring sig där man ofta får ge vakt om deras väl och ve hela tiden, det är inte alltid man lyckas stänga av sin styra upp hjärna och inse att man befinner sig bland vuxna funktionella individer.

Jag hade aldrig uppmanat någon att klä av eller på sig, men ”är du inte varm?” hade jag absolut kunnat säga. Främst för att veta om jag kan hjälpa till på något sätt, kanske personen svarar att den inte har något tunnare med sig men jag råkar ha ett extra linne, eller så vill den kanske byta plats och flytta in i skuggan. Eller bara som konversationsstartare, kanske säger personen att nej den har alltid varit så frusen av sig, och jag kan svara att jag var så när jag var yngre och bla bla. Däremot blir jag tokig på folk som ska pusha och fråga flera gånger om personen redan har svarat en gång. Typ ”ska du inte bada?” och personen svarar nej, sen blir det ett jävla tjat. Kan ju finnas tusen olika anledningar att en person inte vill klä av sig, eller bada, eller båda.
 
Jag har en anhörig som jag har lagt märke till ofta får andra att framstå i dålig dager. Det kan vara små kommentarer som ”gud vad du snarkade inatt” eller ”hen använder aldrig toaborsten har jag märkt”. Jag själv slår gärna knut på mig för att andra ska känna sig bekväma så jag skulle aldrig kommentera något som inte är smickrande för en person, utan uppstår liknande situationer låtsas jag inte märka dem. Men denna person har en tendens att komma med små bett. Det konstiga är att samma person älskar personer i sin närhet högt, och säger ofta hur mycket andra betyder eller hur kul det är att ses. Ändå ska små pinsamheter lyftas, vikt kommenteras eller gamla minnen när någon gjort bort sig tas upp. För mig är det helt oförståeligt, om någon jag bryr mig om någon gång gjort sig så är jag den första att glömma bort det, eller åtminstone låtsas att jag helt glömt bort det.

Denna person har även en tendens att se negativt på mycket. Nu när vi letar hus tror jag fasen hen har hittat nåt fel på samtliga, trots att de varit fina och bra hus, så hittar hen alltid något att kommentera.

Jag blir nyfiken på vad som driver ovan beteende? För jag stör mig, som satan, men eftersom det annars är en väldigt go och omtänksam människa så blir jag lite förundrad. Hur kommer det sig att vissa verkar se fel och brister som kantareller i skogen, har du väl börjat så kan du inte sluta? Varför vädrar man andras pinsamheter, även människor man älskar? Är det som skitsnack, ett sätt att bonda med andra människor? Vad tror ni? Har ni några liknande personer i er närhet? Jag tänker att jag vill försöka förstå så kanske jag inte stör mig så mycket.
Tankeläcka.
Personer som gör så kan oftast inte skilja på tankar och tal.
Det som de tänker kommer ut genom munnen.

Oftast så menar de verkligen inget illa med det, de kan bara inte bättre.
 
Nu kanske jag får ducka men jag upplever överlag att prata om andra människor, framför allt på ett ofördelaktigt sätt, är lite ett småstadsfenomen. Skitsnack förekommer såklart precis överallt men när jag varit på mindre platser så upplever jag att man i högre grad intresserar sig för och pratar om andra människor. Andras livssituation och livsval. Har åsikter. Nu är ju som bekant inte storstadsbor trevligare för det men det tar sig kanske uttryck på ett annat, mer subtilt och kanske därmed lömskare sätt. Jag upplever att det är en kulturell skillnad i hur man pratar, baserat på min ytterst lilla geografiska studie på kanske 4-5 mindre städer/samhällen.
Är du bekant med fenomenet sociolekt?
Den betyder mer än geografisk placering.
 
En kollega kan vara lite sådan, exempelvis muttra surt ”usch vad soligt det är idag” då svarade jag ”fast du gnällde ju på att det regnade häromdagen, hur ska du ha det egentligen?”
Jag upplever att de ofta inte har något bra svar, utan mest vill klaga och gnälla🤷‍♀️
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 720
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 309
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag har en person i min närhet som inte verkar kunna se andras behov än sina egna och som inte heller kan känna med andra människor. Hen...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 841
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 521
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp