Negativa människor

De jag haft i min närhet som gjort så har inte mått helt bra i sig själva. Ofta har det funnits en känsla av att de behöver hävda sig på andras bekostnad.
Och sen då de som har lite svårt med sociala koder och tycker att de bara "är ärliga" när de faktiskt kan vara elaka.
Vissa av dem har ingen självkänsla. Men kan upprätthålla någon slags självförtroende genom att trycka till andra eller få andra att snacka skit om folk.

När vi var yngre hade jag och en vän en gemensam vän. Den gemensamma vännen var ofta supergullig och omtänksam. Mot mig gjorde hon inget direkt. Jag markerade någon gång i början av vår relation och sen var det klart. Men min andra vän var hon rent elak mot ibland och försökte liksom trycka till henne inför folk med "skämt". Ofta försökte hon förlöjliga henne och få folk att se henne som en dum blondin. Till slut började ju vännen tro att hon var dum eller att andra tyckte det också. Vilket hon INTE är. Det blev så att vi båda valde bort den vännen vi träffats genom och behöll varann.
För mig är det helt knäppt att trycka till sina kompisar och än mer inför andra dessutom för att lyfta sig själv.

Jag har haft en släkting som gjort liknande. Hen levde ett väldigt ensamt liv och mådde inte bra. Det är svårt att veta vad som är hönan och ägget där. Antingen var personen plump, snackade skit etc från start och blev ensam och mådde sen dåligt. Eller så blev den så av att må dåligt.
Det kunde vara pikar att "Om jag var lika tjock som henne skulle jag inte småäta hela tiden. Hon har ju godis i munnen hela tiden.". Personen själv var precis lika överviktig och hade exakt samma ätmönster. Hon kunde säga till mig som hade anorexi och hade xs i kläder trots att jag var 172 cm att hon köpt en tröja till min mamma. Men att den inte fanns i "vår", alltså hennes och min strl. Hon hade då large eller xl. Mamma hade medium. Hon visste om min anorexi.
Men samma person köpte liksom 3-4 IKEA-påsar med presenter inför varje jul, födelsedag etc och hade gjort det under hela året när hen hittade saker som hen trodde man skulle tycka om. Så hen tänkte ju på en och ville visa omtanke. Men allt hen köpt var ju sånt hen själv skulle vilja ha och inget någon annan ville ha. Så det fanns en bristande förmåga att sätta sig in i andras syn på saker. Omtanke som plumphet var liksom båda påverkade av bristen på självinsikt och förmåga att se hur andra känner.
 
"Jag sjöng vid bondens knut
-Nu är sommaren här
-Det är våren som är slut
Svarar bonden så tvär
-Djupt gick tjälen här I nord
Och sanna mina ord,
Det är krig och politik som har fördärvat vår jord!"

En vän till mina föräldrar brukade på det gemensamma midsommarfirandet högljutt och sorgset varje år beklaga sig över att nu är sommaren slut. 🙄
Det förstörde alltid feststämningen för mig.
 
Min mamma håller också på sådär, har till viss del ärvt det av min mormor som också håller på. Det är att dra upp ens fel när jag var liten eller i 20-års åldern. Jag först inte varför det ens är relevant nu? Speciellt blir det jobbigt när hon gör det mot min syster (som är sjuk och har mycket ångest).

Jag tror att hon gör det för att hon är osäker. Hon har haft ett tuft liv inte för att det är någon ursäkt. Jag skulle önska att hon istället tar upp det positiva med oss.
Jag har två nära anhöriga med liknande fel. Den ena påpekade alltid bara negativa saker om mitt hem när denne kom och hälsade på, så då sa jag faktiskt ifrån: "Om du bara kommer hit för att gnälla på mig behöver du inte komma alls."
Personen kom aldrig tillbaka...
Den andra kommer med elaka, nedsättande (oftast irrelevanta) kommentarer lite nu och då och jag har upptäckt att det enda som får personen att skärpa sig med det är när jag frågar om hen mår bra av att vara elak...
 
Än en gång tycker jag att frågan: "Säger du detta för att göra mig glad eller ledsen?" har sitt berättigande.

Den ska jag använda när sådant händer. Nu har jag för vana att göra mig av med dessa personer i min närhet men ibland råkar man ju på sådant (inte en kommentar, utan någon som tagit detta i system), då kan detta vara ett sätt att avväpna.
För ärligen tror jag inte personen egentligen vill göra någon ledsen, bara få sig själv att må bra, omedvetet.

Dock finns det ju vissa undantag.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 329
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 398
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag har en person i min närhet som inte verkar kunna se andras behov än sina egna och som inte heller kan känna med andra människor. Hen...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 740
Senast: Thaliaste
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 242
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp